Více než o desetinu meziročně vzrostou škody po dopravních nehodách, uvedla Česká kancelář pojistitelů. Pojišťovny odhadují, že ke konci roku vyplatí na povinném ručení 16,7 miliardy korun. Loni byly škody o 1,8 miliardy nižší. Růst souvisí hlavně se škodní inflací. Vzroste sice zřejmě i celkový počet nehod, respektive pojistných událostí, ale výrazně méně než výše škod – asi o pět procent. Systém pojištění také čekají od příštího roku změny.
Škod po nehodách přibude letos asi o pět procent, pojišťovny ale z povinného ručení vyplatí mnohem více
Pojišťovny se podle předběžného odhadu budou za celý rok zabývat 261 tisíci škodami po dopravních nehodách. Loni jich vzniklo 249 tisíc, takže jich přibude zhruba o pět procent. Na povinném ručení ovšem pojišťovny vyplatí zřejmě výrazně více – očekávají za celý rok dvanáctiprocentní nárůst z 14,9 na 16,7 miliardy korun.
„Jde o další eskalaci ve srovnání se stejným obdobím roku 2022, kde byl jedenáctiprocentní inflační nárůst. Předcházející škodní inflace u majetkových škod se pohybovala na úrovni osmi procent a v předchozích letech kolem šesti procent,“ upřesnil pojistný matematik České kanceláře pojistitelů Petr Jedlička.
Již definitivní srovnání mají pojišťovny zatím ke konci třetího čtvtrletí, v té době se průměrná majetková škoda meziročně zvýšila o třináct procent. Vliv měl růst ceny práce v autoservisech, zdražení náhradních dílů, ale i postupná modernizace vozového parku.
Pojišťovny po nehodách kromě škod na autech vyplácejí také bolestné nebo kompenzují ztížení společenského uplatnění. Podle kanceláře pojistitelů by mělo být množství škod na zdraví srovnatelné s loňskem, tedy zhruba 10 500. Vyplacená částka nicméně vzroste, což je mimo jiné důsledek pravidelné valorizace částek za odškodnění bolestného a ztížení společenského uplatnění stanovené v občanském zákoníku.
„Na další nároky působí také ekonomické a inflační vlivy spojené s růstem mezd ovlivňující odškodnění ztráty na výdělku, náklady na péči v rámci asistencí v domácnosti i růst nákladů na zdravotní péči. Průměrné hodnoty odškodnění narostly o desítky procent,“ doplnil Jedlička.
Povinné ručení poskytuje v Česku dvanáct pojišťoven. Sazby obvykle stanoví podle stáří vozidla, objemu motoru, věku a místa bydliště provozovatele, některé zohledňují i roční nájezd. Povinné ručení musí mít každý dopravní prostředek, kterému byla přidělena registrační značka nebo technický průkaz. V druhém letošním pololetí přesáhl počet pojištěných vozidel 9,25 milionu. Meziročně růst celého pojištěného portfolia dosahuje 2,6 procenta.
Pro příští rok avizovaly pojišťovny zdražení povinného ručení v průměru o desetinu, což dávají do souvislosti se škodní inflací. Předpokládají, že pojistné výrazněji vzroste mladým řidičům a těm z velkých měst. Letos se podle České kanceláře pojistitelů zvýšila průměrná cena povinného ručení zhruba o dvě procenta.
Stále častěji do čísel promlouvají také havárie jezdců na koloběžkách. Od ledna do října jich policisté vyšetřovali 368, včetně tří smrtelných. Právě jejich rostoucí počet je i jedním z důvodů, proč se povinné ručení rozšiřuje. Nově si ho budou muset sjednat řidiči všech vozidel s konstrukční rychlostí nad 25 kilometrů v hodině, respektive nad čtrnáct kilometrů, pokud vozidlo váží víc než 25 kilogramů. Platit to tedy bude třeba pro sněžné skútry, některé typy zahradních traktorů a pracovní techniky nebo elektrokoloběžky.
Systém čekají změny
V systému pojištění proběhnou i další změny. Nově nebude smlouvu uzavírat vlastník, ale provozovatel vozidla. Minimální limit povinného ručení se zvýší z pětatřiceti na padesát milionů korun, chystá se i digitalizace.
„On-line předávání dat mezi pojišťovnami, ministerstvem dopravy a policí bude také znamenat, že klient už nebude vůbec s sebou muset vozit zelenou kartu, protože bude kdykoliv možné na dálku zkontrolovat, jestli povinné ručení má uzavřené či nikoliv,“ uvedl výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů a České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
O změnách, které nařizuje evropská směrnice, jedná Poslanecká sněmovna. V Česku by mohly začít platit ve druhé polovině příštího roku.