Senioři jsou častým cílem internetových podvodníků. Nová vzdělávací pomůcka radí, jak se mohou chránit

Události: Kybernetických útoků přibývá (zdroj: ČT24)

Internetoví podvodníci zdokonalují svoje praktiky a využívají k tomu nebezpečné e-maily. Zejména starší lidé mají problém jejich triky rozpoznat. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost proto vytvořil preventivní pomůcku s názvem SENIOR, která má  penzistům jednoduchou formou pomoci podvod odhalit. Navíc počítač dnes občas užívá každý třetí starší člověk. S tím u nich narůstá strach a obavy, aby něco nepokazili.

Počítač dnes čas od času použije každý třetí senior, aby si zvýšil informovanost nebo usnadnil nakupování. Například pro Marii Haisovou je zdrojem zábavy a vzdělávání. „Když jsem se vrátila z hub, tak jsem si ověřovala zda kotrč kadeřavý nemá jedovatého nepřítele. Provozuji hudbu, tak jsem si udělala hudební stránky. Internet je dobrý sluha, ale taky si dávám bacha, aby nebyl můj špatný pán,“ řekla seniorka.

Na pozoru je před falešnými telefonáty, internetovými reklamami i doporučeními. Přesto už několikrát naletěla. „Je to čtrnáct dní – kamarádka volá – Marie neposílej mi ty e-maily, že jsem vyhrála dva tisíce. Píšu jí, že jsem nic neposlala. Někdy se to dá těžko poznat,“ podotkla Haisová.

V podobných situacích nyní pomáhá i nová pomůcka SENIOR. Složena je z šesti základních pojmů: soubory, emoce, nátlak, instrukce, odkazy a reputace. Právě ty internetoví podvodníci často zneužívají. 

„Útočník se snaží oběť dostat do nerovnováhy, pak člověk otevře infikovanou přílohu. Pak dovolí útočníkovi ovládnout jeho zařízení a způsobit mu škodu. Ukrást data, třeba i finanční prostředky,“ popsal nástrahy ředitel NÚKIB Lukáš Kintr.

Nejen proto mají senioři zájem o internetové kurzy. Ty se začínají více zaměřovat na bezpečnost. NÚKIB sbíral podněty i při debatách v regionech. Na projektu spolupracovali i s organizací SenSen, která má v České republice zhruba 150 seniorských klubů a právě kyberbezpečnost patří k nejdůležitějším tématům, které teď řeší.

„Na internetu je daleko víc nástrah. Vnímám to i sama jako seniorka, u spousty e-mailů si říkám: 'A pozor'. Tohle říkám všem seniorům: 'Ptejte se, proč vám přišel, od koho přišel',“ sdělila ředitelka Konta Bariéry a organizace SenSen Božena Jirků. 

Častou praktikou podvodníků bývá přeposílání škodlivých řetězových zpráv. Specialisté proto teď vyzývají seniory, aby použili stejnou zbraň a přeposílali odkaz na webovou stránku seniornanetu.cz, kde lze všechny potřebné rady najít.   

Na první pohled zpráva z úřadu, po kliknutí ale jasný podvod

Kybernetických útoků v Česku nyní přibývá. Útočníci využívají i strachu z energetické krize. Stále častěji se tak vydávají za státní instituce a lákají například na příspěvek na bydlení. Místo oficiálního formuláře čeká často na uživatele falešné přihlášení do bankovní identity. Někteří lidé tak přišli až o statisíce korun. 

Policie varuje, aby lidé byli obezřetní a zprávy důkladně prověřovali.„Pachatelé těchto trestných činů často velmi rychle reagují na danou situaci,“ dodal policejní mluvčí Jakub Vinčálek.

Loni odhalili policisté přes devět a půl tisíce případů podvodu na internetu. Letos bude číslo zřejmě ještě vyšší. Obětí se přitom může stát kdokoliv, nejen senior. „V České republice ani jinde na světe neexistuje typická oběť zločinu v on-line prostředí nebo kyberzločinu,“ konstatoval mluvčí.

Stejně tak nelze přesně popsat ani typického hackera. Často totiž fungují jako organizované skupiny tvořící útoky na zakázku. „Dnešní hacker už dávno není chlapec v kápi. Dnes jsou hackeři profesionální organizace a fungují jako legitimní byznys,“ vysvětlil výkonný ředitel MyCom Solutions Stanislav Simandl.

Odborníci radí, aby lidé hledali informace o státní pomoci vždy z oficiálních zdrojů. Pokud se stanou obětí podvodu, měli by se co nejdříve obrátit na policii.