Zhruba polovina řidičů se na českých silnicích necítí bezpečně. Ukázal to průzkum České asociace pojišťoven, podle kterého na silnicích cítí nebezpečí 51 procent lidí. Podle pojišťoven přitom riziko zranění nebo úmrtí rok od roku klesá. Motoristé obvykle za důvod obav označují chování ostatních řidičů, ale i stav vozovek.
Řidiči se na silnicích necítí bezpečně, sami ale často porušují pravidla
Problematická byla například silnice u středočeských Jiřic. Kvůli ostré zatáčce tam řidiči často skončili mimo vozovku. Značka upozorňující na úsek častých dopravních nehod tam sice pořád je, brzy má však zmizet, silnice totiž prošla přestavbou.
Problém na silnici byl v tom, že měla tvar „céčka“, to znamená, že po jedné ostré zatáčce přišla hned druhá. „Ten problém byl nejčastěji za zhoršených podmínek, jako je déšť a sníh,“ řekl komisař Dopravního inspektorátu nymburské policie Jan Šťastný.
Nebezpečných úseků na silnicích je v Česku řada. Jde například i o sjezd z dálnice D11 u Dobšic. Řidiči často kvůli horizontu přehlédnou ostatní auta. O tom, že jde o místo s častými dopravními nehodami, svědčí i stopy po brždění, ale také části aut – nárazníky nebo světla. Letos už policisté na tomto místě řešili jednu vážnou nehodu, loni jich bylo dokonce osm.
Problémem je bezohlednost a agresivita řidičů
Jenže důvodů, proč se čeští řidiči na silnicích necítí bezpečně, je podle průzkumů pojiťoven mnohem víc. Motoristé to nejčastěji dávají za vinu ostatním řidičům, kteří se podle nich chovají bezohledně a agresivně. Většina ale přiznává, že řadu přestupků sama páchá.
„Řidiči se nejčastěji přiznávají k tomu, že řídí s telefonem za volantem, porušují nejvyšší povolenou rychlost a nedodržují bezpečnou vzdálenost (mezi vozidly),“ uvedl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Ministerstvo dopravy se tak právě na dostatečné odstupy mezi auty chce v letošním roce více zaměřit. Chystá například informační kampaň.