Nová koncepce letecké záchranné služby od roku 2020 nepočítá se vznikem nových stanovišť. Hlavně u hranic je přitom řada oblastí, kam se vrtulníky dostávají s velkou časovou prodlevou. Plán kritizuje zejména Karlovarský kraj, kde letecká základna není. Ze stanoviště v Líních je to do vzdáleného příhraničí půl hodiny.
Pohraničí je hůř dostupné pro vrtulníky záchranářů. Karlovarský kraj chce svou základnu
Převoz pacienta na specializované oddělení sanitkou může trvat i dvě hodiny. Vrtulník zkrátí čas přibližně na čtvrtinu. A to může rozhodnout o záchraně života. Proto chtěli vrtulník i dispečeři v Karlovarském kraji. Na vzdálená místa Krušných hor se vojenští záchranáři z Líní u Plzně do dvaceti minut nedostanou.
Nejhůř dostupná je severozápadní část regionu. „Musíme počítat s doletovou dobou kolem třiceti minut,“ uvedl mluvčí karlovarské záchranné služby Radek Hes.
„Nejlépe se nabízí nějaká pobočná stanice letecké záchranky z Líní,“ je názoru Marek Slabý z asociace záchranných služeb. To se ale nestane. Karlovarský kraj totiž nemá trauma centrum. Zraněné by tak podle ministerstva zdravotnictví vrtulník stejně přepravoval do Plzně.
Hejtmanství Karlovarského kraje ale snahu nevzdává. „Nemáme fakultní nemocnici a zasloužili bychom si, abychom měli leteckou záchrannou službu v dosahu,“ uvedla hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová (ANO). „Jsme ochotni připravit a zaplatit veškeré zázemí vojenské letecké záchranné službě,“ nabízí hejtmanka.
O pokrytí krajů leteckou záchrankou chce Jana Mračková Vildumetzová se zástupci vlády znovu jednat co možná nejdřív.
Podle ministerstva obrany se letečtí záchranáři z Líní snaží být vždy i v sousedním regionu včas. „Pokud se to někdy náhodou nepovede, tak nám téměř vždycky jede naproti sanitka, která pacienta veze a jenom se do vrtulníku přeloží,“ vysvětlil mluvčí Ministerstva obrany Jan Pejšek.
Přelet z Německa je přes Krušné hory komplikovaný
Náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula připomíná, že na českém území může podle dohod zasahovat i vrtulník ze sousedního státu – v tomto případě z Německa. Jenže pilotům z Německa může komplikovat cestu do Česka specifické klima kolem hor.
Nejvíc zkušeností s létáním v Krušných horách mají instruktoři na Karlovarském letišti. „Když se blíží fronta, mraky se zarazí o Krušné hory a valí se směrem do České republiky. To znamená, pokud by někdo chtěl letět z Německa, dostává se do velice špatného počasí,“ upozornil na potenciální problém případného zásahu ze sousedního státu karlovarský letecký instruktor Petr Los.