„Po čtvrté hodině v Česku nezaparkujete.“ Řidiči kamionů nemají kde zastavit na povinnou pauzu, správci silnic slibují rozšíření kapacit

3 minuty
Události: Málo parkovacích míst pro kamiony
Zdroj: ČT24

Řidiči kamionů musí každý den řešit rébus – jak dodržovat povinné přestávky, když není kde zaparkovat. V Česku je momentálně k dispozici na tři tisíce míst, další dva tisíce ale chybějí, a nákladní auta tak stojí i tam, kde nemají. Správci dálnic už plánují, že každý rok otevřou sto až dvě stě nových kapacit. Řidiče navíc chtějí přes navigace informovat o tom, kde je právě volno.

Jedno z takových parkovišť je například na 52. kilometru dálnice D1, a ačkoliv jej rozšířili z 42 na 98 míst pro kamiony, je denně plné, a tak se zde stojí i na místech pro osobní auta, ve druhé řadě kamionů nebo v protisměru.

„Mě to dohnalo do krajnosti, že jsem musel zůstat stát, protože už mám deset hodin odjetých,“ podotýká řidič kamionu Miro Huděc.

Parkovat se dá i na druhé straně dálnice, jenže i tam je plno, a tak se řidiči vrací. Někdy parkují tam, kde nemají. „Místo není nikde. Po čtvrté hodině není nikde v Česku,“ podotýká řidič z Makedonie.

Některé kamiony tak staví přímo u výjezdů na kruhových objezdech nebo na místech pro nouzové stání. Policisté z Vysočiny v této souvislosti nedávno během jedné noci rozdali šedesát pokut. „Všechny řidiče vždycky vyřešíme pokutou v příkazním řízení a z místa, kde stojí, je vykážeme,“ uvedla krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

Řidiči kamionů běžně a nebezpečně parkovali také na jednom z dálničních sjezdů. Policisté tam proto nechali dát po celé délce dopravní značení.

„Máme takové plány a i to děláme, že každý rok přidáme sto až dvě stě nových odstavných míst pro nákladní vozidla,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Informace o místech přímo do kabiny

V tomto tempu by chybějících dva tisíce míst silničáři doplnili za deset let. Nově ale chtějí řidiče kamionů informovat o volných kapacitách. „Na všech těch hlavních velkých odpočívkách budou kamery, budou tam softwary, které budou sledovat obsazenost, a my budeme schopni jim přímo do kabiny do navigací posílat informaci, že na tom daném kilometru je kapacita k zaparkování,“ vysvětluje Rýdl.

Českem denně projíždí přes padesát tisíc kamionů. Kvůli snížení emisí by státy EU včetně Česka měly do roku 2050 tři čtvrtiny kamionové dopravy převést na železnici.

„Tohle vidím jako zdánlivě bohulibý cíl, ale naprosto nesplnitelný. Železnice má spoustu problémů s tím, aby vůbec dnes byla schopna odbavit třeba nákladní dopravu,“ podotýká generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) se podařilo i v předchozích letech první terminály s podporou veřejných prostředků vybudovat. „Další musejí vzniknout, budou vyrůstat i v letošním roce,“ uvedl.

Zásadní ale bude uvolnění kapacit už dnes přetížené železniční sítě. S nedostatkem míst pro kamiony na dálnicích by mohly pomoci soukromé firmy, přičemž některé už staví.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...