Řidiči kamionů musí každý den řešit rébus – jak dodržovat povinné přestávky, když není kde zaparkovat. V Česku je momentálně k dispozici na tři tisíce míst, další dva tisíce ale chybějí, a nákladní auta tak stojí i tam, kde nemají. Správci dálnic už plánují, že každý rok otevřou sto až dvě stě nových kapacit. Řidiče navíc chtějí přes navigace informovat o tom, kde je právě volno.
„Po čtvrté hodině v Česku nezaparkujete.“ Řidiči kamionů nemají kde zastavit na povinnou pauzu, správci silnic slibují rozšíření kapacit
Jedno z takových parkovišť je například na 52. kilometru dálnice D1, a ačkoliv jej rozšířili z 42 na 98 míst pro kamiony, je denně plné, a tak se zde stojí i na místech pro osobní auta, ve druhé řadě kamionů nebo v protisměru.
„Mě to dohnalo do krajnosti, že jsem musel zůstat stát, protože už mám deset hodin odjetých,“ podotýká řidič kamionu Miro Huděc.
Parkovat se dá i na druhé straně dálnice, jenže i tam je plno, a tak se řidiči vrací. Někdy parkují tam, kde nemají. „Místo není nikde. Po čtvrté hodině není nikde v Česku,“ podotýká řidič z Makedonie.
Některé kamiony tak staví přímo u výjezdů na kruhových objezdech nebo na místech pro nouzové stání. Policisté z Vysočiny v této souvislosti nedávno během jedné noci rozdali šedesát pokut. „Všechny řidiče vždycky vyřešíme pokutou v příkazním řízení a z místa, kde stojí, je vykážeme,“ uvedla krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.
Řidiči kamionů běžně a nebezpečně parkovali také na jednom z dálničních sjezdů. Policisté tam proto nechali dát po celé délce dopravní značení.
„Máme takové plány a i to děláme, že každý rok přidáme sto až dvě stě nových odstavných míst pro nákladní vozidla,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Informace o místech přímo do kabiny
V tomto tempu by chybějících dva tisíce míst silničáři doplnili za deset let. Nově ale chtějí řidiče kamionů informovat o volných kapacitách. „Na všech těch hlavních velkých odpočívkách budou kamery, budou tam softwary, které budou sledovat obsazenost, a my budeme schopni jim přímo do kabiny do navigací posílat informaci, že na tom daném kilometru je kapacita k zaparkování,“ vysvětluje Rýdl.
Českem denně projíždí přes padesát tisíc kamionů. Kvůli snížení emisí by státy EU včetně Česka měly do roku 2050 tři čtvrtiny kamionové dopravy převést na železnici.
„Tohle vidím jako zdánlivě bohulibý cíl, ale naprosto nesplnitelný. Železnice má spoustu problémů s tím, aby vůbec dnes byla schopna odbavit třeba nákladní dopravu,“ podotýká generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř.
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) se podařilo i v předchozích letech první terminály s podporou veřejných prostředků vybudovat. „Další musejí vzniknout, budou vyrůstat i v letošním roce,“ uvedl.
Zásadní ale bude uvolnění kapacit už dnes přetížené železniční sítě. S nedostatkem míst pro kamiony na dálnicích by mohly pomoci soukromé firmy, přičemž některé už staví.