První úspěšný let po převezení do Česka má za sebou cvičný letoun Miles Magister vyrobený v roce 1938, který je novým přírůstkem sbírky RAF Station Czechoslovakia. Magister, ve kterém se za války školili i českoslovenští letci, je jedním z mála letuschopných strojů svého typu na světě. Majitel nyní plánuje náročnou akci – chce magistera přepravit do Anglie na opravu, a to jeho vlastními silami.
Osm křížků na krku a stále létá. Nad Česko se poprvé vznesl předválečný magister
Let magistera ze základny RAF Station Czechslovakia ve východočeských Podhořanech trval asi čtvrt hodiny. Jeho pilot a jednatel společnosti, která sbírku vlastní, Richard Santus byl spokojen. „Funguje, jak má. Malinko foukalo, ale letadlu to příliš nevadí, protože je stabilní, nezáludné,“ zhodnotil.
Společnost, které patří sbírka druhoválečných letadel, na nichž létali českoslovenští piloti, zakoupila Magistera v Argentině, kam byl delimitován z britských Královských vzdušných sil (RAF) krátce po válce a v 80. letech obnoven do letuschopného stavu.
Letuschopný zůstává, ale potřebuje opravy, na které se má do Anglie dopravit po vlastní ose. Pilot Santus kalkuluje s pěti mezipřistáními. „Ještě nás čeká minimálně pět hodin létání, než se s ním odvážíme do Anglie. Musíme změřit spotřebu, výkony a provést menší prohlídku motoru,“ řekl. Přelet do Anglie bude pro pilota zvlášť náročný, protože letoun má otevřený kokpit. „V těch je opravdu zima, zvlášť po první hodině letu,“ poznamenal pilot.
V Anglii podstoupí letadlo důkladnější prohlídku, dostane nové kryty podvozku a nový nátěr. Majitelé si přejí, aby letadlo bylo zpět v Česku opravené a připravené na příští sezonu. Veřejnosti by se mohlo představit na Aviatické pouti v Pardubicích na počátku června. Majitelé také plánují vyhlídkové lety.
Miles M.14 Magister byl cvičným letadlem RAF, které vzniklo ve druhé polovině 30. let, šlo tedy o současníka prvních generací stíhaček Hurricane a Spitfire, jejichž piloti se na magisterech také školili. „Piloti ho používali k základnímu výcviku. U bojových jednotek byl využíván jako kurýrní a cvičný stroj,“ prozradil podrobnosti o magisteru Petr Kolmann.
Podle RAF Station Czechoslovakia byl nový přírůstek sbírky, který původně létal s označením N3827, v roce 1940 připravován k možnému bojovému nasazení pro případ německé invaze do Anglie. Od roku 1942 potom sloužil k výcviku v letecké škole v Montrose a létal s ním mimo jiné rodák z Vysokého Mýta Jan Mokrejš.
Magistery sloužily u RAF celou válku, po ní některé létaly dál v civilním provozu přeznačené na typ Miles Hawk Trainer.