Některé školy fungují v nouzovém režimu, omikron uvěznil doma žáky i učitele

Události: Oslabené školy (zdroj: ČT24)

Některé školy v Česku fungují kvůli omikronu v nouzovém režimu a podle prezidenta Asociace ředitelů základních škol Luboše Zajíce je na části z nich situace kritická. České televizi to potvrdily i oslovené velké základní a střední školy. Stávajících pět dnů ředitelského volna má mnoho ředitelů podle Zajíce už vyčerpaných. Poslanci schválili vládní návrh zákona, který umožňuje ředitelům vyhlásit výuku na dálku nebo mimořádné ředitelské volno.

„Situace na některých školách je opravdu kritická,“ upozorňuje prezident Asociace ředitelů ZŠ Luboš Zajíc. Jeho tvrzení dokládají také vyjádření ředitelů velkých základních nebo středních škol, které Česká televize oslovila.

Základní škola Campanus v Praze na Chodově měla minulý týden v karanténě 743 žáků z 28 tříd. Nyní má v karanténě více než třetinu z celkového počtu 1070 dětí. V karanténě je i 25 pedagogů a celá kuchyně. Podle ředitelky školy Lenky Derkové sice nejsou všichni učitelé z důvodu nemoci schopni učit z domova, přesto by možnost vyhlásit distanční výuku ocenila.

„Největší problém je ten, když je většina třídy doma a do toho nám přijdou tři, čtyři děti do školy,“ vysvětluje ředitelka s tím, že dětem ve třídě poté poskytne škola techniku a připojují se do hodin přesto online.

Klánovické Střední škole hotelnictví a gastronomie vypadlo minulý týden jedenáct pedagogů. „Ve čtvrtek jsme končili výuku v poledne. V pátek jsem musela vyhlásit ředitelské volno, protože jsme nemohli realizovat výuku,“ říká ředitelka školy Eva Juríková a dodává, že jí zbývá už jen jeden den ředitelského volna. Nedávno měla škola v karanténě devět ze sedmnácti tříd.

Na Střední škole Brno v ulici Charbulova s téměř sedmnácti sty žáky pondělní testování zachytilo 29 covid pozitivních žáků. „Číslo pozitivních šlo rapidně nahoru, minulý týden jsme měli jen pár jedinců,“ srovnává řediteka školy Jana Marková. Pedagogů má zatím dostatek. „Připravuji se ale na situaci, kdy by ten problém byl,“ doplňuje Marková.

Stovky žáků v karanténě řeší i ZŠ Boskovice. Ani na ní nenastal zatím problém s nedostatkem pedagogů. „Situace se ale mění každý den,“ upozorňuje ředitel Vladimír Ochmanský.

„Provoz školy zachraňuje to, že je karanténa pětidenní. Tím je to pro nás ale i administrativně mnohem náročnější,“ komentuje ředitelka ZŠ Campanus Lenka Derková. Dodává, že o víkendu spolu s kolegy řešili jen pozitivní případy a komunikovali s rodiči.

Víc ředitelského volna a online výuku školy ocení

„Ředitelské volno má v současné době řada kolegů vyčerpáno,“ říká Zajíc. Zároveň upozorňuje, že v případě volna zůstávají bez výuky i žáci, kteří se učit mohou. „Pokud jsou ale učitelé skutečně nemocní a nemohou učit distančně, tak nic jiného nezbývá než vyhlásit ředitelské volno,“ uvažuje.

„Pokud budeme mít pravomoc dalšího ředitelského volna, považuji to za dobré. Já se poté budu moct svobodně rozhodnout, budu mít nástroj, po kterém mohu sáhnout,“ říká ředitel ZŠ Juventa Milovice Jaroslav Minařík.

Jeho škola se snaží krizi předejít používáním respirátorů i ve výuce. „Dohodli jsme se tak s hygienou, která nám sdělila, že pokud mají kantoři zakrytá ústa, nemusí nutně do karantény,“ říká Minařík. Ke stejnému opatření přistoupila například Střední škola Brno v ulici Charbulova.

Vládní návrh zákona, který umožní ředitelům vyhlásit deset dní mimořádného pandemického ředitelského volna, v úterý schválila sněmovna ve zrychleném řízení. Ministr školství Petr Gazdík (STAN) k předloze uvedl, že úprava má zabránit plošnému uzavírání škol kvůli epidemii. Ředitelé škol budou moci volno vyhlásit podle potřeby a nebudou muset využít všech deset dnů najednou, řekl před poslanci.

Podle Zajíce je ale kvůli rychlosti šíření omikronu možné, že školy využijí novou možnost až v budoucnu.