Vlaky z centra Prahy na letiště by měly v roce 2030 zastavovat v devíti stanicích, lidem by tak měly výrazně usnadnit cestu. Dráhu z Prahy-Veleslavína na letiště má postavit soukromník. Výběrové řízení chce stát vyhlásit ještě letos.
Na pražské letiště z centra za 25 minut. Dráhu má postavit soukromník
Celkem 25 minut by měla trvat cesta z centra Prahy na letiště. Vzniknou nové zastávky i tratě. Ministerstvo dopravy představilo projekt, který směrem na letiště počítá s devíti stanicemi a také s tím, že na některých úsecích budou vlaky jezdit pod zemí.
„Proběhl investorský den, který vyvolal obrovský zájem i zahraničních partnerů,“ řekl šéf resortu Martin Kupka (ODS). Investora, který trať postaví, ministerstvo ještě nemá, ale na některých místech se už pracuje.
Na začátku letošního roku započala například modernizace Masarykova nádraží, které má sloužit jako výchozí stanice. Vznikne nová platforma nad kolejištěm, přibýt má kolejí i zeleně. Vlaky by odtud na letiště měly v budoucnu vyrážet každých deset minut.
Rekonstrukcí prochází i nádraží Praha-Bubny, které se rozlohou vyrovná tomu hlavnímu. „Budou zde v budoucnosti dvě koleje směrem na Dejvice a dvě koleje směrem na Kralupy,“ popisuje správkyně stavby Eva Schreierová ze Správy železnic. Hotovo by mělo být příští rok. O kus dál, na Výstavišti, pak vznikne nová zastávka.
Dostat se na letiště trvá víc než půl hodiny
V současnosti je cesta metropolí na letiště o poznání složitější. Aplikace na vyhledávání dopravních spojení ukázala, že nejlépe se z centra dostanou lidé skrz stanici metra Náměstí republiky. Cesta má podle ní trvat 37 minut a zahrnuje metro a trolejbus.
Pohodlnější spojení na letiště stát slibuje už třicet let. Nakonec má dráha vzniknout v rámci prvního PPP projektu v historii české železnice, soukromník ji postaví a za peníze od státu ji bude i provozovat. Cílovou stanicí ale není letiště, modernizovaná trať povede až do Kladna. Náklady se odhadují na 28 miliard.