Na pět se zvýšil počet úseků dálnice D1, které již mají za sebou kompletní opravu a po tradičním „tankodromu“ si na nich řidiči připadají jako v bavlnce. Zatímco však mezi Hvězdonicemi a Ostředkem na Benešovsku zmizí během večera poslední omezení, na šestém zmodernizovaném úseku to tak není. Úplné zprovoznění dálnice před Brnem se zpozdí o týden, řidiči ještě budou muset vydržet ve zúžených jízdních pruzích.
Na D1 je opraveno šest úseků, na posledním omezení přesto ještě nekončí
Oprava dálnice u Hvězdonic začala loni v květnu a mezi Ostrovačicemi a Kývalkou o měsíc později. Zatímco na Benešovsku se podařilo dokončit vše podle harmonogramu, tedy do konce letošního října, na úseku, který je z opravovaných částí nejblíže k Brnu, to tak není.
Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla silničáři stavbu Ostrovačice–Kývalka nepřevzali. „Zjistili jsme nedostatky, které sice nejsou nijak vážné, ale budeme trvat na převzetí perfektního díla,“ uvedl. Zdržení bude zhruba týdenní, stroje tak z úseku zmizí až v listopadu. Mluvčí Rýdl odhadl termín kompletního zprovoznění na pátek až neděli prvního listopadového týdne.
Zdržení nemění nic na tom, že stavebně je prakticky hotový již šestý opravený úsek dálnice D1. V průběhu modernizace dostala dálnice na něm i na zcela již dokončeném úseku Hvězdonice–Ostředek nový povrch a cementobetonový kryt a oba jízdní pásy se také rozšířily. V každém směru však zůstávají stále pouze dva jízdní pruhy. Modernizace se týkala i odvodu dešťové vody, nová jsou svodidla i nadjezdy nad dálnicí.
- V noci ze soboty na neděli nechal Středočeský kraj strhnout most nad dálnicí nedaleko Říčan. D1 proto byla zcela uzavřená.
- Uzavírka měla skončit v 6:00. Nakonec trvala asi o hodinu déle. „Most odolával déle, než projekt očekával,“ uvedl mluvčí ŘSD.
- Po většinu neděle byla potom doprava omezená, nejprve na jeden, potom na dva pruhy v každém směru. Bez omezení se začne jezdit až příští víkend.
Práce na prvních čtyřech úsecích začaly již na jaře roku 2013. Včas – tedy na podzim dalšího roku – však byly hotové pouze dva z nich, na dalších dvou pokračovaly opravy až do minulého roku. Teprve v době, kdy práce na nich již finišovaly, začaly i opravy dalších úseků. V současnosti se kromě úseku u Kývalky pracuje také mezi Psáři a Souticemi, v úseku Jihlava – Velký Beranov, Měřín – Velké Meziříčí a Velká Bíteš – Devět křížů.
Modernizace se týká dálnice od středočeských Mirošovic až po Kývalku, který postupně vstupoval do provozu mezi lety 1973 a 1980. Že je nutné se zdevastovanou dálnicí něco udělat, rozhodlo ministerstvo dopravy již v roce 2011 poté, co se v letním vedru na D1 u Trhového Štěpánova zdeformovaly betonové desky a vznikl nebezpečný schod. Silničáři rozdělili dálnici do 21 úseků mezi jednotlivými křižovatkami, na posledním z nich by měly práce skončit v roce 2020. Dálnice by potom měla sloužit dalších 30 let, než bude znovu potřeba opravit ji. Při příští rekonstrukci by již měly na dálnici přibýt i nové jízdní pruhy.