Odcházející ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v Interview ČT24 přiznal, že podcenil sílu informací a důležitost prezentace vlastní práce. Jednu z největších komplikací mu prý přinesly tlaky kolem tendru na mýtný systém. Za nejzásadnější problém pak považuje, že jeho předchůdci prý neodvedli dost práce, na kterou by mohl navazovat.
„Moji nástupci to budou mít snazší,“ zhodnotil Ťok své působení
Dan Ťok přiznal, že na počátku působení ve funkci neodhadl, jaká bude ministerská realita. Problémy mu zpočátku dělala hlavně komunikace s úředníky, která se od té firemní značně liší. Hlavní rozdíl je prý ve formě jazyka i v množství nástrah a míry upozorňování na ně. Je však přesvědčen, že nakonec s úředníky společnou řeč našel.
Podcenil především důležitost informování o své činnosti. Právě obrovský mediální zájem a neustálá kritika ho tak vedly k rozhodnutí odejít. Za obzvlášť nefér považuje zpravodajství o problémech na D1 na konci roku 2018. Připouští, že výrok o kalamitním sněhu nebyl z jeho strany šikovný.
Zakleté mýto
Působení ve funkci mu prý komplikoval mýtný systém, který mohl být za spoustou útoků na něj. „Nikdy jsem si neuvědomil, jak politický je to problém,“ okomentoval to s tím, že kdyby věc nebyla takové politikum, bylo by možné najít řešení rychleji. Kořeny problému vidí už ve smlouvách z let 2006 a 2007, které byly jen velmi obtížně vypověditelné.
Ťok je přesvědčen, že existoval zájem na tom, aby ministr dopravy byl slabý. „Jestliže máte nějaký systém a chcete, aby dále fungoval a nevysoutěžil se nový, tak slabý ministr je poměrně dobrá záruka,“ řekl. Připustil, že k tomu nemá žádné důkazy, jen intenzivní pocit. „Možná policie s něčím přijde,“ zaspekuloval.
Ťok zopakoval, že o zapojení Jaroslava Faltýnka (ANO) do tendru neměl ponětí. Zdůraznil však, že chce počkat na to, k čemu při posuzování jeho role dospěje policie. Nehodlá se řídit podle mediálních výstupů, z vlastní zkušenosti totiž ví, že na ty se nedá spolehnout.
„Od pana premiéra Babiše jsem podporu cítil, od pana premiéra Sobotky samozřejmě ne, tomu jsem se tam nelíbil,“ zhodnotil své vztahy s předsedy vlád. Odmítl, že by byl příliš měkký, naopak si myslí, že se mu týmový přístup a pozitivní motivace zaměstnanců ministerstva vyplatily.
Důsledky nečinnosti
Ťok zopakoval, že malé množství otevíraných dopravních staveb není jeho chybou, ale důsledkem činnosti jeho předchůdců. Řekl, že v současnosti je rozestavěno 245 kilometrů nových dálnic a silnic první třídy, do nichž zahrnul i 50 kilometrů opravované D1. „Moji nástupci to budou mít snazší,“ upozornil.
Za úspěch považuje také přípravu legislativy, která prý brzy urychlí proces dopravních staveb. Kritiku efektivity ministerstva dopravy ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu odmítl s tím, že jeho interpretace nebyla jediná možná.
Na závěr Dan Ťok naznačil, že není zcela spokojen s tím, jak vláda utrácí peníze ze státního rozpočtu: „Podle mého názoru bychom měli být trošku uvážlivější v tom přidávání na všech frontách. Já bych radši viděl peníze do investic než jenom uspokojit všechny sociální skupiny.“