Ministr Kupka navrhne vládě snížit slevu na jízdném pro studenty a seniory

5 minut
Události: Zdražení dopravy
Zdroj: ČT24

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) chce snížit slevu na jízdném pro studenty a seniory. Nově by tak platili kolem 50 procent plného tarifu namísto současných 25 procent. Návrh hodlá Kupka předložit na středečním jednání vlády. Změna by mohla začít platit zhruba v polovině roku.

Studentka Kateřina chodí do školy v Praze, rodiče má ale v Chebu. Tuto trasu tak jezdí zhruba dvakrát týdně a za jednu jízdu platí kolem sedmdesáti korun. Díky nízkému studentskému jízdnému za měsíc ušetří přibližně dva tisíce a změny ve výši slev by tedy ve svém rozpočtu výrazně pocítila. „Musela bych toho hodně omezit, ale šlo by asi najít nějakou brigádu,“ říká.  

Nový ministr dopravy chce v souladu s programovým prohlášením kabinetu slevy revidovat  a omezit. Konkrétní podobu slev nechtěl Kupka sdělit, podle informací ČT však resort pracuje s variantami 40 a 50 procent. Hotový návrh má ministr představit vládě ve středu.

Navrhovanou úpravu považuje za dostatečně sociálně citlivou, zároveň soudí, že to nezpůsobí přechod lidí z veřejné dopravy na jiný typ cestování.

Opozice s úpravou nesouhlasí

Předseda podvýboru pro dopravu z vládního hnutí STAN Ondřej Lochman chystanou změnu obhajuje. Říká, že současný stav státního rozpočtu vlastně ani slevu na jízdném neumožňuje. „Takže hledáme tu správnou variantu, aby to bylo únosné jak pro rozpočet, tak pro občany,“ dodal.

Parlamentní opozice s úpravami nesouhlasí. „Todle je zrovna věc, která by snížila životní úroveň jak seniorům, tak studentům. Budeme trvat na zachování původní výše,“ řekl předseda poslaneckého klubu SPD Radim Fiala. A proti je i hnutí ANO, za jehož vlády byla sleva na jízdném pro studenty i seniory ve výši 75 procent zavedena. Stalo se tak od září 2018. 

Předvolební úvahy stran nové vlády zahrnovaly i úplné zrušení slevy na jízdném. Tak daleko ale Kupka jít nechce. „Vládnoucí koalice uznala naše argumenty, že slevy na jízdné pro seniory a pro studenty dávají svůj smysl,“ komentoval to bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO). 

Poslední návrh státního rozpočtu vyhrazuje na slevy dvě a půl miliardy. Loni se ovšem projezdily skoro čtyři, a to přitom v posledních dvou letech původně odhadované náklady státu (kolem šesti miliard ročně) stlačila koronavirová krize a různá restriktivní omezení pohybu. 

Cesta na lyžařské kurzy či školy v přírodě se prodražuje

Zatímco studenti si budou muset zvyknout na novou výši slevy zhruba od poloviny roku, školy si zvykají na dražší dopravu už nyní, ať už jde o přepravu na lyžařské kurzy, nebo školy v přírodě. Problém také mají se sháněním samotných dopravců, za poslední dva roky jich totiž výrazně ubylo.

„Zdražovalo se až o patnáct procent a bojíme se toho, že se bude zdražovat i následující roky. Už letos ta cena sportovního kurzu začala být dost hraniční pro rodiče a už se začínali ozývat, že ceny šplhají do astronomických výšek,“ řekl učitel pražského Gymnázia Jana Nerudy Daniel Hlava. Komentoval tak dopravu z Pece pod Sněžkou, kde zhruba padesátka dětí absolvovala týdenní lyžařský kurz. 

Problém je navíc na některé akce sehnat řidiče. Podle Asociace nepravidelné autobusové dopravy jich totiž v oboru po posledních dvou letech zůstala jen polovina. Podle dopravců vznikl problém právě zavedením výrazných slev na jízdné v pravidelné dopravě a vše ještě prohloubila covidová krize.

„Autobusová doprava byla drahá už před dobou covidovou. Doprava s námi stojí i desetkrát víc než linkovou dopravou – a je to kvůli nerovným podmínkám,“ řekl předseda Asociace nepravidelné autobusové dopravy a majitel Pragotour Jiří Vlasák.

Nepravidelní dopravci totiž platí 21 procent DPH oproti pravidelným spojům s desetiprocentní sazbou. Platí i silniční daň, která se na linkové autobusy nevztahuje. Senioři nebo studenti u nich navíc nemohou využít výraznou slevu na jízdné. 

Ministerstvo analyzuje možnost nápravy

V rámci covidových kompenzací dostali zájezdoví dopravci v minulých dvou letech přes miliardu korun. Sjednotit mezi dopravci podmínky slibovala koalice už před volbami. „V tuhle chvíli analyzujeme konkrétní dopady,“ řekl ministr Kupka. Propočítávají se tak dopady případných zásahů do DPH nebo do silniční daně. 

Zájezdoví dopravci upozorňují, že pokud nedojde k narovnání tržních podmínek, nebude mít brzy kdo děti na školní výlety vozit. Zároveň podle nich hrozí, že zbylé autobusy nebudou dostatečně bezpečné pro provoz. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...