Kvůli koronaviru chodili loni Češi do obchodu méně, utratili však víc peněz, vyplývá z analýzy

8 minut
Události ČT: Jak se změnilo nákupní chování Čechů v době covidu?
Zdroj: ČT24

Češi loni kvůli pandemii koronaviru vynechali zhruba každou desátou návštěvu obchodů, průměrnou útratu ale zvýšili meziročně o 17 procent na 351 korun. Tržby rychloobrátkového zboží ve srovnání s rokem 2019 vzrostly o 5,6 procenta. Lidé kvůli obavám z nákazy začali více nakupovat na internetu, týká se to i potravin. Vyplývá to z analýzy společnosti NielsenIQ.

Tržby v maloobchodě podle ředitele firmy NielsenIQ Karla Týry na začátku loňského roku rostly o tři procenta, stejně jako v uplynulých letech. S první vlnou koronaviru nastala panika, lidé měli potřebu se předzásobit a tržby stouply o 21 procent.

„Luštěniny a rýže jsou ty položky, které zákazníci vykoupili. Ještě včera byly regály plné, ale už večer mizely ty levnější varianty, dnes ráno a odpoledne mizely i ty dražší,“ uvedla loni na konci února tehdejší mluvčí hypermarketů Globus Rita Gabrielová. „Panické nákupy se staly symbolem první vlny,“ vzpomíná mluvčí Tesca Václav Koukolíček.

Celkový vývoj v roce 2020 – hlavní indikátory českého maloobchodu
Zdroj: NielsenIQ

V dalších vlnách bylo podle Týry nákupní chování Čechů podobné. „V období restrikcí ještě více, o patnáct až dvacet procent, omezovali návštěvy obchodů, nákupy více plánovali a za jeden nákup utratili částku větší zhruba o 25 až 30 procent,“ řekl.

Dařilo se hlavně velkým obchodům

Z kamenných obchodů se loni nejlépe dařilo supermarketům a diskontům, tržby jim meziročně vzrostly o osm procent. Hypermarkety zaznamenaly nárůst asi o pět procent. Méně se naopak dařilo drogeriím, které mají stejně jako potraviny výjimku ze zákazu maloobchodního prodeje.

Tržby v prodejnách s drogistickým zbožím stouply ve srovnání s rokem 2019 jen o zhruba dvě procenta. Podle Týry to bylo dáno tím, že lidé raději dělali jeden velký nákup a drogerii tak nakupovali právě v supermarketech. 

Supermarkety a diskonty získaly v roce 2020 nejvíce (změna tržeb v %)
Zdroj: NielsenIQ

Spotřebitelské chování je podle ředitele NielsenIQ podobné i v letošním lednu a únoru. Češi i nadále chodí do obchodu méně často, zároveň však stále dělají spíš větší nákupy. 

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy se dá i v následujících měsících očekávat, že se bude prodlužovat doba strávená v obchodech, spíš než by masivně rostla frekvence nákupů. Podle něj během pandemie zmizely společné rodinné nákupy, nyní se tak nedá odhadovat, zda se lidé k tomuto trendu vrátí.  

Leden a únor 2021 pokračují v nastoleném trendu
Zdroj: NielsenIQ

Prouza: Většina zákazníků se chová zodpovědně

Podle Prouzy zůstaly obchody i v extrémních podmínkách stabilním pilířem v zásobování a dokázaly poskytnout dostupnost potřebného zboží. Díky velkým investicím a také provozní flexibilitou dokázaly ochránit zaměstnance i zákazníky před nákazou, řekl. Odkázal na nezávislou analýzu profesora Omara Šerého z letošního února, která nenašla v žádném z 52 vzorků odebraných v prodejnách virus SARS-CoV-2.

Analýza se podle něj zaměřila například na madla eskalátorů, tlačítka ve výtazích, nákupní vozíky, vzduch či ruce pokladních. „Vděčíme za to jak obrovským investicím, tak i zodpovědnému chování naprosté většiny zákazníků a rovněž detailně propracovanému pandemickému plánu. Ten jsme vypracovali po první vlně v létě loňského roku ve spolupráci s hlavní hygieničkou a dalšími odborníky. Šlo o jediný materiál svého druhu,“ uvedl Prouza.

Lidé více nakupují on-line

Pandemie v Česku zvýšila zájem o on-line nakupování, a to i v případě potravin. Meziroční růst tržeb v e-shopech se zvýšil o polovinu. „V řadě případů se on-line obchodování stane do budoucna dominantnější, což ovšem neznamená, že by kamenné obchody zmizely. Lidé mají rádi, když si některé zboží mohou prohlédnout a vyzkoušet si jej,“ připomněl Prouza.

Nákup přes internet a on-line nákupy včetně potravin (změna tržeb v potravinářských a drogistických kategoriích v %)
Zdroj: NielsenIQ

Spolu s tím, jak Češi zůstávali v průběhu roku 2020 zavřeni doma, se změnily i jejich potřeby a to, co nakupují. Uzavření restaurací se promítlo do růstu produktů jak v oblasti kuchyňského náčiní, tak surovin na vaření, v obou případech šlo o nárůst o patnáct procent. 

Rostla ale také potřeba udržovat domácnost v čistotě, kategorie jako čističe toalet, mopy, čističe na podlahy nebo utěrky tak zaznamenaly meziroční nárůst o deset až dvacet procent. Nejvíce ale akceleroval růst výrobků zaměřených na dezinfekci domácnosti, právě toto zboží zvýšilo tržby o téměř 120 procent. 

Dopad vládních restrikcí lze pozorovat i v prodeji dalších položek – téměř na dvojnásobek se zvýšil zájem o popcorn, vzrostly také útraty za těhotenské testy. Naopak se snížil zájem o kosmetiku a deodoranty.

Maloobchodní tržby v Česku kromě prodejů aut loni poprvé od roku 2012 meziročně klesly, a to bez očištění o sezonní vlivy o 0,6 procenta. Vyplývá to z údajů, které začátkem února zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). S očištěním loňské tržby v maloobchodě klesly o 0,9 procenta.

Některé obchody se uzavřely definitivně

V době nejtvrdších opatření jsou v Česku otevřené pouze potraviny, drogerie, lékárny nebo čerpací stanice. Některým obchodům, které se musely uzavřít úplně, klesly tržby na nulu. Řada podnikatelů už své provozovny uzavřela, někteří stále bojují o přežití. 

Například společnost Blažek, která šije pánské obleky, se dostala do insolvence s téměř devadesátimilionovými dluhy. „Za loňský rok jsme přišli na tržbách o víc jak 250 milionů korun, to je prostě zdrcující. Jsme v procesu reorganizace, zavázali jsme se, že v rámci provozu po dobu následujících tří let splatíme 25 milionů závazků našim partnerům,“ řekl majitel firmy Ladislav Blažek. 

Ve finančních problémech jsou i obchody, které jsou navázány na cestovní ruch, například suvenýry. Ty ale nemá kdo kupovat, tržby těmto provozovnám klesly o 95 procent.  „V tomto roce fungujeme z vlastních prostředků, to znamená, že my jako majitelé společnost dotujeme. Víme, že bez podpory nepřežijeme,“ uvedl majitel Local Artists Martin Hřebout. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zóna ČT24 přiblížila přestavbu Vojenského opravárenského podniku v Šenově

Vojenský opravárenský podnik v Šenově u Nového Jičína se připravuje na rozsáhlou modernizaci. Důvodem je výroba nových bojových vozidel CV90 pro českou armádu. Úpravy areálu zasáhnou jak testovací polygon, kde budou nově zkoušena všechna vyrobená vozidla, tak hlavní tankovou halu, která se promění v moderní výrobní linku inspirovanou automobilovým průmyslem. Přibude také nový sklad. Celková investice může narůst až na osmdesát milionů korun. Podnik rovněž plánuje přijmout až dvě stě nových pracovníků. První vozidla by měla začít sjíždět z výrobní linky už na jaře příštího roku. Celý projekt má běžet do roku 2030.
před 41 mminutami

„Nenudit se a nevzdávat to.“ Pacienty s ALS připomíná světový den

Na 21. červen nepřipadá jen nejdelší den v roce, ale také světový den věnovaný pacientům s amyotrofickou laterální sklerózou (ALS). „Plavání je pro boj s nemocí absolutně nejlepší, protože se protáhnou všechny svaly,“ komentoval pacient Stanislav Řehoř během osvětové akce plavání ve Vltavě, které se každoročně účastní i lidé s touto vážnou chorobou. Nemoc se vyznačuje ochabováním svalstva, což lze podle Řehoře pohybem zpomalit. Dle svých slov proto dbá především na to, aby se nenudil a nic nevzdával.
před 1 hhodinou

Místům zatíženým kamiony má ulehčit Inspekce silniční dopravy

Obce zahlcené kamiony vítají vznik Inspekce silniční dopravy. Od prázdnin vyrazí na silnice dvaadvacet hlídek, a to už bez asistence policie. Zaměří se na přetížené kamiony nebo jejich technický stav. Například středočeskou Dobříší jich denně projede až tři sta, většinou se jedná o zahraniční přepravu.
před 2 hhodinami

Mladí praktici žádají víc podpory od státu

Ministerstvo zdravotnictví vybralo 140 ordinací, které vzdělají mladé praktické lékaře a stát je finančně podpoří. Vzhledem k velkému zájmu doktoři žádají, aby stát dotoval víc míst. Podle šéfa resortu Vlastimila Válka (TOP 09) by se na programu měly vyššími příspěvky podílet i kraje a pojišťovny.
před 2 hhodinami

Bahna předvedla vojenskou techniku i ukázky akce

Tisíce lidí se v sobotu vydaly na 35. ročník Dne pozemního vojska Bahna. V bývalém vojenském újezdu Brdy u Strašic na Rokycansku je čekaly ukázky techniky i simulované akce.
14:49Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Poletí druhý repatriační let Čechů z Izraele, evakuováni byli i z Íránu

V sobotu poletí druhý repatriační let českých občanů z Izraele, který je od minulého pátku v konfliktu s Íránem. Uvedla to ministryně obrany Jana Černochová (ODS). Stroj Airbus má kapacitu okolo osmdesáti lidí, bude zřejmě naplněn. V Praze už jsou Češi evakuovaní z ambasády v hlavním íránském městě Teheránu.
09:59Aktualizovánopřed 6 hhodinami

O vyslovení nedůvěry vládě či roli Senátu hovořili hosté Politického spektra

O hlasování o vyslovení nedůvěry vládě nebo o významu parlamentní horní komory pro Česko debatovali hosté Politického spektra s moderátorkou Štěpánkou Martanovou. Diskuse se zúčastnili předseda Sdružení pro republiku – Republikánská strana Čech, Moravy a Slezska Pavel Mužný a Renata Vikartová za Demokratickou stranu zelených – ZA PRÁVA ZVÍŘAT. Třetí oslovená strana, a to Spojení demokraté – Sdružení nezávislých, svého zástupce do diskuse neposlala.
před 7 hhodinami

Jak vznikají a vycházejí předvolební průzkumy, zjišťoval pořad De facto

Česko za přibližně tři měsíce čekají volby. Agentury zveřejňují předvolební průzkumy i volební modely. S každým hlasováním se mění grafika, ovšem postupy, jak průzkumy vznikají, už tolik ne. Redakce ČT porovnala data z průzkumů, které agentury zpracovaly přibližně tři až čtyři měsíce před volbami, s reálnými volebními výsledky. A to z minulých tří sněmovních voleb.
před 9 hhodinami
Načítání...