Kvůli koronaviru chodili loni Češi do obchodu méně, utratili však víc peněz, vyplývá z analýzy

8 minut
Události ČT: Jak se změnilo nákupní chování Čechů v době covidu?
Zdroj: ČT24

Češi loni kvůli pandemii koronaviru vynechali zhruba každou desátou návštěvu obchodů, průměrnou útratu ale zvýšili meziročně o 17 procent na 351 korun. Tržby rychloobrátkového zboží ve srovnání s rokem 2019 vzrostly o 5,6 procenta. Lidé kvůli obavám z nákazy začali více nakupovat na internetu, týká se to i potravin. Vyplývá to z analýzy společnosti NielsenIQ.

Tržby v maloobchodě podle ředitele firmy NielsenIQ Karla Týry na začátku loňského roku rostly o tři procenta, stejně jako v uplynulých letech. S první vlnou koronaviru nastala panika, lidé měli potřebu se předzásobit a tržby stouply o 21 procent.

„Luštěniny a rýže jsou ty položky, které zákazníci vykoupili. Ještě včera byly regály plné, ale už večer mizely ty levnější varianty, dnes ráno a odpoledne mizely i ty dražší,“ uvedla loni na konci února tehdejší mluvčí hypermarketů Globus Rita Gabrielová. „Panické nákupy se staly symbolem první vlny,“ vzpomíná mluvčí Tesca Václav Koukolíček.

Celkový vývoj v roce 2020 – hlavní indikátory českého maloobchodu
Zdroj: NielsenIQ

V dalších vlnách bylo podle Týry nákupní chování Čechů podobné. „V období restrikcí ještě více, o patnáct až dvacet procent, omezovali návštěvy obchodů, nákupy více plánovali a za jeden nákup utratili částku větší zhruba o 25 až 30 procent,“ řekl.

Dařilo se hlavně velkým obchodům

Z kamenných obchodů se loni nejlépe dařilo supermarketům a diskontům, tržby jim meziročně vzrostly o osm procent. Hypermarkety zaznamenaly nárůst asi o pět procent. Méně se naopak dařilo drogeriím, které mají stejně jako potraviny výjimku ze zákazu maloobchodního prodeje.

Tržby v prodejnách s drogistickým zbožím stouply ve srovnání s rokem 2019 jen o zhruba dvě procenta. Podle Týry to bylo dáno tím, že lidé raději dělali jeden velký nákup a drogerii tak nakupovali právě v supermarketech. 

Supermarkety a diskonty získaly v roce 2020 nejvíce (změna tržeb v %)
Zdroj: NielsenIQ

Spotřebitelské chování je podle ředitele NielsenIQ podobné i v letošním lednu a únoru. Češi i nadále chodí do obchodu méně často, zároveň však stále dělají spíš větší nákupy. 

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy se dá i v následujících měsících očekávat, že se bude prodlužovat doba strávená v obchodech, spíš než by masivně rostla frekvence nákupů. Podle něj během pandemie zmizely společné rodinné nákupy, nyní se tak nedá odhadovat, zda se lidé k tomuto trendu vrátí.  

Leden a únor 2021 pokračují v nastoleném trendu
Zdroj: NielsenIQ

Prouza: Většina zákazníků se chová zodpovědně

Podle Prouzy zůstaly obchody i v extrémních podmínkách stabilním pilířem v zásobování a dokázaly poskytnout dostupnost potřebného zboží. Díky velkým investicím a také provozní flexibilitou dokázaly ochránit zaměstnance i zákazníky před nákazou, řekl. Odkázal na nezávislou analýzu profesora Omara Šerého z letošního února, která nenašla v žádném z 52 vzorků odebraných v prodejnách virus SARS-CoV-2.

Analýza se podle něj zaměřila například na madla eskalátorů, tlačítka ve výtazích, nákupní vozíky, vzduch či ruce pokladních. „Vděčíme za to jak obrovským investicím, tak i zodpovědnému chování naprosté většiny zákazníků a rovněž detailně propracovanému pandemickému plánu. Ten jsme vypracovali po první vlně v létě loňského roku ve spolupráci s hlavní hygieničkou a dalšími odborníky. Šlo o jediný materiál svého druhu,“ uvedl Prouza.

Lidé více nakupují on-line

Pandemie v Česku zvýšila zájem o on-line nakupování, a to i v případě potravin. Meziroční růst tržeb v e-shopech se zvýšil o polovinu. „V řadě případů se on-line obchodování stane do budoucna dominantnější, což ovšem neznamená, že by kamenné obchody zmizely. Lidé mají rádi, když si některé zboží mohou prohlédnout a vyzkoušet si jej,“ připomněl Prouza.

Nákup přes internet a on-line nákupy včetně potravin (změna tržeb v potravinářských a drogistických kategoriích v %)
Zdroj: NielsenIQ

Spolu s tím, jak Češi zůstávali v průběhu roku 2020 zavřeni doma, se změnily i jejich potřeby a to, co nakupují. Uzavření restaurací se promítlo do růstu produktů jak v oblasti kuchyňského náčiní, tak surovin na vaření, v obou případech šlo o nárůst o patnáct procent. 

Rostla ale také potřeba udržovat domácnost v čistotě, kategorie jako čističe toalet, mopy, čističe na podlahy nebo utěrky tak zaznamenaly meziroční nárůst o deset až dvacet procent. Nejvíce ale akceleroval růst výrobků zaměřených na dezinfekci domácnosti, právě toto zboží zvýšilo tržby o téměř 120 procent. 

Dopad vládních restrikcí lze pozorovat i v prodeji dalších položek – téměř na dvojnásobek se zvýšil zájem o popcorn, vzrostly také útraty za těhotenské testy. Naopak se snížil zájem o kosmetiku a deodoranty.

Maloobchodní tržby v Česku kromě prodejů aut loni poprvé od roku 2012 meziročně klesly, a to bez očištění o sezonní vlivy o 0,6 procenta. Vyplývá to z údajů, které začátkem února zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). S očištěním loňské tržby v maloobchodě klesly o 0,9 procenta.

Některé obchody se uzavřely definitivně

V době nejtvrdších opatření jsou v Česku otevřené pouze potraviny, drogerie, lékárny nebo čerpací stanice. Některým obchodům, které se musely uzavřít úplně, klesly tržby na nulu. Řada podnikatelů už své provozovny uzavřela, někteří stále bojují o přežití. 

Například společnost Blažek, která šije pánské obleky, se dostala do insolvence s téměř devadesátimilionovými dluhy. „Za loňský rok jsme přišli na tržbách o víc jak 250 milionů korun, to je prostě zdrcující. Jsme v procesu reorganizace, zavázali jsme se, že v rámci provozu po dobu následujících tří let splatíme 25 milionů závazků našim partnerům,“ řekl majitel firmy Ladislav Blažek. 

Ve finančních problémech jsou i obchody, které jsou navázány na cestovní ruch, například suvenýry. Ty ale nemá kdo kupovat, tržby těmto provozovnám klesly o 95 procent.  „V tomto roce fungujeme z vlastních prostředků, to znamená, že my jako majitelé společnost dotujeme. Víme, že bez podpory nepřežijeme,“ uvedl majitel Local Artists Martin Hřebout. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na Štědrý den bylo v Česku nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přibližně 31 milionů korun, což je zhruba polovina proti loňsku, kdy bylo požárů 65, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
před 25 mminutami

Věčné chemikálie vymizí z obalů i oblečení. Důvodem jsou zdravotní rizika

Potravinové obaly, nepromokavé oblečení a nebo impregnační spreje. Všech těchto výrobků se bude brzy týkat zákaz takzvaných „věčných chemikálií“. Ten začne platit příští rok a zavádí harmonogram, kdy by první výrobky s těmito chemikáliemi měly mizet z trhu. Důvodem zákazu jsou zdravotní rizika, která tato skupina chemikálií přináší.
před 1 hhodinou

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 20 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 20 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
včera v 08:00

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025
Načítání...