TÉMA

Útrata

Lidé víc utrácejí, u jídla ale spíš čekají na slevy

Obchodníkům se postupně začínají zvedat tržby, lidé zase začínají více utrácet. U potravin jsou ale podle prodejců stále opatrní, vyhledávají slevové akce a nákupy víc promýšlejí, jak vyplývá z průzkumu Svazu obchodu a cestovního ruchu. V akcích se v Česku prodá víc než polovina potravin. Zákazníci také mají častěji než dříve zájem o tuzemské výrobky anebo privátní značky.
27. 9. 2024|

Vánoce nebudou tak štědré jako loni, ukazuje průzkum. V kurzu jsou dárky z druhé ruky

Vánoce českých domácností budou letos skromnější než loni. Lidé za dárky, výzdobu a jídlo plánují podle průzkumu České bankovní asociace utratit zhruba dvanáct tisíc korun, o 1500 méně něž minulý rok. Zároveň také stoupá obliba dárků z druhé ruky – například knih či elektroniky.
3. 12. 2023|

Kartou se platí častěji, v některých obchodech se dá vybrat u kasy jako v bankomatu

Obliba bezhotovostních plateb dál roste. Za rok podle bank vzrostl počet transakcí zhruba o čtvrtinu. Přesto zůstává i dost prodejen nebo provozovatelů služeb, kteří berou od zákazníků jen hotovost. A měnit to neplánují. Odrazují je například poplatky za platební terminál a s ním spojená další administrativa.
11. 6. 2023|

Služby, kultura i sportoviště kvůli cenám energií zdražují. Díky rozvolnění ale zákazníků přibylo

Restauracím, bazénům i dalším službám díky zrušení povinných kontrol bezinfekčnosti v minulém týdnu razantně přibylo zákazníků. Například restaurace teď evidují nejvyšší tržby od začátku letošního roku. Více lidé utrácejí momentálně i za kulturu, a to o zhruba čtyřicet procent než před rozvolněním pravidel. Růst tržeb však není dán pouze rozvolněním restrikcí, ale také výrazným zdražováním.
20. 2. 2022|

Kvůli koronaviru chodili loni Češi do obchodu méně, utratili však víc peněz, vyplývá z analýzy

Češi loni kvůli pandemii koronaviru vynechali zhruba každou desátou návštěvu obchodů, průměrnou útratu ale zvýšili meziročně o 17 procent na 351 korun. Tržby rychloobrátkového zboží ve srovnání s rokem 2019 vzrostly o 5,6 procenta. Lidé kvůli obavám z nákazy začali více nakupovat na internetu, týká se to i potravin. Vyplývá to z analýzy společnosti NielsenIQ.
15. 3. 2021|