Kampaň varuje před přebíháním kolejí i před rizikem přejezdů. Letos při střetu s vlakem zemřely už dvě stovky lidí

6 minut
UDÁLOSTI: Roste počet obětí nehod na železnici i zraněných
Zdroj: ČT24

Budeš nám chybět, vzkazuje nová kampaň Správy železnic těm, kdo nedodržují pravidla chování na železničních přejezdech i v okolí kolejí. Reaguje na docela vysoké množství obětí. Loni zemřelo při střetech s vlaky 238 lidí, podobné množství nehod skončilo zraněním. I když částečně šlo o sebevraždy či pokusy o ně, podle železničářů dochází čím dále častěji k neštěstí i proto, že lidé jdou po kolejích a nevnímají okolí.

Preventivní kampaň Správy železnic využívá motivu prázdných židlí, jež zbyly po lidech, kteří zahynuli pod koly vlaků. Její součástí je také sada videoklipů, které upozorňují na různé nebezpečné situace na železnici a kombinují animaci se skutečnými záběry bezpečnostních kamer.

Kromě nehod na přejezdu a střetů s chodci – nebo situací, které se k nim blížily – varuje i před rizikem skrytým v trolejích a následky, které může mít krádež části zabezpečovacího zařízení či například nastražení kamínků na kolejnice.

Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody je kampaň reakcí na čísla. Loni zahynulo na železnici 238 lidí, letos to bylo 192, rok však ještě neskončil. U osob do 26 let je podle železničářů nejvyšší porušování pravidel za posledních pět let. „Čísla mimořádných událostí na železnici bohužel neklesají. Takže chceme opět upozornit, že je potřeba být pozorný,“ podotkl Svoboda.

Železničáři slibují i investice do přejezdů. Některé ale nemohou mít závory

Správa železnic ale kromě apelů na bezpečnější chování v okolí tratí a zejména na přejezdech slibuje i investice, které mají zlepšit zabezpečení přejezdů. Loni se na nich stalo 150 nehod, při nichž zahynulo 34 lidí. Z hlediska počtu nehod i obětí jsou nejnebezpečnější přejezdy, které jsou chráněné výstražnými světly, ale nemají závory. V minulém roce se na nich stalo 80 nehod a zahynulo 18 lidí. Zhruba poloviční počet nehod se stal na přejezdech chráněných pouze výstražným křížem. Ty sice více spoléhají na pozornost a zodpovědnost řidičů, ale zároveň přes ně vlaky jezdí obvykle pomalu, a tak mají poměrně málo fatální následky. Při 44 nehodách zahynulo loni pět lidí.

Jako nejbezpečnější se jeví přejezdy se závorami, kde se stalo za rok 26 nehod, zemřelo při nich 11 lidí. Zásadním krokem ke zvýšení bezpečnosti by proto mělo být osazení co největšího počtu přejezdů závorami. I tak sice má částečně slibované vylepšování vypadat, ale zároveň Správa železnic tvrdí, že na některých místech závory zkrátka být nemohou, a to bez ohledu na to, jak frekventovaný přejezd je.

Platí to i o přejezdu v olomouckých Pavlovičkách, ke kterému nedávno přivolala pozornost velmi vážná nehoda vlaku a kamionu, při níž začalo hořet. Přejezd je specifický tím, že se na něm železniční trať kříží nejen s vytíženou ulicí (která je navíc součástí silnice I. třídy), ale i s tramvajovou tratí. Je to jedno z posledních dochovaných a stále využívaných křížení tramvajové a železniční dráhy a právě to představuje pro železničáře problém.

„Přidání plných závor v tomto místě bohužel není možné z důvodu kolize s trolejovým vedením tramvajové trati,“ ozřejmil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Podle krajského koordinátora BESIP Miroslava Charouze ale – navzdory nehodám – v Pavlovičkách zabezpečení výstražnou signalizací stačí. „Je to o tom, že řidič je chybující tvor a ani závora kamion nezastaví,“ podotkl. Po spatření záznamů nehody se navíc domnívá, že v případě olomoucké nehody by nepomohlo takřka žádné zabezpečení, řidič kamionu podle Charouze nejspíše podlehl mikrospánku.

Se zabezpečením nádraží má pomoci umělá inteligence

Na druhou stranu také slibuje Správa železnic větší bezpečnost i cestujícím na svých nádražích. Jako první nádraží s nejnovějším zabezpečením představila to adamovské. Loni prošlo rozsáhlou rekonstrukcí, kvůli které přes Adamov nejezdily rok vlaky, a nyní experti připravují umělou inteligenci, která má pomoci s dohledem.

3 minuty
Události v regionech: Nádraží v Adamově hlídá jako první stanici v Česku umělá inteligence
Zdroj: ČT24

S využitím kamer by měla upozornit na potenciálně nebezpečné odložené zavazadlo, vytaženou zbraň, ale také třeba na zdravotní kolaps člověka na nástupišti či v čekárně. Podle mluvčího Správy železnic Jana Nevoly upozorní systém na riziko operátora, který pak musí vyhodnotit, jak vážná situace je, a přivolat například záchranku nebo policii.

„Doufáme, že na začátku příštího roku bychom spustili provoz této umělé inteligence,“ poznamenal ředitel bezpečnostního odboru Správy železnic Vladimír Abraham.

Podobný způsob dohledu na bezpečnost by chtěli železničáři zavést i na některých dalších místech – nádražích menších, ale frekventovaných, kde se nevyplatí platit ostrahu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

V pražském Motole odstranili nádor v plicích díky 3D modelu

Trojrozměrný model jako pomůcka hrudních chirurgů pro plánování operace. Na milimetr přesně dokáže zobrazit, kde se nachází nádor. Díky tomu ho pak lékaři můžou šetrněji odstranit. 3D vizualizaci využili v pražském Motole zatím u dvou pacientů. Počítají ale, že ji do budoucna budou používat mnohem častěji.
před 3 hhodinami

„Tak, jsem svobodný. Fajn.“ Před 90 lety abdikoval TGM

Přesně před 90 lety abdikoval prezident Tomáš Garrigue Masaryk. První hlava československého státu se v polovině třicátých let minulého století potýkala se zdravotními problémy i s hledáním svého nástupce, kterým se nakonec stal Edvard Beneš.
před 3 hhodinami

Turek nemá podle Šebelové ve vládě co dělat. Je to klasický politik emotivního rázu, míní Foldyna

Předsedkyně poslanců hnutí STAN Michaela Šebelová doufá, že kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek ve vládě nebude. Nemá na to podle ní morální kredit. „Pokud je opravdu Andrej Babiš (ANO) chlap a hne se v něm svědomí, tak Turkovo jméno nikdy na Hrad nepřinese, ale problém je v tom, že potřebuje hlasy Motoristů k nevydání,“ podotkla. Kdyby byl Turek tak špatným člověkem, nebude v Evropském parlamentu a nebude mít preferenční hlasy, jaké měl, řekl poslanec SPD Jaroslav Foldyna. Domnívá se, že Turek je klasický politik, zřejmě emotivního rázu, který říká věci na rovinu. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Janou Peroutkovou debatovali také o vztazích USA a Evropy nebo o ruské invazi na Ukrajinu.
před 4 hhodinami

Změnily se jízdní řády na železnici

Víc regionálních, dálkových, ale i mezinárodních spojů třeba do Polska, Německa nebo do Kodaně. Začal platit nový jízdní řád na železnici. Změny hlásí jak České dráhy, tak soukromníci. Cestujícím slibují větší komfort i více bezbariérových vlaků. Změny se částečně týkají i cen jízdného a využití slev. Například ve všech spojích mezi Prahou a Ostravou bude povinná místenka. Celoplošné zdražení třeba u Českých drah bude zhruba odpovídat inflaci. Výrazněji vzrostou ceny v rámci integrované dopravy Královéhradeckého a Pardubického kraje.
před 4 hhodinami

Vláda Andreje Babiše se v pondělí ujme moci

Česko bude mít od pondělního rána novou vládu. Prezident Petr Pavel jmenuje zatím patnáctičlenný kabinet Andreje Babiše (ANO). Ten vystřídá končící kabinet Petra Fialy (ODS). Většinu ve vládě získá vítěz říjnových voleb, hnutí ANO. Kromě křesla premiéra bude mít osm ministrů. Tři členy kabinetu zatím obsadí Motoristé a stejný počet i hnutí SPD. Koaliční smlouva sice garantuje Motoristům celkem čtyři posty. Šéf strany Petr Macinka ale bude dočasně spravovat dva resorty, a to zahraničí a životního prostředí. Filipa Turka Babiš kvůli zdravotním problémům nenavrhl. Prezident ho do ministerské funkce jmenovat nechce.
před 4 hhodinami

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 7 hhodinami

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 7 hhodinami

Pohřešovaný chlapec ze Zlínska byl asi unesen, policie zadržela jednoho muže

Chlapec ze Zlínska, po kterém od čtvrtka pátrala policie a v neděli jej našla, byl zřejmě unesený a vězněný na chatě v obci Žlutava. Jeho volání o pomoc slyšeli kolemjdoucí a zavolali policii. Policie zadržela jednoho muže, uvedla na síti X. Dříve policisté uvedli, že nalezený chlapec je v pořádku a byl převezen na zdravotní vyšetření. Našli ho kolem 14:00.
před 8 hhodinami
Načítání...