„Náhradních škol“ určených pro děti zdravotníků nebo členů integrovaného záchranného systému už v Česku funguje přes 360. V několika krajích budou kvůli velkému zájmu kapacity navyšovat. Ve většině z nich je ale situace opačná: školy jsou tam zaplněné jen z necelé čtvrtiny. ČT to potvrdili mluvčí jednotlivých hejtmanství.
Je otevřeno přes 360 „náhradních škol“. Někde jsou plné, jinde zejí prázdnotou
Celkově je už v Česku 366 „náhradních škol“. Vhodná školská zařízení vybírají kraje hlavně podle vzdálenosti od nemocnic. Některé školy se s pomocí hlásí i samy. Největší zájem je o tento typ škol v Královehradeckém kraji. Ten je podle mluvčí kraje Sylvie Adamcové v některých městech dvojnásobný ve srovnání s jarem. „Pokud bude nouzový stav prodloužen, registrujeme již nyní signály, že od 2. listopadu zájem o určené školy výrazně vzroste, a bude proto i nutné jejich počet rozšířit,“ uvedla Adamcová.
I Středočeský kraj již během prvních dnů po otevření škol zjistil, že zájem o školy je výrazně vyšší. „Předpokládané využití určených škol ve 2. vlně vycházelo ze zkušeností s první vlnou epidemie. Již první dva dny (14. a 15. 10. 2020) však ukázaly, že zájem o využití těchto škol je výrazně vyšší,“ řekla České televizi mluvčí kraje Helena Frintová. Dále uvedla, že oproti první vlně se počet dětí zvýšil o téměř 40 procent.
Nejméně naplněné jsou naopak školy v Pardubickém kraji. Podle mluvčího kraje Dominika Bartáka je využita přibližně desetina z nabízených kapacit. „Snažíme se na jejich existenci nadále upozorňovat také prostřednictvím daných obcí, kde se školy nacházejí.“ Dalším krajem s nízkou účastí je Ústecko, kde přítomnost žáků kolísá mezi 8 a 25 procenty. „Očekávání využití bylo samozřejmě vyšší, ale situace se turbulentně mění každým dnem,“ popsal současný stav využívání škol mluvčí kraje Martin Volf.
„Náhradní školy“ jsou určené pro děti zdravotníků, zaměstnanců bezpečnostních sborů nebo osob pracujících v sociálních službách. Navštěvují je děti ve věku od tří do deseti let. Maximální počet dětí v jedné skupině je 30.
Kromě budov základních škol se otevřely i školy umělecké, střední i domovy dětí a mládeže. „Tyto školy jsou určené především k péči. Dopoledne by se měli žáci věnovat vzdělání a v odpoledních hodinách volnočasovým aktivitám,“ řekla České televizi mluvčí Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová. „Obecně platí, že by se děti měly věnovat distanční výuce své domovské školy s pomocí techniky, kterou jim poskytne škola náhradní,“ dodala.