Částečná distanční výuka, kterou ministerstvo školství (MŠMT) cvičně provozuje na vybraných školách, se podle oslovených ředitelů osvědčila. Resort proto plánuje pilotní projekt prodloužit o další dva roky. Podle informací České televize chce většina zapojených škol s kombinovanou výukou pokračovat. MŠMT ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR (NPI) spustilo projekt v únoru 2021. Aktuálně se na něm podílí 67 základních, středních i základních uměleckých škol. Původně měl skončit letos v srpnu.
I po covidu se žáci učí z domu. „Budou pracovat v mezinárodních firmách, ať si zvykají,“ vysvětluje ředitel
Devatenáctiletý student liberecké Střední průmyslové školy Petr Holan si v uplynulých čtyřech letech užil domácí výuky víc než jakákoli generace jeho předchůdců. V prvních letech studoval z domu, podobně jako statisíce jiných dětí, kvůli covidové pandemii. Škola se ale rozhodla v nastoleném trendu pokračovat a studenty dál vyučovat i přes internet. Ve čtvrtém ročníku proto zavedla možnost on-line hodin na vyžádání jako doplněk samostudia. „Naší třídě hodně pomohla v komunikaci a mně osobně v plánování úkolů a času,“ popisuje Holan.
Zkušenosti s takovouto výukou si kromě něj pochvaluje i tamní ředitel Jaroslav Semerád. „Řada studentů bude pracovat v mezinárodních firmách, kde budou on-line porady a meetingy,“ vysvětluje ředitel SPŠSE a VOŠ Masarykova v Liberci, proč se rozhodl výuku přes internet občas vklínit do rozvrhu.
Protože se projekt osvědčil, rozhodl se od nového školního roku kombinovanou výuku zařadit pravidelně. Podle jeho slov to může pomoci třeba při plánovaných akcích, během kterých je potřeba vyklidit školu. „Například během maturit nebo přijímacích zkoušek,“ vysvětluje Semerád.
Podobné pozitivní zkušenosti hlásí i řada jiných škol, ministerstvo se proto rozhodlo prodloužit pilotní projekt o další dva roky. „V tuto chvíli se na MŠMT jedná o tom, aby školy zapojené do pokusného ověřování pokračovaly,“ říká Veronika Lucká Loosová z pedagogického institutu. Současně by se do projektu mohli přidat i další zájemci.
Zapojily se i základní školy a ZUŠ
Kromě studentů středních škol se do projektu ale začlenili i jejich mladší vrstevníci, mezi nimi i přírodní základní škola Sofisa v Olomouci. „Je to vstřícný krok pro rodiny, ve kterých se rodiče chtějí na vzdělávání svých dětí též podílet, či pro rodiny, které hodně cestují,“ popisuje benefity kombinované výuky tamní lektorka a koučka Lucie Krejčíková. Pokud se projekt bude prodlužovat, chce škola v kombinovaném vzdělávání i nadále pokračovat.
Stejně to vidí i ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou. „Může to být dobré například pro děti, které třeba z důvodu sportu nemůžou být ve škole,“ popisuje své zkušenosti s kombinovanou výukou ředitel školy Ota Benc.
Zapojili se i žáci se specifickými potřebami
Do projektu je zařazeno téměř šest tisíc žáků včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami. Mezi ně patří i osmý a devátý ročník ze Základní školy pro žáky s poruchami zraku na náměstí Míru v Praze 2. V obou pololetích tohoto školního roku zorganizovala škola pro třídy takzvaný projektový týden.
Během něj děti doma pracovaly na společných prezentacích a závěrečných pracích. Protože šlo o handicapované studenty, poskytla jim škola pro domácí on-line výuku i potřebné vybavení. „Bylo nutné jim zapůjčit kompenzační pomůcky jako zvětšovací lupy a digitální kamerové lupy domů, zřídili jsme proto půjčovnu kompenzačních pomůcek,“ popisuje Tomáš Slavík, koordinátor kombinované výuky na škole.
On-line výuky využily i ZUŠ
Kombinované vyučování zařadily do výuky i některé základní umělecké školy. Třeba v Teplicích vybrali několik kantorů, kteří pak mohli své žáky učit hře na hudební nástroj i přes počítač. „Je to velmi výhodné, třeba když má žák zlomenou nohu, ale hrát na nástroj může,“ je přesvědčený ředitel vzdělávacího ústavu Aleš Hajíček.