Hybridní výuka je katastrofa, shodli se Kettner, Svoboda a Valachová

UK: Opatření proti šíření nákazy ve školách (zdroj: ČT24)

Milion a 400 tisíc žáků a studentů základních a středních škol mělo dostat pololetní vysvědčení. Desítky tisíc si pro něj ale přijít nemohly – buď kvůli covidu, nebo karanténě. Poslanci Zdeněk Kettner z SPD a Bohuslav Svoboda z ODS a exministryně Kateřina Valchová (ČSSD) se shodují, že hybridní výuka, kdy půlka třídy se učí doma a půlka ve škole, je problém. Zvýšení pravomocí ředitelům podporují. O nařízeních ve školách diskutovali v Událostech, komentářích.

Podoba testování ve školách se v příštích dvou týdnech podle ministra školství měnit nebude. S tím nesouhlasí místopředseda školského výboru Kettner. „Za mě to je špatný krok. Máme tady spoustu testů, které vyjdou pozitivní, PCR to potom nepotvrdí, jsou to naprosto zbytečné karantény, naprosto neskutečným způsobem to tříští výuku. Jiná situace by byla, kdyby tady platila změna školského zákona, kdyby měli ředitelé k dispozici těch deset dní volna navíc,“ prohlásil. 

Podle Kettnera by se situace měla nyní ve školách řešit obdobně jako mimo pandemické stavy, kdy přijde dítě s příznaky nemoci do školy a učitel případně zavolá rodiče, ať si ho přijdou vyzvednout. 

Současné testování ve školách má ale podle předsedy zdravotního výboru a člena školského výboru Svobody smysl. „Čekat na příznaky, to byste prošvihl hodně chorob. Ten kolektiv je uzavřený, velmi těsný,“ konstatoval.

Karantény

Za větší problém považuje Svoboda hybridní výuku. „Ta pětidenní karanténa je to, co to velmi významným způsobem řeší,“ podotkl.

Také bývalá ministryně školství Kateřina Valchová (ČSSD) souhlasí s tím, aby se testování ve školách v následujících dnech výrazně neměnilo. Podporuje, aby ředitelé rozhodovali o výuce ve svých školách sami. „A co nejrychleji dali našim ředitelům škol větší šanci reagovat na vir a jeho prostupnost populací právě novými kompetencemi,“ dodala. 

Zároveň vítá podobně jako Svoboda, že se zkrátila karanténa. „To, co drtí naše školy, je hybridní výuka. Není to dobře nastaveno a není to cesta. Věřím, že Senát co nejrychleji nová pravidla schválí,“ sdělila exministryně. 

Zvýšení pravomocí ředitelů škol podporuje i Kettner. Podle něj se na tom shodnou zástupci všech politických stran ve sněmovně. „Hybridní výuka je totiž opravdu katastrofa. Pokud by  ředitelé už tuto pravomoc měli, tak by uměli v řádu hodin plynuje přejít na on-line výuku. Neříkám, že je všespásná, ale je rozhodně kvalitnější než ta hybridní,“ myslí si Kettner. Stejně jako on, tak i Svoboda a Valachová věří, že ředitelé škol budou vědět, jak s novými kompetencemi naložit.