V Praze se sešel předseda vlády Petr Fiala (ODS) s šéfem německého automobilového koncernu Volkswagen Oliverem Blumem. Automobilka se už několik let rozmýšlí, kde postaví továrnu na výrobu baterií pro elektrické vozy. Výsledky jednání budou známy po jednání vlády ve středu, uvedl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Vojtěch Srnka.
Fiala jednal s šéfem Volkswagenu o gigafactory u Plzně. O výsledku nejdřív informuje ministry
„Tento projekt (gigafactory) je pro vládu velmi důležitý, do jeho přípravy se zapojilo hned několik ministerstev. Proto pan premiér a pan ministr o průběhu schůzky informují nejprve vládní kolegy. Předpokládáme, že tak udělají na středeční vládě. Bližší informace tedy je možné očekávat na tiskové konferenci po jednání vlády,“ sdělil Srnka.
Premiérův mluvčí Václav Smolka označil pondělní schůzku za pracovní, dodal, že ji Fiala nebude komentovat. Premiér nedávno uvedl, že čas, po který může Česko jednat s automobilkou Volkswagen o umístění továrny, se blíží ke konci. Podle něj je třeba, aby jednání v dohledné době dospěla k výsledku. V případě oddalování rozhodnutí by se Česko mělo podle něho soustředit na další strategické projekty.
Volkswagen s Českem jedná o areálu armádního letiště v Líních u Plzně. Podle Fialy příprava oblasti pro případné umístění továrny přináší české vládě politické i ekonomické náklady. „Musí to vést k nějakému výsledku v dohledném čase. I mně se zdá, že čas, po který můžeme mít připravenu tuto lokalitu, můžeme dál jednat, se pomalu blíží ke konci,“ řekl před dvěma týdny premiér.
Thomas Schmall z představenstva Volkswagenu ale podle DPA ve stejné době uvedl, že na rozhodnutí není žádný spěch. V nejzazším případě podle něj může koncern rozhodnout v roce 2025. Frankfurter Allgemeine Zeitung před dvěma týdny nicméně s ohledem na chystanou Blumeho návštěvu poznamenal, že věci se možná daly do pohybu.
Volkswagen vybírá mezi Polskem, Maďarskem a Líněmi, kde by továrna zaměstnala do čtyř tisíc lidí. Její stavbu odmítají místní aerokluby a piloti využívající záložní armádní plochu, v některých okolních obcích se podepisuje petice proti stavbě. Stát investici podporuje, chce v místě postavit strategický podnikatelský park. Vláda loni v červenci stanovila klíčové stavby v lokalitě a je připravena dát na ně devět miliard korun.
„Dlouhá jednání jsou běžná“
Jednání o tom, jestli v Česku Volkswagen továrnu na výrobu baterií postaví, už běží několik let. „Dlouhá jednání u takhle velké investice jsou zcela běžná. Volkswagen asi nic netlačí, je dobře, abychom tlačili my z české strany k nějakému vyjádření a posunu, aby to neznamenalo, že další dva roky jsme udržováni v nejistotě,“ má jasno odborník společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap.
„Za posledních pět šest let jsme viděli minimálně pět různých subjektů z Číny, Koreje, ze západní Evropy, které se aktivně zajímaly o umístění gigafactory v České republice. To, co v tuzemsku chybí dlouhodobě, protože se na tom nepracovalo posledních víc než deset let, je příprava velkých ploch. Ujel nám vlak, ale ještě není pryč z nádraží. Když po peronu poběžíme hodně rychle, tak ho ještě chytneme,“ je přesvědčený předseda Sdružení pro zahraniční investice Kamil Blažek.
„Předpokládám, že premiér dostal po jednání nějaké varianty vývoje celé investice, které by chtěl nejdříve projednat na vládě. Přijde mi to naprosto logické, naopak oceňuji, že ihned neběžel s informací, která by nemusela být úplně realizovatelná,“ hájil večer v Událostech, komentářích postup Petra Fiala místopředseda TOP 09 Michal Kučera. Odhaduje, že na vládě se dospěje k dohodě o dalším postupu. Upozornil, že kabinet nejedná pouze s Volkswagenem a že součástí celého cyklu může být i těžba lithia.
Europoslanec Ondřej Knotek (ANO) míní, že Volkswagen opravdu nemusí pospíchat, nabídek má více. „Z pohledu Česka je mnohem důležitější než to, s kým bude projekt dělat, jestli bude mít v celém tom řetězci vliv třeba i skupina ČEZ. V tuto chvíli to vypadá, že Volkswagen zatlačil na ministra průmyslu a ten ČEZ vyšachoval. To je velká škoda,“ zaspekuloval si Knotek. Zároveň je podle něj otázkou, zda nezvolit místo Plzeňska pro projekt například Karlovarský nebo Ústecký kraj.
Světovému trhu produkce baterií vévodí Čína. Připadají na ni zhruba tři čtvrtiny celosvětové výroby. Evropa se na ní podílí asi ze čtrnácti procent. Do dalších let chtějí ale evropské státy produkci zvýšit. Francie v srpnu spustila zkušební provoz největší evropské továrny na výrobu baterií do automobilů. Postupně tu má vzniknout deset tisíc pracovních míst.
Větší závody jsou také v Maďarsku či Německu. Jedno procento výroby připadá na Švédsko. Největší podíl na celosvětové produkci baterií po Číně teď drží Polsko s přibližně šesti procenty.