Fiala jednal s šéfem Volkswagenu o gigafactory u Plzně. O výsledku nejdřív informuje ministry

4 minuty
Události: Premiér Fiala jednal se šéfem VW o gigafactory
Zdroj: ČT24

V Praze se sešel předseda vlády Petr Fiala (ODS) s šéfem německého automobilového koncernu Volkswagen Oliverem Blumem. Automobilka se už několik let rozmýšlí, kde postaví továrnu na výrobu baterií pro elektrické vozy. Výsledky jednání budou známy po jednání vlády ve středu, uvedl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Vojtěch Srnka.

„Tento projekt (gigafactory) je pro vládu velmi důležitý, do jeho přípravy se zapojilo hned několik ministerstev. Proto pan premiér a pan ministr o průběhu schůzky informují nejprve vládní kolegy. Předpokládáme, že tak udělají na středeční vládě. Bližší informace tedy je možné očekávat na tiskové konferenci po jednání vlády,“ sdělil Srnka.

Premiérův mluvčí Václav Smolka označil pondělní schůzku za pracovní, dodal, že ji Fiala nebude komentovat. Premiér nedávno uvedl, že čas, po který může Česko jednat s automobilkou Volkswagen o umístění továrny, se blíží ke konci. Podle něj je třeba, aby jednání v dohledné době dospěla k výsledku. V případě oddalování rozhodnutí by se Česko mělo podle něho soustředit na další strategické projekty.

Volkswagen s Českem jedná o areálu armádního letiště v Líních u Plzně. Podle Fialy příprava oblasti pro případné umístění továrny přináší české vládě politické i ekonomické náklady. „Musí to vést k nějakému výsledku v dohledném čase. I mně se zdá, že čas, po který můžeme mít připravenu tuto lokalitu, můžeme dál jednat, se pomalu blíží ke konci,“ řekl před dvěma týdny premiér.

Thomas Schmall z představenstva Volkswagenu ale podle DPA ve stejné době uvedl, že na rozhodnutí není žádný spěch. V nejzazším případě podle něj může koncern rozhodnout v roce 2025. Frankfurter Allgemeine Zeitung před dvěma týdny nicméně s ohledem na chystanou Blumeho návštěvu poznamenal, že věci se možná daly do pohybu.

Volkswagen vybírá mezi Polskem, Maďarskem a Líněmi, kde by továrna zaměstnala do čtyř tisíc lidí. Její stavbu odmítají místní aerokluby a piloti využívající záložní armádní plochu, v některých okolních obcích se podepisuje petice proti stavbě. Stát investici podporuje, chce v místě postavit strategický podnikatelský park. Vláda loni v červenci stanovila klíčové stavby v lokalitě a je připravena dát na ně devět miliard korun.

„Dlouhá jednání jsou běžná“

Jednání o tom, jestli v Česku Volkswagen továrnu na výrobu baterií postaví, už běží několik let. „Dlouhá jednání u takhle velké investice jsou zcela běžná. Volkswagen asi nic netlačí, je dobře, abychom tlačili my z české strany k nějakému vyjádření a posunu, aby to neznamenalo, že další dva roky jsme udržováni v nejistotě,“ má jasno odborník společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap.

„Za posledních pět šest let jsme viděli minimálně pět různých subjektů z Číny, Koreje, ze západní Evropy, které se aktivně zajímaly o umístění gigafactory v České republice. To, co v tuzemsku chybí dlouhodobě, protože se na tom nepracovalo posledních víc než deset let, je příprava velkých ploch. Ujel nám vlak, ale ještě není pryč z nádraží. Když po peronu poběžíme hodně rychle, tak ho ještě chytneme,“ je přesvědčený předseda Sdružení pro zahraniční investice Kamil Blažek.

„Předpokládám, že premiér dostal po jednání nějaké varianty vývoje celé investice, které by chtěl nejdříve projednat na vládě. Přijde mi to naprosto logické, naopak oceňuji, že ihned neběžel s informací, která by nemusela být úplně realizovatelná,“ hájil večer v Událostech, komentářích postup Petra Fiala místopředseda TOP 09 Michal Kučera. Odhaduje, že na vládě se dospěje k dohodě o dalším postupu. Upozornil, že kabinet nejedná pouze s Volkswagenem a že součástí celého cyklu může být i těžba lithia.

15 minut
UK: Knotek a Kučera hovořili o stavbě Gigafactory
Zdroj: ČT24

Europoslanec Ondřej Knotek (ANO) míní, že Volkswagen opravdu nemusí pospíchat, nabídek má více. „Z pohledu Česka je mnohem důležitější než to, s kým bude projekt dělat, jestli bude mít v celém tom řetězci vliv třeba i skupina ČEZ. V tuto chvíli to vypadá, že Volkswagen zatlačil na ministra průmyslu a ten ČEZ vyšachoval. To je velká škoda,“ zaspekuloval si Knotek. Zároveň je podle něj otázkou, zda nezvolit místo Plzeňska pro projekt například Karlovarský nebo Ústecký kraj.

Světovému trhu produkce baterií vévodí Čína. Připadají na ni zhruba tři čtvrtiny celosvětové výroby. Evropa se na ní podílí asi ze čtrnácti procent. Do dalších let chtějí ale evropské státy produkci zvýšit. Francie v srpnu spustila zkušební provoz největší evropské továrny na výrobu baterií do automobilů. Postupně tu má vzniknout deset tisíc pracovních míst.

Větší závody jsou také v Maďarsku či Německu. Jedno procento výroby připadá na Švédsko. Největší podíl na celosvětové produkci baterií po Číně teď drží Polsko s přibližně šesti procenty.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 2 hhodinami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 3 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 13 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 13 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 14 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami
Načítání...