Co bude po brexitu? To je otázka, na kterou by ráda znala odpověď britská premiérka a také zbytek Evropy. Jak může vystoupení Velké Británie z Evropské unie ohrozit české podniky a Čechy žijící v Británii, nastínil v Interview ČT24 poslanec ze zahraničního výboru sněmovny Jan Lipavský (Piráti).
Dokud budeme levnou montovnou, změny jako brexit nás velice ohrožují, míní poslanec Pirátů Lipavský
Ať už řízený a zcela naplánovaný, nebo takzvaně tvrdý brexit – každá z variant bude problémem pro Velkou Británii i Evropskou unii. Současné úvahy o odložení brexitu, ke kterému má dojít na konci března, o pouhých pár měsíců přijdou poslanci Pirátů Janu Lipavskému jako nicneřešící.
„Otázka je, jestli takové odložení dává smysl, protože za ten čas se reálně nic moc nevyjedná. To jsme viděli za posledního čtvrt roku, kdy se intenzivně jedná, ale přesto žádný výsledek není,“ řekl v úterním Interview ČT24 Lipavský s tím, že ve Velké Británii následkem referenda v roce 2016 trvá už několik let politická krize.
„Pokud by se brexit odkládal, dávalo by mi smysl odložit ho třeba o jeden rok. Tak, aby se opravdu dalo něco vyjednat,“ dodal s tím, že politikům ve Velké Británii nechce radit.
Jako východisko příliš nevidí ani další referendum. „Začíná se mluvit o druhém referendu, otázkou je, nakolik je taková varianta schůdná. Příprava je opět záležitost na několik měsíců,“ upozornil.
Lipavský však zároveň připomněl, že by to nebyl první případ, kdy se nějaké referendum opakovalo, a zmínil hlasování o Lisabonské smlouvě v Irsku před deseti lety. „Pokud si parlament a premiérka chtějí nechat potvrdit smlouvu lidovým hlasováním a získat tomu legitimitu, dává mi to smysl. Stejně tak jako jestliže si chtějí znovu položit tu otázku,“ dodal.
Pro automobilky z Česka je Británie jedním z top trhů
V Interview ČT24 se Lipavský zamýšlel i nad tím, jak na tom budou po brexitu Češi žijící ve Velké Británii a české podniky, které tam vyvážejí výrobky. „Udělali jsme velice vstřícný krok, že jsme přijali dvouleté přechodné období pro občany Velké Británie žijící a pracující na území České republiky. A ten je podmíněný tím, že se Velká Británie zachová stejně vstřícně k českým občanům,“ řekl Lipavský.
„Brexit bude mít řadu dopadů, ale tento krok dá českým občanům dva roky na to, aby se s tím vypořádali,“ dodal poslanec Pirátů.
U českých exportérů jsou ale dopady podle něj nevyzpytatelnější. „Například český automobilový průmysl je úzce provázán obchodem s Velkou Británii. Těžko říct, jakým způsobem může Česká republika pomoci Škodovce, nebo kolínské TPCA, pro něž je Velká Británie jeden z top trhů,“ uvedl.
„Co se týče vývozu, pro Českou republiku je to pátý největší exportní trh, významné odbytiště. Jakmile se Velká Británie dostane za tu vnější hranici, začnou platit daně a různé celní bariéry, s tím moc neuděláme,“ dodal.
Vidí však východisko pro českou ekonomiku jako celek. A to je přestat být levnou montovnou Evropy. „Česká republika by se měla zaměřit především na inovace a na oblasti s velkou přidanou hodnotou, kde například i celní bariéra v marži nemusí hrát takovou roli. Pokud ale budeme stále montovnou Evropy, pak nás geopolitické události typu brexit ohrožují,“ nastínil.
„Pokud budeme mít průmysl, který se zaměřuje na hi-tech, nové inovace, ohrožuje nás to méně. Například se nám otevírají možnosti v oblasti umělé inteligence,“ dodal Lipavský.