Na dálnici D1 mezi Velkým Meziříčím a Měřínem se vracejí stavbaři. Je to poslední ze čtyř úseků, který měli rozpracovaný již na podzim a nyní na něm práce obnovují. Řidiči musí počítat s omezením od soboty, po celý víkend budou muset směrem na Brno jezdit pouze jedním pruhem.
Dělníci se po zimě vracejí na další úsek dálnice D1. Na šesti místech pozor na rychlost
Na rozpracované úseky dálnice D1, které opustili před Vánoci, se dělníci začali vracet počátkem března. Nyní se chystají obnovit práce i na posledním ze čtveřice úseků, který začíná na 134. kilometru u Měřína a končí u křižovatky Velké Meziříčí-západ na 141. kilometru.
- Psáře – Soutice (49.–56. km)
- Jihlava – Velký Beranov (112.–119. km)
- Měřín – Velké Meziříčí západ (134.–141. km)
- Velká Bíteš – Devět křížů (162.–168. km)
- Zdroj: ŘSD, stav k 12/2016
Samotná modernizace bude v příštích měsících probíhat na jízdním pásu ve směru na Prahu. Proto ale bude nejprve nutné připravit druhou polovinu dálnice na to, že po ní budou jezdit auta v obou směrech. Celý víkend a ještě v pondělí dopoledne proto bude ve směru na Brno uzavřený jeden jízdní pruh. Omezení začne v sobotu v 7:00 a potrvá do pondělních 13:00, teprve potom budou k dispozici dva zúžené jízdní pruhy, jak je na modernizovaných úsecích obvyké.
Směru na Prahu se přípravné práce dotknou až v sobotu večer, kdy ale dojde jen ke zúžení levého pruhu. Do protisměrného jízdního pásu začnou auta přejíždět až v pondělí odpoledne.
Modernizace dálnice mezi Měřínem a Velkým Meziříčím by měla trvat do září. Po celou dobu nebude možné najíždět na dálnici ani z ní sjízdět na 141. kilometru (křižovatka Velké Meziříčí-západ) ve směru na Prahu. Silničáři doporučili využít jako objízdnou trasu souběžnou silnici II/602 a sjíždět buď na křižovatce Velké Meziříčí-východ na 146. kilometru, nebo až u Měřína.
Opravy úseku Měřín – Velké Meziříčí naplánovalo Ředitelství silnic a dálnic velkoryse. Zatímco obvykle počítají s tím, že modernizace jednoho úseku trvá asi rok a půl, za Měřínem rozplánovali opravy na více než dva roky. První přípravné práce začaly již v září 2015 a loni se na dálnici pracovalo i přes zimu.
Součástí úseku je mimo jiné 84metrový most, jehož rekonstrukce zprvu nabrala skluz, když se ŘSD nepodařilo včas dokončit výběr dodavatele. Mezi Měřínem a Velkým Meziříčím je ale také úsek, jehož oprava je naopak méně náročná. Mezi odpočívkami Stránecká Zhoř a Kochánov je dálnice postavena tak, aby byla použitelná i jako nouzové vojenské letiště. Mimo jiné jsou jízdní pásy širší, takže není nutné rozšiřovat je, jak se děje na zbylých úsecích modernizované D1.
- Jako záložní vojenské letiště je určena část dálnice D1 v úseku Měřín – Velké Meziříčí, západ. Ranvej je dlouhá více než 2 kilometry.
- Úsek je vybetonovaný v celé šířce včetně středového pásu, na kterém stojí betonová svodidla.
- Letadla na D1 skutečně přistávala, a to při cvičení v letech 1980 a 1985.
- Armáda se záložní plochou stále počítá.
Modernizace dálnice D1 začala v květnu 2013, v současnosti počítá ministerstvo dopravy s tím, že bude hotová v roce 2020. Probíhá postupně v 21 úsecích mezi středočeskými Mirošovicemi, kde končí šestipruhová část dálnice z Prahy, a Kývalkou na Brněnsku. Součástí modernizace je rozšíření obou jízdních pásů a celková oprava konstrukce vozovky, ale i kanalizace či telematických zařízení.
Letos by kromě dokončení modernizace úseků, kde začaly práce již v minulých letech, měly začít opravy nejméně tří dalších, nově rozkopaných úseků by ale mohlo být i pět.
- Mirošovice – Hvězdonice (21.–29. km)
- Ostředek – Šternov (34.–41. km)
- Hořice – Koberovice (75.–81. km)
- Humpolec – Větrný Jeníkov (90.–104. km)
- Velké Meziříčí východ – Lhotka (146.–153. km)
Na šesti úsecích D1 budou měřit kamery rychlost
Nově budou také na šesti úsecích dálnice D1 hlídat kamery, zda řidiči nepřekročili nejvyšší povolenou rychlost, tedy 80 kilometrů v hodině. Už nyní jsou kamery nainstalované na 50. kilometru, další budou měřit v úseku Ostřekov-Šternov, Hořice-Koberovice, Jihlava-Velký Beranov a Měřín-Velké Meziříčí.
„Těch pět úseků přibude během roku, předpokládáme během léta. To budou úseky plynule rozmístěné po celé D1 mezi Prahou a Brnem,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Pokuty by od řidičů, kteří svou rychlou jízdou poruší předpisy, měly vymáhat okolní vesnice.
Na dálnicích v Česku doprava houstne
Podle předběžných výsledků loňského celostátního sčítání dopravy, o kterém informovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), automobilová doprava v Česku za posledních šest let výrazně zhoustla. Týká se to zejména právě úseků dálnic v okolí Prahy a dalších velkých měst.
Tradičně velmi silný provoz zůstává i na dálnici D1 u Prahy a u Brna. Zejména u Prahy již ale nejsou tak významné nárůsty od předchozího měření. Například v úseku mezi Spořilovem a Chodovem dosahují průměrné intenzity téměř 100 tisíc vozidel během 24 hodin, v následujícím úseku k Průhonicím pak přesahují 80 tisíc. V případě prvního úseku jde o 11procentní nárůst, u druhého pouze o jednoprocentní.
Významný nárůst intenzity dopravy zaznamenaly také úseky D6 od pražských Řep po Jeneč a Hostivici nebo u Pražského okruhu. Podobně je na tom i D11, kde jde v úseku u Benátek nad Jizerou o nárůst o 70 procent. Celkem se sčítalo na šesti tisících úsecích všech tříd silnic a dálnic. Definitivní výsledky budou známé během druhého letošního čtvrtletí.