Česko může pro železnici získat od Evropské investiční banky až 170 miliard korun

Události: Česko si půjčí až 170 miliard na modernizaci železnic (zdroj: ČT24)

Česko by mohlo získat na financování železničních projektů v letech 2023 až 2027 úvěry od Evropské investiční banky (EIB) do výše sedmi miliard eur, tedy zhruba 170 miliard korun. Vyplývá to z memoranda, které ve čtvrtek podepsali ministr financí Zbyněk Stanjura, dopravy Martin Kupka (oba ODS) a viceprezidentka EIB Lilyana Pavlovová. Prvních 20 až 22 miliard by Česko mohlo čerpat v příštím roce, informoval po podpisu Kupka.

Prostřednictvím jednotlivých úvěrů mají být podle Pavlovové přednostně podpořeny velké projekty, kam patří železniční koridory a uzly TEN-T, kde je infrastruktura elektrifikovaná, nebo kde je plánovaná elektrifikace do deseti let či bude infrastruktura přizpůsobená na provoz vlaků s nulovými emisemi.

„Potřeba investic do dopravní infrastruktury přesahuje momentální možnosti státního rozpočtu, a proto jsme avizovali, že je budeme doplňovat dalšími nástroji financování, jako jsou právě úvěry od EIB,“ zdůvodnil memorandum Kupka. S výhledem na výstavbu vysokorychlostních tratí podle něj chce resort s EIB spolupracovat dlouhodobě.

Po přijetí memoranda se předpokládá podpis úvěrové dohody mezi Českem a EIB a dále smlouvy mezi ministerstvem financí a Státním fondem dopravní infrastruktury. Úvěr bude poskytnutý Česku zastoupenému ministerstvem financí a bude transferovaný na fond dopravy.

Digitalizace i automatizace železnic

„Peníze z úvěru v příštím roce by měly směřovat do digitalizace a automatizace železniční dopravy, do elektrifikace železničních tratí a na podporu regionální dopravy,“ vyjmenoval Stanjura. Podle něj je účelné a hospodárné optimalizovat v současné turbulentní době dluhové nástroje státu. „S ohledem na rozkolísanost na finančních trzích totiž předpokládáme, že podmínky úvěru budou oproti standardním nástrojům státu výhodnější,“ podotkl.

Prostředky mají být využity ke spolufinancování a doplnění zdrojů EU dostupných v programu Next Generation EU a víceletého financování v období let 2021 až 2027, zejména nástroje pro obnovu a odolnost, operačního programu Doprava a nástroje pro propojení Evropy.

Dálnice a železnice bude muset Česko stavět na dluh v příštích letech zřejmě stále častěji. Pohled do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury ukazuje, že v poměru k požadavkům dostávalo nejvíc peněz z evropských fondů v roce 2018 – od té doby si musí stát kolem sedmdesáti procent hradit sám.

Národní zdroje na projektech SFDI
Zdroj: ČT24

Rozpočet fondu dopravy počítá pro příští rok s rekordní částkou 150,9 miliardy korun. Z toho 30,7 miliardy korun mají pokrýt úvěr od EIB a dluhopisy emitované fondem.