České dráhy modernizují. Na trať poprvé vyrazila nová souprava RegioFox

8 minut
Události: Nová souprava RegioFox poprvé na trati
Zdroj: ČT24

Zatím ve zkušebním provozu na koleje poprvé vyjela nová souprava Českých drah RegioFox. Sloužit bude na neelektrifikovaných tratích a nahradí dosluhující RegioNovy. Kromě většího komfortu mají nové vlaky řešit i nedostatek vozidel v regionech. Právě kvůli tomu platí České dráhy v některých krajích milionové pokuty – nejčastěji proto, že nasazují starší vagony, než mají ve smlouvě. Nových souprav nakoupí dopravce zatím celkem 78 za téměř sedm miliard korun. Podle národního dopravce jde o jednu z nejvýraznějších změn v regionální dopravě na železnici za poslední roky.

První cestující soupravou RegioFox v úterý vyjeli ze středočeského Rakovníka. Jde o znatelné omlazení vozového parku ve středních Čechách. Nejmladší soupravě je nyní jedenáct let. Nový RegioFox bude jezdit na dvou tratích mezi Rakovníkem, Berounem a Rudnou. Zatím je nasazená jedna souprava. Do konce léta jich ve středních Čechách bude jezdit dalších pět. Všech 78 nasadí České dráhy do čtyř let.

V dalších měsících zamíří nové soupravy také na Vysočinu nebo do Královéhradeckého, Pardubického, Jihočeského a Plzeňského kraje. „My chceme postupně, to jest do roku 2029, obměnit celý vozový park tak, aby vozidla z konce sedmdesátých let úplně vymizela z kolejí v rámci Pardubického kraje,“ sdělil hejtman Martin Netolický (ČSSD). RegioFoxy v kraji vyjedou ještě letos v září. Pokud se osvědčí, mohou jich České dráhy nakoupit až 160.

„My jsme se v minulosti soustředili především na elektrické jednotky pro regionální tratě, ale také pro dálkové tratě. Teď jsou na řadě motorové jednotky,“ řekl mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.

Podle strojvedoucího Aleše Chytrého je souprava schválena na rychlost 120 kilometrů za hodinu. Na své trati nicméně může jet maximálně sedmdesátikilometrovou rychlostí. Jedna souprava pro 210 lidí vyjde na sto milionů korun. Vozy mají klimatizaci, zásuvky, Wi-Fi, místa pro kola i vozíčkáře – podle dopravce komfort 21. století. Soupravu si první den provozu pochvalovali i cestující. Ti se dnes na regionálních tratích setkávají se soupravami různého stáří i vybavení. A komfort není vždy takový, jaký by si přáli.

Nové jednotky RegioFox mají být součástí velké obměny vlaků na regionálních a lokálních tratích. České dráhy s nimi chtějí nahradit třeba jednotky typu RegioNova, tedy řadu 814 – ty se přitom modernizovaly ještě v roce 2012. Podobně mají nové soupravy nahradit i motorové vozy řady 843, které se vyráběly ve druhé polovině 90. let. Nejsou tedy ještě ani hranici třicetileté minimální životnosti. Běžně přitom železniční technika vydrží ještě mnohem déle.

Turistické linky

V regionální dopravě jsou prakticky všechny spoje dotované. Kilometr jízdy podobně velkého, staršího vlaku nyní stojí kolem 150 korun. Z toho se musí zaplatit nafta, personál, poplatky za použití kolejí nebo také odpisy a údržba. Amortizace nového vlaku vyjde v typickém případě na dalších třicet korun za kilometr. Navíc jsou obvykle těžší, díly dražší a dopravce si na nákup musí půjčovat – to může přidat k ceně dalších zhruba třicet korun. A tyto náklady chce obvykle proplatit po krajských samosprávách.

I proto se některé kraje zkoušejí vydávat opačným směrem. Například Ústecký kraj si prosadil vlaky aspoň na polovině málem zrušené trati z Děčína do Oldřichova. O víkendech a svátcích provozuje celou síť turistických linek, na nichž jezdí vesměs starší a levnější vozidla. Provoz ukazuje, že toto spojení smysl má – motoráky jezdí o víkendech většinou více než z poloviny plné. Přes čtyřicet let starý interiér lidem nevadí, spíš naopak – pro spoustu cestujících má železnice větší kouzlo právě takto.

„Máme příklad jedné tratě v Jihočeském kraji, kde osobní vlaky jezdí padesátkou a tahají za sebou dva přívěsy z 810. Kupodivu je to jedna z nejúspěšnějších linek regionální dopravy, aniž by byla nízkopodlažní, aniž by tam byla Wi-Fi. Když jede rodina s dětmi na výlet, nezvolí autobus. Buď pojede autem, nebo vlakem,“ řekl Jan Šatava z dopravní společnosti Railway Capital.

A pak je tu ekonomický aspekt. Turistické linky jezdí typicky za ceny od 120 do 160 korun za kilometr, přitom u víkendové dopravy by měly být náklady spíš vyšší. Je to právě díky účetně už odepsaným motorákům. Ty jsou navíc daleko úspornější na palivo.

Za víkendový provoz jedenácti vlakových linek dá Ústecký kraj asi patnáct milionů korun ročně – za všechny ostatní vlaky dá sedmdesátkrát tolik. I proto se koncept pomalu šíří i do dalších krajů. A vyloučený není ani vznik nízkonákladového dopravce. Jen vhodných vozidel už ubývá.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Čínu nelze úplně odříznout, shodli se Zahradil s Langšádlovou

Úplně se ekonomicky odříznout od Číny kvůli bezpečnostním rizikům spojeným s technologiemi není možné. V Událostech, komentářích se na tom shodli bývalý europoslanec Jan Zahradil se členkou sněmovního zahraničního výboru Helenou Langšádlovou (TOP 09). Podle ní je třeba brát Peking jako hrozbu. Zahradil by naopak uvítal, kdyby Česko vůči Pekingu zaujalo méně konfrontační postoj. Pořad moderoval Martin Řezníček.
před 19 mminutami

ŽivěPoslanci by mohli schvalovat spoření na penzi v části náročných profesí

Sněmovna by v pátek mohla schvalovat uzákonění povinného příspěvku zaměstnavatelů do spoření na stáří pracovníkům v části náročných profesí z takzvané třetí kategorie rizika. Poslanci by také měli pokračovat v závěrečném projednávání sporného rozšíření pravomocí obcí například o možnost zřídit společnou obecní policii, které nedokončili ve středu. Na přetřes na plénu znovu přišla také bitcoinová aféra, kvůli které rezignoval ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS).
09:01Aktualizovánopřed 47 mminutami

Po bouřích jsou bez proudu tisíce lidí, padaly i kroupy jako míčky

Po silných bouřích, které zasáhly část Česka ve středu a ve čtvrtek, zůstává v pátek ráno zhruba 3,5 tisíce domácností bez elektřiny. Nejvíce jich je ve středních Čechách, následují kraje Moravskoslezský a Zlínský. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upozornil, že ve čtvrtek padaly v bouřkách na Moravě a ve Slezsku až sedmicentimetrové kroupy a nárazy větru byly na některých místech kolem 100 kilometrů za hodinu.
před 2 hhodinami

Co o nás on-line platformy shromáždily? Nabízíme postupy, jak získat informace

Uživatelé sociálních sítí a internetových platforem mají možnost je požádat o svá data podle obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Přinášíme návod, jak je získat, a vidět tak, jaká data shromáždily. Osobní údaje mohou sloužit společnostem k prodeji cílené reklamy. Jednou z největších společností, která na tom postavila svůj obchodní model, je Meta. Popsali jsme i tři způsoby, jak omezit nakládání s daty pro účely reklamy. Tématu užití dat uživatelů se věnuje také pořad De facto v sobotu od 12:30.
před 4 hhodinami

Změnila se pravidla pro braní volna z práce. Podívejte se, na co máte právo

V červnu vstoupila v platnost flexinovela zákoníku práce, která přináší nejen změny ve výpovědní době nebo práci mladistvých během prázdnin, ale i v pravidlech pro čerpání volna v práci. Jde zejména o situace spojené se svatbami, pohřby a hledáním nového zaměstnání. Co se změnilo a na co máte od 1. června 2025 nárok?
před 5 hhodinami

Moravu a Slezsko zasáhly silné bouřky

Bouřky a krupobití zasáhly odpoledne a večer východ Česka. Pásmo velmi silných bouřek postupovalo od jižní přes střední Moravu až k severu. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) během večera varoval například před výrazným bouřkovým systémem na Zlínsku nebo před velkými kroupami na Vsetínsku a Ostravsku. Podle zpravodajů ČT byly bouřky nejsilnější okolo osmé hodiny. Hasiči mezi 18:00 a 22:00 řešili přes dvě stě událostí spojených s počasím.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Bez konkrétních závěrů. Schůze sněmovny k bitcoinové kauze byla přerušena

Mimořádná schůze sněmovny ke spornému daru bitcoinů státu byla ve 21:00 přerušena bez konkrétních závěrů. Důvodem bylo ukončení času vymezeného k jednání. Termín pokračování, kdy by mohli poslanci hlasovat minimálně o přednesených návrzích usnesení od vládního hnutí STAN a opozičních Pirátů a SPD, zatím nebyl určen. Opozici se nepovedlo prosadit, aby schůze pokračovala v pátek místo schvalování zákonů. Do standardní debaty bylo v okamžiku přerušení přihlášeno ještě sedmnáct poslanců.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Vlak projel návěstidlem na trati zabezpečené ETCS v Letovicích, včas zastavil

V Letovicích na Blanensku vpodvečer projel vlak návěstidlem na trati s jednotným evropským zabezpečovačem ETCS. Včas zastavil a nikomu se nic nestalo, řekl generální inspektor z Drážní inspekce Jan Kučera. Podle něj ale jde o alarmující situaci, musel pochybit člověk.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...