České dráhy modernizují. Na trať poprvé vyrazila nová souprava RegioFox

8 minut
Události: Nová souprava RegioFox poprvé na trati
Zdroj: ČT24

Zatím ve zkušebním provozu na koleje poprvé vyjela nová souprava Českých drah RegioFox. Sloužit bude na neelektrifikovaných tratích a nahradí dosluhující RegioNovy. Kromě většího komfortu mají nové vlaky řešit i nedostatek vozidel v regionech. Právě kvůli tomu platí České dráhy v některých krajích milionové pokuty – nejčastěji proto, že nasazují starší vagony, než mají ve smlouvě. Nových souprav nakoupí dopravce zatím celkem 78 za téměř sedm miliard korun. Podle národního dopravce jde o jednu z nejvýraznějších změn v regionální dopravě na železnici za poslední roky.

První cestující soupravou RegioFox v úterý vyjeli ze středočeského Rakovníka. Jde o znatelné omlazení vozového parku ve středních Čechách. Nejmladší soupravě je nyní jedenáct let. Nový RegioFox bude jezdit na dvou tratích mezi Rakovníkem, Berounem a Rudnou. Zatím je nasazená jedna souprava. Do konce léta jich ve středních Čechách bude jezdit dalších pět. Všech 78 nasadí České dráhy do čtyř let.

V dalších měsících zamíří nové soupravy také na Vysočinu nebo do Královéhradeckého, Pardubického, Jihočeského a Plzeňského kraje. „My chceme postupně, to jest do roku 2029, obměnit celý vozový park tak, aby vozidla z konce sedmdesátých let úplně vymizela z kolejí v rámci Pardubického kraje,“ sdělil hejtman Martin Netolický (ČSSD). RegioFoxy v kraji vyjedou ještě letos v září. Pokud se osvědčí, mohou jich České dráhy nakoupit až 160.

„My jsme se v minulosti soustředili především na elektrické jednotky pro regionální tratě, ale také pro dálkové tratě. Teď jsou na řadě motorové jednotky,“ řekl mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.

Podle strojvedoucího Aleše Chytrého je souprava schválena na rychlost 120 kilometrů za hodinu. Na své trati nicméně může jet maximálně sedmdesátikilometrovou rychlostí. Jedna souprava pro 210 lidí vyjde na sto milionů korun. Vozy mají klimatizaci, zásuvky, Wi-Fi, místa pro kola i vozíčkáře – podle dopravce komfort 21. století. Soupravu si první den provozu pochvalovali i cestující. Ti se dnes na regionálních tratích setkávají se soupravami různého stáří i vybavení. A komfort není vždy takový, jaký by si přáli.

Nové jednotky RegioFox mají být součástí velké obměny vlaků na regionálních a lokálních tratích. České dráhy s nimi chtějí nahradit třeba jednotky typu RegioNova, tedy řadu 814 – ty se přitom modernizovaly ještě v roce 2012. Podobně mají nové soupravy nahradit i motorové vozy řady 843, které se vyráběly ve druhé polovině 90. let. Nejsou tedy ještě ani hranici třicetileté minimální životnosti. Běžně přitom železniční technika vydrží ještě mnohem déle.

Turistické linky

V regionální dopravě jsou prakticky všechny spoje dotované. Kilometr jízdy podobně velkého, staršího vlaku nyní stojí kolem 150 korun. Z toho se musí zaplatit nafta, personál, poplatky za použití kolejí nebo také odpisy a údržba. Amortizace nového vlaku vyjde v typickém případě na dalších třicet korun za kilometr. Navíc jsou obvykle těžší, díly dražší a dopravce si na nákup musí půjčovat – to může přidat k ceně dalších zhruba třicet korun. A tyto náklady chce obvykle proplatit po krajských samosprávách.

I proto se některé kraje zkoušejí vydávat opačným směrem. Například Ústecký kraj si prosadil vlaky aspoň na polovině málem zrušené trati z Děčína do Oldřichova. O víkendech a svátcích provozuje celou síť turistických linek, na nichž jezdí vesměs starší a levnější vozidla. Provoz ukazuje, že toto spojení smysl má – motoráky jezdí o víkendech většinou více než z poloviny plné. Přes čtyřicet let starý interiér lidem nevadí, spíš naopak – pro spoustu cestujících má železnice větší kouzlo právě takto.

„Máme příklad jedné tratě v Jihočeském kraji, kde osobní vlaky jezdí padesátkou a tahají za sebou dva přívěsy z 810. Kupodivu je to jedna z nejúspěšnějších linek regionální dopravy, aniž by byla nízkopodlažní, aniž by tam byla Wi-Fi. Když jede rodina s dětmi na výlet, nezvolí autobus. Buď pojede autem, nebo vlakem,“ řekl Jan Šatava z dopravní společnosti Railway Capital.

A pak je tu ekonomický aspekt. Turistické linky jezdí typicky za ceny od 120 do 160 korun za kilometr, přitom u víkendové dopravy by měly být náklady spíš vyšší. Je to právě díky účetně už odepsaným motorákům. Ty jsou navíc daleko úspornější na palivo.

Za víkendový provoz jedenácti vlakových linek dá Ústecký kraj asi patnáct milionů korun ročně – za všechny ostatní vlaky dá sedmdesátkrát tolik. I proto se koncept pomalu šíří i do dalších krajů. A vyloučený není ani vznik nízkonákladového dopravce. Jen vhodných vozidel už ubývá.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Při srdečním selhání rozhoduje čas. Ukazuje to i příběh běžce pražského maratonu

Až deseti tisícům lidí ročně se v Česku náhle zastaví srdce – někdy i na desítky minut. Čas je přitom zásadní. Čím dříve zdravotníci nebo i laici zahájí oživování, tím vyšší je šance na záchranu. Dokazuje to také příběh irského běžce, kterému srdce přestalo bít během květnového pražského maratonu.
před 2 hhodinami

Pacient na Bulovce nemá krvácivou horečku, sdělil Válek

Nákaza virem ebola ani jinými původci krvácivých horeček se u pacienta v pražské Fakultní nemocnici Bulovka nepotvrdila, uvedl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09). Američan, který se pohyboval v oblasti Konga, je ve stabilizovaném stavu. Hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS) předtím oznámil, že hygienici vypátrali všechny kontakty pacienta a umístili je do karantény.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Madlen a Matěj s poruchou krvetvorby mají šanci na uzdravení

Lékaři hlásí posun v léčbě dvouleté Madlen se vzácnou poruchou krvetvorby. Malá pacientka je za polovinou čtyřměsíčního okna, ve kterém lékaři pozorují efekt nasazených imunosupresiv. Úspěšnost léčby je padesát na padesát. Naději na uzdravení má nově i devítiletý Matěj ze Zlína, pro něhož se našla v USA vhodná dárkyně kostní dřeně.
před 12 hhodinami

O předvolební kampani či bezpečnostních otázkách debatovali hosté Politického spektra

O předvolební kampani, hlavních prioritách nové vlády, bezpečnostních otázkách či o tom, kam by měly směřovat peníze daňových poplatníků, diskutovali hosté Politického spektra s moderátorkou Štěpánkou Martanovou. Diskuse se zúčastnil předseda PRO Jindřich Rajchl, předseda Aliance pro budoucnost Pavel Sehnal a předseda SNK Evropští demokraté René Živný.
před 14 hhodinami

Rakušan na celostátním sněmu obhájil post předsedy hnutí STAN

Starostové a nezávislí (STAN) si v sobotu vybírali nové vedení. Na celostátním sněmu v Praze obhájil bez protikandidáta funkci předsedy hnutí vicepremiér Vít Rakušan. Prvním místopředsedou byl opět zvolen ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček, který byl stejně jako Rakušan jediným kandidátem. Na řadové místopředsedy STAN kandidovalo pět osob. Post neobhájil poslanec Jan Lacina, jehož nahradí náměstek ministra spravedlnosti Karel Dvořák.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

O budoucnosti fotbalu na vesnicích a malých městech debatovali hosté Zkraje

Fotbal je nejrozšířenějším českým sportem, počet klubů se ale snižuje – za posledních osm let jich zmizelo 437, šlo především o venkovské oddíly. Jak se fenomén tohoto sportu na amatérské úrovni odráží v životě lidí právě na venkově? Jakou budoucnost mají kluby z vesnic a malých měst? K debatě v pořadu Zkraje přijali pozvání sekretář a trenér mládeže SK Jesenec-Dzbel Vladislav Matějka, bývalý reprezentant Roman Hubník, starostka Drnovic Zuzana Hermanová (ODS), člen rady Národní sportovní agentury František Horák, sociální geograf Ondřej Slach a režisér a herec Jakub Kohák. Diskuzi moderovali Klára Radilová a Martin Laštůvka.
před 18 hhodinami

Praha 4 vyzývá ke změně názvu stanice metra D. Historik snaze nerozumí

Radnice Prahy 4 požaduje, aby hlavní město zvolilo definitivní názvy stanic budoucí linky metra D, nelíbí se jí část pracovně používaných názvů. Vadí jí stanice pojmenovaná po spisovateli Ivanu Olbrachtovi, a to kvůli jeho komunistické minulosti. „Pokud jsme schopni ovlivnit název nového prostoru, udělejme to,“ vyzývá starosta Prahy 4 Ondřej Kubín (ODS). Historik Petr Zídek však Olbrachta za kontroverzního nepovažuje. Debatovali v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

„Tichý zabiják.“ Vysoký tlak nebolí, může ale způsobit vážné problémy

Čím dál více Čechů trápí vysoký krevní tlak. Pokud se hypertenze neléčí, způsobuje vážné poškození srdce. Někdy se o vysokém krevním tlaku také mluví jako o tichém zabijákovi, protože mimo jiné zvyšuje riziko mozkové mrtvice, selhání ledvin nebo způsobuje i poruchy zraku. Podle Světové zdravotnické organizace má vysoký krevní tlak celkem 1,28 miliardy dospělých ve věku 30 až 79 let, přičemž celých 46 procent o své nemoci ani neví.
včera v 08:07
Načítání...