Bombardér B-52 létá už sedm desítek let. „Ohavný tlustý týpek“ přesto zatím do starého železa nemíří

Bombardér B-52 neboli Stratofortress strávil ve službách amerického letectva už sedm dekád a i když byly jeho nejmladší exempláře vyrobeny na začátku 60. let, generalita USA je v nejbližší době nehodlá odstavit. Mohutné osmimotorové letouny totiž nemají v americkém arzenálu náhradu. A tak strategický bombardér, jehož prototyp vzlétl 15. dubna 1952, nejspíš v plném nasazení přežije i rok 2050.

Během dlouhých let jeho služby sice zavedlo velitelství amerického strategického letectva do výzbroje nadzvukový B-1B Lancer nebo neviditelný bombardér B-2 Spirit, ani jeden z nich ale B-52 nenahradil. Jsou sice rychlejší nebo pro nepřítele obtížně zjistitelné, na bojiště ale tak spolehlivě takové množství bomb nebo řízených střel jako BUFF dopravit nedokážou. 

  • Zkratka BUFF znamená „Big Ugly Fat F*cker“ neboli „Velký tluský ošklivý s*áč“. V Americe se stato zkratka stala pro bombardér natolik rozšířenou, že ji používá i armáda, ale vykládá ji oficiálně jako „Big Ugly Fat Fellow“ neboli „Velký ošklivý tlustý týpek“.

B-52 unese až 32 tun munice, většinu ve vnitřní pumovnici, má ale i dva závěsníky pod křídly blízko trupu. Letoun může nést třeba pět desítek konvenčních bomb o hmotnosti 400 kilogramů nebo desítky kusů přesné munice, ať už laserem naváděných bomb, či řízených střel. Jen v původní roli nosiče „hloupých“ jaderných bomb s ním už velení letectva nepočítá, pro klasické z bombardéru shazované nukleární pumy jsou v současnosti určeny „neviditelné“ bombardéry B-2, které mají větší šanci vyhnout se protiletadlové obraně.

Ani B-52 ale není zcela vydaný na milost nepřátelským střelám, letadlo disponuje systémy pro vlastní ochranu, nyní jen elektronickými. Přesné schopnosti podléhají utajení, o jejich účinnosti se nicméně vypráví řada historek, podle jedné z nich například civilní řídící letového provozu objevili na svých obrazovkách bombardér přilétající na leteckou show až poté, co vypnul své rušičky. Starší verze B-52 měly na obranu na zádi i čtveřici kulometů, později nahrazenou dvacetimilimetrovými kanóny. Odstraněny byly začátkem 90. let.

Americké letectvo dnes provozuje necelých osm desítek bombardérů B-52 (celkem včetně prototypů vzniklo 744 „bé dvaapadesátek“), a to v nejnovější verzi H. Továrna Boeing je vyrobila mezi roky 1960 a 1962, nejmladším z nich tedy bude letos šedesát. Během uplynulých dekád sice prošly řadou modernizací, kdy dostaly novější elektronické vybavení nebo se rozšířil jejich arzenál, v základu to ale stále zůstává „staré dobré analogové letadlo“. Dodnes jim chybí pokročilý autopilot a třeba tankování za letu je operace poměrně náročná na pozornost i pilotní umění.

V porovnání s běžnými letadly je zvláštní už samotný vzlet nebo přistání B-52. Protože má v nejvýhodnějším místě uprostřed trupu prostornou pumovnici, nevešel se do něj už tradičně pojatý podvozek se třemi body. Místo toho má bombardér čtyři dvoukolové vozíky – dva před pumovnicí a dva za ní – a k tomu dvě pomocná kolečka, která brání kontaktu konců křídel se zemí. Kvůli tomuto pojetí musí B-52 vzlétat i přistávat „naplocho“, kdy se všech osm kol dotkne země nebo ji opustí pokud možno zároveň, na rozdíl od dopravních letadel, u kterých se do vzduchu nejdříve zvedne přední část a pak se teprve odpoutá hlavní podvozek.

B- 52 s výzbrojí, kterou je schopná nést
Zdroj: Wikimedia Commons

Stroj v letech

Za neobvyklou dlouhověkostí B-52 (žádné vojenské ani civilní letadlo nevydrželo v každodenním nasazení tak dlouho) je podle leteckých expertů způsob jeho navržení i výroby. Nový strategický bombardér se začal koncem 40. let rodit ještě předtím, než roli hlavních nosičů atomových bomb převzaly balistické rakety, a konstruktéři tak museli navrhnout letadlo schopné přežít i následky nepříliš vzdáleného jaderného výbuchu.

„Byl zkrátka navržený mnohem robustnější, než bylo nezbytné,“ popsal nedávno Mark Gunzinger, washingtonský expert na vojenskou leteckou techniku a bývalý pilot B-52.

Dědictvím tohoto přístupu je třeba to, že palubě „bé dvaapadesátky“ dodnes chybějí velkoplošné displeje, a například stav každého z osmi motorů ukazuje čtveřice „budíků“.

Letoun B-52
Zdroj: ČT24/Wikipedia.org

Pohonné jednotky – v porovnání s moderními motory třeba z dopravních letadel dost žíznivé – jsou mimochodem jednou z věcí, které se mají u provozovaných letadel změnit. A to nejen kvůli tomu, že modernizace má přinést menší emise, hluk i nižší spotřebu, ale také z toho prostého důvodu, že poslední náhradní motor se vyrobil už v roce 1985 a letectvo potřebuje mít jistotu, že B-52 budou moci létat ještě tři dekády.

Jednou z věcí, která během sedmi dekád proměnou neprošla, je nízký komfort, který má na palubě B-52 jeho pětičlenná posádka (při dlouhých letech ještě početnější). Letci se ale musejí smířit s tím, že lepší to nebude. Bombardér, který prodělal bojový křest už nad Vietnamem, později byl nasazen v Iráku i při bombardování Miloševičovy Jugoslávie a operoval i nad Afghánistánem nebo Sýrií, je totiž pro americké vojenské letectvo přes veškerý pokrok a nově vyvíjené zbraně nenahraditelný.

2 minuty
Záběry letounu B-52 po příletu na letiště v Mošnově (10. dubna 2022)
Zdroj: ČT24/Pavel Habram

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Podvodníci okradli děti s rakovinou o desítky milionů, které na ně vybrali

Mezinárodní skupina podvodníků roky okrádala rodiny s dětmi, které trpí rakovinou. Pomocí emotivních videí na YouTube poptávala peníze, které si pak ale nechala. Zneužívání dětí a rodin odhalilo rozsáhlé dvouleté vyšetřování stanice BBC. Riziko, že člověk přispěje na podvodné sbírky, lze snížit následováním jednoduchých zásad.
před 1 hhodinou

Glumův efekt poškozuje vědu a hlavně doktorandy, naznačila studie

Vědci si příliš hromadí znalosti i výzkumná témata pro sebe, tvrdí nový výzkum, který fenomén nazval Glumův efekt, podle postavy z knihy Pán prstenů J. R. R. Tolkiena. Glum si žárlivě střežil Prsten podobně, jako si dnes významná část vědců sobecky hlídá „svoje témata“. Poškozuje to zejména doktorandy, ale také celou vědu, protože tak v laboratořích a výzkumných ústavech vzniká toxická atmosféra, naznačuje studie, která ale má metodologické nedostatky.
před 4 hhodinami

Británie se vrací k programu Erasmus

Británie a Evropská unie se ve středu dohodly, že britským studentům umožní opětovné zapojení do oblíbeného studentského výměnného programu Erasmus+. Jde o malý, ale symbolický signál zlepšení vztahů mezi Spojeným královstvím a EU po brexitu, napsala agentura Reuters.
před 5 hhodinami

Lední medvědi se geneticky adaptují na změny klimatu

Studie vědců z University of East Anglia (UEA) popsala, že se u ledních medvědů, které zkoumali v jihovýchodním Grónsku, začala měnit aktivita některých genů. Jedná se především o ty spojené s teplotním stresem, stárnutím a metabolismem. Podle studie to naznačuje, že se možná pokoušejí přizpůsobit prokazatelně teplejším podmínkám.
před 6 hhodinami
Načítání...