Nově objevené a už jim hrozí vyhynutí. V Myanmaru našli dosud neznámý druh opic

Vědci objevili v odlehlé oblasti Myanmaru dosud neznámý druh opice, ale okamžitě ho zařadili mezi nejohroženější živočišné druhy. Podle nich existuje jenom zhruba 200 langurů Pouppa (Trachypithecus popa), pojmenovaných podle oblasti, v níž žijí. Informoval o tom odborný časopis Zoological Research.

Pouppa je posvátná hora v myanmarské Mandalajské oblasti a languři patří k čeledi kočkodanovitých primátů, kteří se živí hlavně listy. Jak uvedl zpravodajský server BBC, nově objevený druh se vyznačuje výraznými kruhy kolem očí a našedivělou srstí.

Tento druh langurů nicméně rychle ztrácí životní prostor a ohrožují ho také lovci. „Lov je veliký problém, ale ztráta jejich přirozeného životního prostředí zaviněná člověkem představuje ještě větší hrozbu,“ uvedl Christian Roos z centra specializujícího se na primáty v německém Göttingenu.

Na existenci nového druhu v Myanmaru poukazovali vědci už nějakou dobu na základě vzorků DNA odebraných z trusu divoce žijících opic. Až dosud se ale nový druh neprokázal.

Languři Pouppa žijí na zalesněných pozemcích v centru Myanmaru, většinou v chráněném parku na svazích posvátné hory Pouppa. Z genetických studií vyplývá, že se oddělili od ostatních, už známých druhů asi před milionem let.

Pouze 200 až 250 jedinců

Frank Momberg ze skupiny ochránců přírody Fauna & Flora řekl, že těmto langurům „hrozí vyhubení, takže je naprosto nezbytné chránit zbylé jedince a zapojit do toho místní komunity i soukromý sektor“. K jejich ochraně může přitom podle něj napomoci i skutečnost, že se podařilo druh popsat.

Podle vědců je naživu 200 až 250 jedinců, kteří se zdržují ve čtyřech navzájem izolovaných skupinách. Myanmar se v minulém desetiletí otevřel mezinárodní vědecké spolupráci, což vedlo k objevu nových druhů ještěrů a obojživelníků.