20 čísel, která popisují Google. Obří vládce světa dat slaví dvě dekády existence

Kdo se moc ptá, málo googlí. Obměna známého pořekadla by nevznikla bez dvou studentů, kteří před dvaceti lety chtěli lidem ulehčit hledání na internetu a dát všechny informace hezky přehledně na jedno místo. Vynález, teď už pod jménem Google, je nyní technologickým gigantem a bez jeho služeb si vyhledávání informací dokáže představit jen málokdo.

Bez zkušeností s podnikáním si společnost Google založili dva studenti informatiky na americké Stanfordově univerzitě. Larry Page a Sergey Brin ho vytvořili, aby organizoval a třídil informace na internetu, a pomáhal tak uživatelům najít informace, které hledají.

Navzdory podobným vizím nebyli oba studenti od začátku přátelé. Když se potkali, přeli se prakticky o každém tématu, na které narazili, a vzájemně se popsali jako sobě „protivní“.

Díky jejich vášni pro debaty se z nich nakonec přátelé stali a spojili síly v projektu, který nakonec navždy změnil internet a za dvě dekády, během kterých se Google vyvíjel, se stal neoddělitelnou součástí života uživatelů počítačů a chytrých telefonů.

Nestojí pouze za vyhledáváním informací, ale i za komplexním portfoliem služeb a aplikací, včetně systémů, na kterých chytré telefony fungují. K dvaceti letům společnosti jsme připravili 20 čísel, které o této korporaci a způsobu, jak změnila svět, říkají mnohé: 

4

Právě 4. září 1998 obdrželi Larry a Sergey šek na 100 tisíc dolarů. Sami netušili, jakým způsobem se investice vyvine. Čtyřka se pro Google ukázala být důležitým číslem ještě minimálně dvakrát.

Google byl původně, ve svých úplných začátcích, uložen na deseti discích o velikosti 4 GB. Kvůli snížení rozpočtu a také proto, že vynálezci byli pouze chudí vysokoškolští studenti, byl Google uložen ve skříni postavené z kostek stavebnice LEGO.

10 na 100

Google ale nebyl původním jménem společnosti. Dříve, v roce 1996, se firma jmenovala „BackRub“, kvůli iniciálám, které odkazovaly na zpětné propojení pro ověření popularity odkazované stránky. Dnes službu známe pod názvem, který se odvíjí od slova googol. To označuje číslo složené z jedničky a sta nul a mělo odkázat na dispozice vyhledávače, který byl schopný pracovat s velkým množstvím informací.

466 453

Google kromě své notoricky známé centrální stránky vlastní i domény, které jsou běžnými překlepy nebo zkomoleninami jeho vlastního názvu – například Gooogle.com, Gogle.com, Googlr.com a další. Mezi nimi figuruje i doména 466453.com, což jsou čísla odpovídající zadání adresy vyhledavače na numerické klávesnici telefonu.

2006

Osm let po svém založení se Google dostal mimo běžnou řeč i do slovníků. Oxford Dictionary a Merriam-Webster do svých databází přidali sloveso ‚googlit‘ – jako definici uvedli vyhledávání informací o něčem nebo o někom na internetu za použití vyhledávače Google.

40

K říjnu 2016 už Google fungoval v sedmdesáti různých zastoupeních ve čtyřiceti zemích světa. Podle společnosti Alexa, která sleduje komerční pohyb na internetu, byl Google nejnavštěvovanější stránkou na světě. Mezi stovkou nejnavštěvovanějších stránek také figurovalo několik služeb Googlu, jako Youtube nebo platforma Blogger.

360

Mezi populární služby vyhledávače přibyly v roce 2005 Google mapové služby pro desktopová zařízení. O rok později přichází také služba Google Earth a v roce 2007 jsou představeny Google Street View. Uživatelé se tak z pohodlí vlastního obýváku mohou virtuálně procházet po zmapovaných ulicích na druhé straně zeměkoule.

Na 360stupňových projekcích si mohou prohlížet krom běžně dostupných míst i takové destinace, kam se běžný turista nedostane. Mezi ně patří i japonský opuštěný ostrov Gunkanjima, ale i vnitřek sopky nebo Velký bariérový útes. V srpnu 2018 přidal Google ještě jednu novinku, mapy se nově nepromítají na rovnou plochu, ale při úplném odzoomování se zobrazují mapované na planetu v její realističtější ‚kulovité‘ podobě.

85,9

Jedním z projevů úspěchu Googlu je operační systém pro mobilní telefony Android. Konkrétně loni činil podle agentury Gartner podíl Androidu na trhu chytrých mobilů 85,9 procenta. Druhý v pořadí iOS od Applu měl 14 procent (oproti Applu má Google tu výhodu, že jeho operační systém nevyužívají jenom telefony iPhone, ale produkty celé plejády výrobců – Samsung, HTC, LG nebo Sony).

Na ostatní platformy pak připadala už jenom jedna desetina procenta, mimo jiné se do toho počítá in Windows Mobile. S nástupem mobilních technologií se tak Googlu podařilo porazit Microsoft, který s operačním systémem Windows předtím získal vládu nad trhem stolních počítačů. Tak jako v případě mnoha jiných divizí, ani Android se přitom nezrodil přímo v Googlu.

Firma vznikla v roce 2003, ale už o necelé dva roky později ji pohltil Google. Další dva roky trvalo, než vyšla veřejná beta verze a v roce 2008 byla vypuštěna první komerční verze. Detailem v evoluci Androidu je skutečnost, že každá další verze systému nesla kódové označení podle sladkosti – uživatelé tak už zakusili donut, perník, lízátko, nugát nebo nejnověji koláč.

200

Google si v roce 2009 pronajal 200 koz, aby spásaly trávníky kalifornských kanceláří Googlu. Snažili se tak pořídit ekologičtější variantu k sekání trávníků, podle zaměstnanců jsou navíc kozy mnohem roztomilejší, než zahradníci a sekačky. V kancelářích Googlu rovněž od roku 1998 platilo pravidlo, že žádný zaměstnanec by neměl být nikdy od jídla vzdálen více než 200 stop, tedy zhruba 61 metrů. Na péči o zaměstnance si Google potrpí – proslavil se po celém světě netradičními kancelářemi s obřími gauči, skluzavkami a spoustou dalších zábavných prvků.

130 bilionů

Přibližně takové množství stránek Google indexuje. To znamená, že o nich ví, sleduje je a odkazuje na ně. Neexistuje žádný oficiální seznam stránek, Google neustále hledá nové a opravuje výsledky o těch již známých. Po objevení stránky se Google snaží zjistit, o čem stránka je. Tento proces se nazývá indexování.

Google analyzuje obsah stránky, zařazuje do katalogu obrázky a videosoubory vložené na stránce a dalšími způsoby se snaží stránce porozumět. Tyto informace se zapisují do indexu Google, obrovské databáze uložené na mnoha a mnoha počítačích.

89 058

Počet zaměstnanců společnosti Google po celém světě se blíží devadesáti tisícům lidí. Na to, jak obrovský zisk a vliv tato firma má, je to vlastně velice malé číslo. Za statistikou zaměstnanců stojí to, že řadu činností outsourcuje – i proto, že jde o velmi specializované činnosti.

68

Na českém trhu má ve vyhledávačích Google podíl 68 procent, 31 procent má Seznam. Český trh byl pro Google jedním z těch složitějších teritorií, která se pokusil „dobýt“. Zatímco ve většině zemí světa je americký vyhledávač jednoznačnou jedničkou, která dominuje trhu, v Česku je situace úplně jiná.

Vyhledávač Seznamu měl v zemi vybudovanou tak silnou pozici, že když roku 2006 Google do České republiky přišel, nedařilo se mu na rozdíl od světa tuto konkurenci snadno porazit. Dlouhá léta byly síly mezi oběma společnostmi vyrovnané, Google překonal Seznam poprvé roku 2014 – od té doby stále pomalu svou dominanci upevňuje.

2,3 milionů

Za jedinou sekundu na vyhledávačích Google lidé vyhledají 2,3 milionů dotazů. Roku 1998, kdy společnost vznikla, dokázal Google vyhledávat asi půl milionu dotazů – za den. Za měsíc tedy Google dnes zodpoví přes 100 000 000 000 dotazů. Při každém hledání zohledňuje vyhledávací algoritmus přes dvě stovky různých faktorů, výsledek dokáže uživateli dodat během pouhé osminy sekundy.

5,7

Vyhledávací centra Google spotřebují enormní množství energie – poslední údaje mluví o tom, že se jedná o 5,7 terawatthodin ročně. Google v posledních letech tlačí na to, aby většina této energie pocházela z obnovitelných zdrojů, nejvíce z větrné energie, něco málo také ze solární. Od roku 2017 jsou zdrojem veškeré energie, kterou datacentra této společnosti využívají, z obnovitelných zdrojů – díky tomu je firma největším odběratelem „zelené“ elektřiny na světě.

44

Google jasně dominuje světovému vyhledávání, ale také kvůli němu lidé na weby chodí. V současné době pochází asi 44 procent návštěv webů právě z vyhledávání přes Google. Google tak zásadním způsobem ovlivňuje, jakým způsobem se lidé na internetu dostávají k obsahu… a také k jakému obsahu konkrétně.

Společnost za to napadl nedávno například americký prezident Donald Trump. Kritizoval vyhledávač za údajné potlačování obsahu konzervativních médií při vyhledávání zpráv. Google v prohlášení odmítl, že by vyhledávání sloužilo jakékoliv politické agendě.

10

Před deseti lety uvedl Google na trh vlastní prohlížeč, který dostal jméno Google Chrome. Jeho úkolem bylo usnadnit přístup k firemnímu vyhledávači, a ohrozit tak dominanci prohlížeče Internet Explorer od společnosti Microsoft. Ke stažení Google nabídl od začátku 43 jazykových mutací včetně češtiny.

Celosvětově nejpoužívanějším internetovým prohlížečem se Chrome stal v květnu 2012, kdy předstihl dosud vedoucí Internet Explorer. Podle údajů serveru StatCounter si Chrome v současnosti udržuje svoje dominantní postavení, v červenci 2018 činil jeho globální podíl na PC 67,6 procenta. Na druhém místě je Firefox s podílem 11,2 procenta, třetí příčka patří Internetu Explorer s podílem sedm procent. Při započtení všech platforem (PC, tablety, mobilní telefony) činí globální podíl prohlížeče Chrome 60 procent.

111 000 000 000

Googlu, potažmo mateřské společnosti Alphabet, se daří konstantně zvyšovat každoroční příjmy. Za uplynulý rok 2017 už dokonce přesáhly stomiliardovou hranici – díky prudce rostoucím prodejům on-line reklamy se vyšplhaly na 111 miliard dolarů (zhruba 2,5 bilionu korun). Ještě před pěti lety byly příjmy skoro poloviční. Podle listu The Wall Street Journal analytici v letošním roce čekají jejich růst na úroveň 136 miliard, z toho příjmy z mobilní reklamy mají činit více než 60 miliard.

Ovšem i když příjmy rostou, pro zisk to úplně neplatí, respektive až do loňska se rostoucí tendence příjmů promítla i do růstu zisku. V roce 2016 tak společnost vykázala přes 19 miliard, ale loni se zisk propadl na 12,6 miliardy. Důvodem jsou ale hlavně jednorázové náklady související s daňovou reformou ve Spojených státech.

3

Že má Google ještě co dohánět, ukazuje žebříček veřejně obchodovaných firem podle tržní kapitalizace, která udává velikost společnosti s ohledem na celkové tržní hodnoty všech jejích vydaných akcií. První místo totiž mateřská firma Googlu Alphabet v současnosti nemá. Poslední dva roky se sice držela na stříbrné pozici, avšak v současnosti se s hodnotou zhruba 860 miliard dolarů (asi 19 bilionů korun) nachází až za Applem a Amazonem a o třetí místo se přetahuje s Microsoftem, kterému se po několika letech podařilo na Google dotáhnout.

Nebývalý růst ale v letošním roce zaznamenal především známý internetový obchod – z 580 miliard na začátku roku se Amazon vyšvihl na konci srpna už na 980 miliard, a snadno tak nechal Google za sebou. Pomohlo mu prudké zvýšení tržeb a větší zájem o vzdálená úložiště cloud, která Amazon nabízí přes dceřinou společnost.

Svého vítěze už znají i závody o to, která firma jako první dosáhne tržní kapitalizace jednoho bilionu dolarů – začátkem srpna vrcholu dosáhl Apple a očekává se, že důležitý mezník brzy protne i Amazon. Zato společnost Alphabet za nasazeným tempem zaostává. Na druhou stranu, ještě v roce 2009 se její tržní kapitalizace nacházela na úrovni 100 miliard.

12 500 000 000

V současnosti je Google schovaný pod hlavičkou společnosti Alphabet vlastně mnohem víc než jen vyhledávač jako na počátku. Zásluhu na tom mají mnohé akvizice, kterými Google mezi rodícími se nápady i úspěšnými značkami vyzobával další síly podpírající nynější technologický moloch.

Který nákup byl ale největší? Populární videoportál YouTube? Kdeže. Ten pořídil za méně než dvě miliardy v roce 2006. Největší obnos peněz potřebovala firma v roce 2011, když za 12,5 miliardy dolarů (tehdy asi 213 miliard korun) odkoupila výrobce mobilních telefonů Motorolu.

Zájem o tuto firmu ale nebyl přímočarý. Vzhledem k tomu, že se Motoroly po třech letech zbavila (získalo ji Lenovo za čtvrtinu částky, kterou dal původně Google), šlo Googlu spíš o její patenty a vyjednávací páku při dohadování se Samsungem. Google byl totiž podle webu Wired nespokojen s tím, že se Samsung při výrobě telefonů s Androidem zbytečně projevuje vlastními úpravami, ať už uživatelského rozhraní, nebo umisťováním zatěžujících aplikací.

Nelibost uživatelů přitom nesměřovala na Samsung, ale Google. Když v lednu 2014 podepisoval Google a Samsung novou dohodu o spolupráci, jihokorejský výrobce přislíbil, že své zásahy umírní. Zároveň o dva dny později Google prodal Motorolu.

4 340 000 000

Ne ve všech ohledech se Googlu v jeho historii dařilo. Důkazem je pokuta ve výši 4,34 miliardy eur (v přepočtu zhruba 112 miliard korun), kterou technologické společnosti vyměřila letos v červenci Evropská komise, a to kvůli způsobu, jakým na trhu uplatňovala svůj operační systém Android. Komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová tehdy prohlásila, že Google svými praktikami omezil šanci konkurentů soutěžit v této oblasti na základě předností jejich produktů a přicházet s inovacemi.

Podle Komise Google například od výrobců požadoval, aby na vyráběná zařízení instalovali aplikaci Google Search i internetový prohlížeč Chrome, jinak by jim neudělil licenci k použití aplikace Play Store. Z ní si však uživatelé stahují všechny další aplikace, takže je esenciální pro využití možností chytrých telefonů.

Společnost se proti tvrzením ohradila s tím, že Android pro každého vytvořil více možností, a nikoliv méně. Nicméně nešlo o ojedinělý případ výtky z evropského kontinentu. O rok dřív dostala americká firma pokutu 2,42 miliardy eur, a to za systematické zvýhodňování vlastního produktu umožňujícího srovnávání nákupních nabídek ve výsledcích internetového vyhledávání.