Kdo dává nejvíc na výzkum? Internetoví obři porážejí klasické technologické firmy

Na výzkum dal nejvíc Amazon, dříve první Volkswagen je nyní až pátý. Soukromé firmy investují do svých laboratoří a vědců stále více peněz.

Ze světových firem vydává nejvíc na svůj výzkum a vývoj (R&D) americký internetový obchod Amazon. Prvenství sebral německé automobilce Volkswagen, která klesla na páté místo. Vyplývá to z aktuální studie poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC).

V první dvacítce je 13 společností se sídlem ve Spojených státech. Zbývající čtyři jsou z Evropy a pouze tři z Asie.

Centra soukromého výzkumu

Volkswagen se držel na vrcholu žebříčku pět let. Ve sledovaném období finančního roku do konce června 2017 utratil za R&D přibližně 12,2 miliardy dolarů (přes 265,4 miliardy korun). Předběhl ho tak Amazon, který ve stejné době vynaložil na tytéž účely kolem 16,1 miliardy dolarů.

Největšího výrobce automobilů v Německu i Evropě, jenž čelí skandálu s měřením emisí, předstihly podle PwC také Alphabet, Intel a Samsung.

Alphabet, mateřská firma americké internetové společnosti Google, investovala do R&D zhruba 13,9 miliardy dolarů. O třetí a čtvrté místo se dělí americký výrobce čipů Intel a jihokorejský Samsung, jenž je největším světovým výrobcem paměťových čipů, chytrých telefonů a televizorů. Obě firmy vydaly za R&D přibližně 12,7 miliardy dolarů.

Samotná velikost rozpočtu ale neříká mnoho o tom, jak efektivně jsou dané peníze využívány a zda přinášejí rentabilní inovace.