TÉMA

Trať

Teplické nádraží znovu vypadá jako v 19. století. Rekonstrukce je hotová jen zvenku, interiéry čekají na nájemce

Nádražní budova v Teplicích je po rekonstrukci – alespoň zvenku, kde se jí vrátil původní vzhled. Uvnitř ještě není plně zařízená, protože se Správě železnic nepodařilo najít nájemce prostor. Oprava historické budovy z poloviny 19. století stála 325 milionů korun a byla to zároveň poslední součást modernizace trati z Teplic do Ústí nad Labem.
19. 3. 2024|

Na rychlíkové trati z Brna na Ostravu a Olomouc začala týdenní výluka kvůli údržbě tratě

Kvůli týdenní výluce na rychlíkové trati z Brna na Ostravu a na Olomouc začaly místo vlaků vozit cestující autobusy. Nepojedou ani osobní vlaky z Vyškova do Přerova.
18. 3. 2024|

Obce na Pardubicku odmítají vysokorychlostní trať, Správa železnic zváží nové trasování

Dotčené obce a města na Pardubicku nesouhlasí ani s jednou variantou chystané vysokorychlostní trati, její trasování chystá Správa železnic. Starostové upozorňují na přílišný zásah do katastrů a života místních. Správa železnic proto zváží nové trasování. Trať má spojovat česká města s Polskem.
16. 3. 2024|

Policie navrhla obžalovat řidiče kamionu za srážku s vlakem na přejezdu v Olomouci

Policisté navrhli obžalovat pětašedesátiletého řidiče polského kamionu za loňský střet s vlakem na přejezdu v olomoucké části Bělidla. Za obecné ohrožení z nedbalosti mu hrozí až osm let vězení. Kamion při říjnovém střetu narazil do palivové nádrže vlakové soupravy a vozy vzápětí pohltil mohutný požár. Při srážce bylo několik lidí lehce zraněno. Škodu policie vyčíslila na více než třicet milionů korun. Nehoda se stala na přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací bez závor, která podle inspekce byla v době kolize v činnosti.
8. 3. 2024|

Mezi Vejprnicemi a Plzní narazil osobní vlak do betonové překážky na trati

Na železniční trati mezi Vejprnicemi a Plzní v pondělí časně ráno narazil osobní vlak do betonové překážky na trati. Událostí se zabývá policie. Podle Michala Holečka z hasičského záchranného sboru se nikomu nic nestalo. Provoz na trati už byl obnoven, doprava do Německa ve směru na Mnichov zhruba tři hodiny stála, mezi Plzní a Vejprnicemi jezdily kyvadlově náhradní autobusy, informovaly České dráhy.
4. 3. 2024Aktualizováno4. 3. 2024, 19:39|

Zubačka mezi Tanvaldem a Kořenovem vyjede až po rekonstrukci trati, provizorně ji nahradí jiné vlaky

Vlaky tažené historickou ozubnicovou lokomotivou letos na trať mezi Tanvaldem a Kořenovem nevyjedou. Správa železnic jejich provoz koncem minulého roku zakázala až do skončení plánované rekonstrukce trati. Cestující ale o oblíbené nostalgické jízdy nepřijdou. Zubačku provozovatel nahradí jinými historickými soupravami.
10. 1. 2024|

Sergej a Šlechtična otestovaly nový most přes Labe

Do Vánoc by měla skončit výluka části železniční trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Zatěžkávací zkoušku má za sebou nový dvoukolejný most přes Labe, kvůli jehož stavbě nejezdí vlaky mezi pardubickým hlavním nádražím a městskou částí Rosice a zároveň je i výluka na souběžné trati do Chrudimi. Na zatěžkávací zkoušku přijely do Pardubic dvě historické lokomotivy – rychlíková parní lokomotiva přezdívaná Šlechtična a těžká dieselová nákladní lokomotiva sovětské výroby přezdívaná Sergej.
13. 12. 2023|

Změna jízdního řádu: Výluky poznamenají dopravu do Německa i přes Vysočinu, přibude nových vlaků

Jízdní řád pro rok 2024, který začíná platit už tuto neděli 10. prosince, není na českých kolejích nijak revoluční. Z pohledu cestujících přijdou největší novinky až později během příštího roku, kdy by se mělo postupně objevit výrazné množství nových vlaků pro dálkové i regionální spoje. Přesto ale není nový jízdní řád jen kopií toho starého. Na dvou tratích se střídají dopravci, mění se trasy některých dálkových vlaků a poněkud řídne provoz na vybraných lokálkách. Dopravu významně ovlivní také výluky. Až do března nepojedou každé pondělí mezistátní spoje do Německa, od března začne půlroční uzavírka hlavní trati na Vysočině.
9. 12. 2023|

Na úpravu běžeckých tras na Šumavě budou chybět peníze. Zvažuje se zpoplatnění bílé stopy

Díky vydatnému sněžení už mohou na první trasu na Šumavě vyrazit běžkaři. Upravený je pro ně úsek z jihočeského Zadova. Bílá stopa je však letos bez generálního sponzora. Regionální rozvojová agentura Šumava tak opět navrhuje, aby se za využití běžkařských tratí platilo. Úprava bezmála šesti set kilometrů stop vyjde na zhruba dva a půl milionu korun.
28. 11. 2023|

Správa železnic se snažila zrušit provoz na Kozí dráze. Zanedbáváte vlastní povinnosti, vzkázal úřad

Ústecký kraj se snaží dlouhodobě oživit takzvanou Kozí dráhu. Tedy trať vedoucí z Děčína přes Telnici až do Oldřichova u Teplic. Její provozuschopnost by měla zajistit Správa železnic, která už před časem opravila východní část trati. Další rekonstrukci se ale organizace vyhýbá – místo toho zažádala o celoroční výluku.
11. 11. 2023|

Správa železnic zakázala jízdu ozubnicových lokomotiv na jediné vhodné trati. Kraj se zlobí, kazí mu to plány

Správa železnic zakázala jízdu ozubnicových lokomotiv na jediné ozubnicové trati v Česku, která vede z Tanvaldu do Kořenova. Upozornil na to spolek Zubačka, který pořádá historické jízdy na trati. Za nepřijatelné označil takové rozhodnutí i Liberecký kraj, který tyto jízdy objednává. Železničáři zdůvodnili zákaz tím, že jízda ozubnicových lokomotiv příliš namáhá koleje, zákaz chce zrušit až po budoucí celkové rekonstrukci trati. Podle kraje by ale měla Správa železnic opravit koleje již dříve, jsou-li v tak špatném stavu.
10. 11. 2023Aktualizováno10. 11. 2023, 16:36|

Kampaň varuje před přebíháním kolejí i před rizikem přejezdů. Letos při střetu s vlakem zemřely už dvě stovky lidí

Budeš nám chybět, vzkazuje nová kampaň Správy železnic těm, kdo nedodržují pravidla chování na železničních přejezdech i v okolí kolejí. Reaguje na docela vysoké množství obětí. Loni zemřelo při střetech s vlaky 238 lidí, podobné množství nehod skončilo zraněním. I když částečně šlo o sebevraždy či pokusy o ně, podle železničářů dochází čím dále častěji k neštěstí i proto, že lidé jdou po kolejích a nevnímají okolí.
25. 10. 2023|

Vlaky v Polsku opět stály kvůli neoprávněnému použití rádiových signálů

Kvůli neoprávněnému použití nouzových rádiových signálů se v úterý v Polsku zastavilo 25 vlaků. S odvoláním na polské dráhy PKP PLK o tom informuje server Interia nebo TVN 24. Vlaková doprava byla narušena ve čtyřech vojvodstvích – Lodžském, Mazovském, Opolském a Pomořanském. Jde zatím o poslední ze série podobných incidentů, které se v Polsku odehrály. Případy vyšetřuje i kontrarozvědka ABW.
29. 8. 2023|

Narážíme na kapacitu železnice, míní Svoboda. Nejhorší výluky má ale podle něj Česko za sebou

Cílem je železniční dopravu zrychlovat, ale už narážíme na kapacitu – spojů je opravdu hodně v porovnání například s Německem, řekl v Interview ČT24 generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Řešením je podle něj stavět nové železnice a také vysokorychlostní tratě. Prohlásil však, že nejhorší období výluk má Česko již za sebou.
9. 8. 2023|

Na vlak z Mnichova čekalo na Plzeňsku kamení. Incident je bez zranění

Na trať z Plzně do Domažlic někdo nastražil kamení. Podle informací Českých drah před hromadou zastavil mezistátní expresní vlak z Mnichova do Prahy, incident se obešel bez zranění. Dopravu na jednokolejné trati se již podařilo obnovit.
18. 7. 2023Aktualizováno18. 7. 2023, 17:20|

Návrat vlaků do starých kolejí urychlí cestování Praha–Brno. Trasu ujedou o 20 minut rychleji

Dálkové vlaky směřující z Prahy do Brna a dále do Vídně či Bratislavy se vracejí na trať přes Českou Třebovou. Je to dobrá zpráva pro cestující, kteří chtějí jezdit co možná nejrychleji po kolejích mezi dvěma největšími městy v republice, protože se cestovní doba výrazně zkracuje. Radost mohou mít také obyvatelé Pardubic a České Třebové, protože jim významně přibývá spojů jak do Prahy, tak i do Brna. O něco horší spojení s oběma městy mají nyní cestující z Havlíčkova Brodu a Žďáru nad Sázavou, kde zastavovala část dálkových vlaků, které se nyní vracejí na rychlejší trasu, a také z Kolína.
1. 7. 2023|

Silné bouřky v Německu omezily vlakovou dopravu na několika místech

Po silných bouřkách, které se ve čtvrtek a v noci na pátek přehnaly přes Německo, byla omezena vlaková doprava mezi Berlínem a Hamburkem i na dalších tratích. Německá meteorologická služba (DWD) varovala před silnými dešti na severozápadě země a také v Dolním Sasku až Durynsku. Plné ruce práce měli hasiči v hesenském Kasselu a mimo jiné i v Severním Porýní – Vestfálsku či Bavorsku, odkud lidé na internetu sdílejí fotografie krup o velikosti golfových míčků. Situace se postupně zlepšuje a v noci se bouřky přesunou do Polska.
23. 6. 2023Aktualizováno23. 6. 2023, 15:13|
Doporučujeme

Křižík přivedl elektřinu na českou železnici před 120 lety. Od té doby se podařilo elektrizovat třetinu tratí

Elektricky se jezdí na železnici v českých zemích již 120 let. První elektrickou trať si „vydupal“ František Křižík v době, kdy s něčím takovým nebyly ve světě takřka žádné zkušenosti. Brzký start ale nakonec příliš nepomohl. Čtvrt století poté odstartoval projekt, z nějž měla vzejít elektrizace hlavních tratí v Československu, ale nakonec nevzešla. Došlo na ni až půl století poté, co přivezl elektrický vůz první cestující z Tábora do Bechyně a i pak provázely elektrifikační úsilí další potíže. Dodnes nejsou plně elektrizované všechny rychlíkové tratě a Správa železnic to plánuje změnit v horizontu další dekády.
21. 6. 2023|

Plánovaná změna jízdního řádu vlaků zrychluje dopravu do Uničova, Velké Opatovice přišly o železnici

Mění se jízdní řády vlaků. Formálně je to jediná plánovaná řádná změna v jejich celoroční platnosti, ale fakticky provedla Správa železnic již několik mimořádných revizí, a hlavně přijde 1. července ještě jedna velká, při níž se vlaky Praha–Brno vrátí na rychlejší trať přes Českou Třebovou. Již k 11. červnu nastávají největší změny na jižní Moravě. Kraj se rozhodl zrušit všechny zbylé osobní vlaky na trati do Velkých Opatovic a také mezi Hodonínem a Kobylím.
11. 6. 2023|

Rekonstrukce tramvajové trati Liberec–Jablonec nabírá zpoždění, místo července bude hotová až v září

Návrat tramvají na meziměstskou trať z Liberce do Jablonce nad Nisou se odkládá. Původně měla rekonstrukce tratě skončit v červenci, dopravní podnik ale nyní oznámil, že se protáhne až do září. Podle provozně technického ředitele podniku Ludvíka Lavičky je rekonstrukce komplikovaná, protože se dělníci dostávají do míst, kam se nesáhlo od 50. let, kdy se trať stavěla.
19. 5. 2023|

Na trati do Broumova na Náchodsku je kvůli opravám kolejí výluka, potrvá do konce května

Začala nepřetržitá výluka na trati mezi Broumovem a Policí nad Metují. Místo vlaků jezdí autobusy, cestující ale nemají garantovaný přestup na všechny navazující spoje. S omezením musí počítat také turisté mířící do Adršpašsko-teplických skal.
4. 4. 2023|

Domažlickým se nelíbí plán na rozšíření tratě do Německa přes jejich zahrady

Vázne příprava modernizace tratě, jež z hlediska vlaků, které po ní jezdí, patří k nejdůležitějším v Česku, ale fyzicky vypadá spíše jako napůl zapomenutá lokálka. Na železnici z Plzně do Domažlic a dále do Bavorska by v blízké budoucnosti měla přibýt druhá kolej a nad ní troleje, ale Správa železnic již dlouho čeká na rozhodnutí o umístění stavby. Plzeňský kraj po měsících posuzování konstatoval, že má málo lidí a věc předal do Českých Budějovic. Proti modernizaci tratě navíc protestují lidé z Domažlic.
13. 3. 2023|

Stará trať s přejezdem v centru Prahy se loučí, od neděle budou vlaky končit v Dejvicích

Poslední den jezdí vlaky po přejezdu v Bubenské ulici v Praze, po původním nízkém nadjezdu u Výstaviště a prozatím i tunelem ve Stromovce. V neděli začne výluka, která by podle předpokladů Správy železnic měla trvat zhruba dva roky. Při ní dostane trať zcela novou podobu a zmizet by měla nejvíce problematická místa. Vlaky od Kladna ale kvůli tomu budou celou dobu končit již na dejvickém nádraží, cestující směřující do centra tedy budou muset přestupovat na tramvaj či metro.
11. 3. 2023|

Modernizace koridoru mezi Pardubicemi a Českou Třebovou jde do finální fáze

Začala poslední fáze jedné z největších železničních oprav v Česku. Dělníci dokončují rekonstrukci hlavního koridoru mezi Pardubicemi a Českou Třebovou. Vyměňují podloží a pokládají nové koleje. Pro cestující vlakem to znamená další výluky. Práce na jedné z nejvytíženějších tratí v zemi trvají už skoro dva roky.
7. 3. 2023|