Čekání je u konce. Mezi Libercem a Jabloncem lidi opět sveze tramvaj

3 minuty
Události: Mezi Libercem a Jabloncem opět jezdí tramvaje
Zdroj: ČT24

Mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou začaly znovu vozit cestující tramvaje. Rekonstrukce druhé nejdelší meziměstské tramvajové trati v Česku trvala tři roky a vyšla zhruba na miliardu korun. Původně měla být linka v provozu už vloni v létě, nakonec ale na ní dopravní podnik zahájil provoz až nyní. Tramvaje na trase jezdí už od minulého týdne, ale bez cestujících, řidiče bylo třeba zaučit. Trasa i podmínky se totiž změnily, koleje s metrovým rozchodem nahradil drážní rozchod 1435 milimetrů.

Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955. Se svými dvanácti kilometry je druhou nejdelší meziměstskou tratí v Česku, ročně ji využije téměř milion cestujících. Trať byla v Česku posledním úsekem, kde ještě jezdily tramvaje s metrovým rozchodem. Velká oprava se tam prováděla naposledy v 70. letech minulého století, kdy byly vyměněny koleje a troleje a předělány dvě výhybny.

Modernizaci nyní trasa potřebovala, protože nesplňovala současné technické a bezpečnostní parametry. „Byla už v hledáčku drážní inspekce,“ poznamenal provozně technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Ludvík Lavička.

8 minut
Studio ČT24: Ludvík Lavička z DPMLJ o tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou
Zdroj: ČT24

Modernizace trati začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města. Postupně se pak do obnovy trati investovalo zhruba 700 milionů korun. Lavička nicméně pro ČT poznamenal, že jistá modernizace probíhala po různých částech už od roku 2000 – mezitím se trať udržovala provozuschopná a bezpečná.

Velkou část nákladů pokryly fondy Evropské unie. Značnou měrou přispěla podle předsedy představenstva dopravního podniku Michala Zděnka Unie i na dokončení rekonstrukce, která stála 893 milionů korun. „Jde o jednu z největších investičních akcí podniku v novodobých dějinách,“ poznamenal Zděnek.

Roční zpoždění

Poslední část rekonstrukce od roku 2021 zahrnovala nejdelší úsek čítající kolem pěti kilometrů, připomněl Lavička. Modernizace měla být původně hotová už před rokem, redaktorka ČT Barbora Silná připomněla, že zdržení způsobil výkup pozemků od soukromého vlastníka, covidová epidemie, ruská agrese proti Ukrajině, ale i technické problémy při stavbě některých nových úseků.

Trať změnila profil a také trasu. „Částečně se přetrasovala, v některých místech se oddělila od silničního provozu, snažili jsme se zvětšit poloměry některých oblouků. Musela se vybudovat lávka a nové přemostění, dělaly se nové povrchy a signalizace,“ vyjmenoval úpravy Lavička.

Nově a bezpečněji

V rámci modernizace se podle Lavičky měnily na celé trati koleje a kanalizace a výhybny čekala přestavba.

Vznikly celkem čtyři nové výhybny. část trati je totiž jednokolejná. I kvůli křížení tramvají se v minulosti stalo několik vážných nehod. I na to nové systémy pamatují. „Pokud by tramvaj vyjela proti jiné tramvaji, tak se vypne trolej a okamžitě o tom ví dispečer. Takže ty vozy zastaví, pokud se to stane,“ popsal Lavička.

Do budoucna plánuje dopravní podnik zabezpečovací zařízení ještě víc rozšířit tak, aby vůbec nebylo závislé na člověku. 

Unikátní přejezd

Nově je na trase možné přestoupit z tramvaje do vlaku a naopak. To je možné v prostoru bývalého nádraží v Proseči nad Nisou, kde vznikl společný přejezd pro vlaky i tramvaje osazený závorami. „Je tady společný přejezd takzvaně velké dráhy – železnice a tramvajové dráhy,“ popsal Lavička s tím, že v Česku jde o jedinečnou záležitost.

Přestup na vlak je podle Lavičky bezbariérový. „Akorát ještě Správa železnic nástupiště bude dodělávat, pravděpodobně letos v letních měsících,“ dodal.

Na zrekonstruovanou trať by v Jablonci nad Nisou měly navázat nové koleje, které trať prodlouží o dalších zhruba 800 metrů. V budoucnu by měla tramvaj projíždět v Jablonci Soukennou ulicí přes Dolní náměstí na nový terminál MHD, který chce město vybudovat v prostoru ohraničeném ulicemi Kamennou, Lipanskou a 5. května. Náklady na prodloužení trati odhadl dopravní podnik předběžně na 280 milionů korun. „Probíhá projektování a je potřeba vyřešit především majetkoprávní věci na straně Jablonce,“ dodal Zděnek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 15 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 17 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...