Tramvaj z Liberce do Jablonce nad Nisou letos nevyjede, dokončení rekonstrukce přerušilo počasí. V tiskové zprávě o tom v úterý za Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) informoval Tomáš Krebs. Provoz na frekventované trati se zastavil v polovině července 2021, od té doby dopravu zajišťují autobusy. Podle původních plánů měly tramvaje do Jablonce znovu jezdit už na konci června. V září a ještě minulý týden vedení Liberce ujišťovalo, že rekonstrukce skončí do Vánoc.
Tramvaje z Liberce do Jablonce letos nevyjedou. Opravu zkomplikovalo počasí
„Z důvodu klimatických podmínek nemohla být dokončena poslední etapa rekonstrukce tramvajové trati v ulici U Šamotky. Přestože jsou tři úseky tramvajové tratě již dokončeny, rekonstrukce posledního úseku byla od počátků doprovázena událostmi, které ovlivnily průběh prací a tedy i termínů dokončení staveb,“ uvedl Krebs.
Na trase budou podle něj dál jezdit autobusy. „Práce budou pokračovat s ohledem na klimatické podmínky tak, aby bezpečný provoz tramvají do Jablonce mohl být zahájen v co nejbližším možném termínu,“ dodal.
Příprava náročného projektu zabrala tři volební období, stavební řízení a nutnou přeložku nízkého napětí zkomplikovaly podle Krebse problematické výkupy nemovitostí. „Plánované termíny navazujících stavebních objektů, jako jsou opěrné zdi nebo kabelovody, se tak opakovaně posouvaly. Nástup deštivého období, spad sněhu a teplota pod bodem mrazu pak společně ovlivnily technologické podmínky stavebních prací, aktuální klimatické podmínky již nejsou předpokladem úspěšného dokončení rekonstrukce v letošním roce,“ uvedl.
Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955, se svými dvanácti kilometry je nejdelší meziměstskou tratí v Česku, ročně přepraví téměř milion cestujících. Obnova trati začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města. Za přispění EU se od té doby do obnovy trati investovalo zhruba 700 milionů korun. V Jablonci je v plánu v příštích letech ještě prodloužení trati zhruba o dalších 800 metrů na nový dopravní terminál, který má být v Kamenné ulici. Náklady odhaduje dopravní podnik na 280 milionů korun.
Poslední tramvajová trasa s metrovým rozchodem
„Trať se stavěla v 50. letech minulého století, rekonstrukce, co se dělala v 70. letech, nebyla rekonstrukce, to byla jenom výměna kolejí, troleje a předělaly se dvě výhybny. My musíme splňovat současné technické a bezpečnostní parametry, proto jsou tam různé přeložky. Nemůžeme dělat pouhé opravy, trať už byla v hledáčku drážní inspekce,“ řekl již dříve ČTK provozně technický ředitel dopravního podniku Ludvík Lavička.
Trať z Liberce přes Vratislavice do Jablonce byla v Česku posledním úsekem, kde ještě jezdily tramvaje s metrovým rozchodem. Předloni prošel modernizací úsek v Liberci od zastávky U Lomu na konečnou ve Vratislavicích, od listopadu 2021 tam tramvaje jezdí po kolejích s drážním rozchodem 1435 milimetrů stejně jako v Liberci na trase z Lidových sadů pod Ještěd.
Loni v květnu pak začala rekonstrukce zbylého zhruba pět kilometrů dlouhého úseku trati z Vratislavic do Jablonce. Dohromady přijde stavba na 900 milionů korun bez DPH.