Řekové demonstrovali kvůli vlakovému neštěstí, počet mrtvých se blíží šedesáti

Události: Vlakové neštěstí v Řecku a protesty (zdroj: ČT24)

V Řecku se konaly protesty kvůli úternímu vlakovému neštěstí. Demonstranti kritizovali vládu za špatný stav železniční infrastruktury, který podle nich k nehodě přispěl. Zaměstnanci železnic ve čtvrtek celý den stávkovali, protest později rozšířili i na pátek. Ve čtvrtek se k nim přidali také zaměstnanci aténského metra. Počet obětí tragédie vzrostl na 57, šest lidí je na jednotce intenzivní péče. Dál pohřešováno je zhruba šest desítek lidí. Vláda vytvoří komisi expertů, která vyšetří příčiny srážky vlaků.

Kvůli nehodě ve čtvrtek protestovaly stovky lidí před sídlem řeckých drah v Aténách a v Soluni se shromáždilo několik tisíc lidí. Ve středu večer se demonstrace konaly v Aténách, kam podle AP dorazily stovky demonstrantů, či ve městě Larisa, u něhož se v úterý před půlnocí osobní vlak čelně srazil s nákladním.

Podle protestujících i železničních odborů bylo jen otázkou času, kdy se nehoda stane, neboť železniční systém v zemi potřebuje modernizaci. Podle šéfa asociace strojvůdců i na hlavní trati mezi Aténami a Soluní, kde se nehoda stala, chybí elektronický varovný systém.

Příčina úterní nehody je dál v šetření, zřejmě šlo o lidské selhání. Už ve středu zadržela policie přednostu stanice v Larise, který ve čtvrtek stanul před soudcem. „Přemýšlí nad tím, co se stalo, a nedokáže unést tíhu odpovědnosti,“ řekl jeho advokát. Podle něj klient uznává svůj podíl odpovědnosti, na tragédii se ale podílela celá řada faktorů, které bude muset justice vzít v potaz, uvedl advokát. Muži hrozí obvinění ze zabití a dlouhý trest odnětí svobody. Řecká média poukázala na to, že dotyčný na stanovišti pracoval jen o něco déle než měsíc.

Železničáři vyhlásili stávku, ministr dopravy odstoupil

Zaměstnanci železnic v Řecku na čtvrtek vyhlásili 24hodinovou stávku, kterou prodloužili i na pátek. Ve čtvrtek se k nim přidali i zaměstnanci aténského metra, kteří si stěžují na stejné problémy – nedostatek personálu a zastaralou techniku, uvedl deník Kathimerini.

Řecká vláda slíbila kromě pomoci pozůstalým nehodu důkladně vyšetřit a přijmout taková opatření, aby už se nic podobného nestalo.

Zodpovědnost za stav řeckých železnic přijal i ministr dopravy Kostas Karamanlis, který ve středu rezignoval. Podle AP také řekl, že se snažil „ze všech sil“ zlepšit železniční systém, který podle něj není ve stavu, který „by odpovídal 21. století“. Nový řecký ministr dopravy Jorgos Gerapetritis, který se ve čtvrtek ujal funkce, se omluvil rodinám obětí úterní železniční nehody. Podle deníku Kathimerini také uvedl, že vláda vytvoří komisi expertů, která důkladně vyšetří příčiny srážky vlaků.

V osobním vlaku bylo 342 cestujících a deset členů posádky, v nákladním vlaku byli dva lidé. Mezi oběťmi je mnoho mladých lidí mezi dvaceti a třiceti lety, neboť ve vlaku cestovali z velké části studenti.

Oba vlaky jely přes sto kilometrů za hodinu

Odborník na Řecko Yiannis Koreček řekl pro ČT24 s odkazem na zjištění řeckých médií, že v době čelní srážky jely po této nové části trati osobní vlak rychlostí 160 kilometrů a nákladní vlak 110 kilometrů za hodinu. Přednosta stanice, jehož chyba je údajně jednou z příčin neštěstí, měl prý dost času, aby kolizi předešel. Jeden z vlaků jel totiž po špatné koleji šest kilometrů.

Koreček dále dodal, že na třiceti procentech této hlavní trati z Atén do Soluně ještě nebylo instalováno – přestože bylo zakoupeno již před více lety – signalizační zařízení, které mohlo vlak na dálku automaticky zastavit. 

Přitom železnice se na této trati snažila konkurovat nejen autobusové dopravě, ale i letecké, která někdy nabízela i levnější lístky. Firmy se proto snažily cestování po železnici poměrně vysokými investicemi zatraktivnit, dodal Koreček.