Tržby v obchodech klesly v listopadu o 5,3 procenta. Nejvíce v prodejnách s oděvy a obuví

Maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy klesly v listopadu meziročně o 5,3 procenta. Pokles tak výrazně zrychlil proti říjnu, kdy byly tržby ve srovnání s předchozím rokem nižší o 0,7 procenta. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně byly očištěné tržby obchodníků v listopadu nižší o 5,6 procenta. Vývoj ovlivnila protiepidemická opatření.

„V listopadu pokračovala omezení maloobchodních prodejů, vyplývající z vládních opatření proti šíření koronaviru. Nejvíce se omezení dotkla kamenných obchodů s oděvy a obuví, nižší tržby však vykázala většina specializovaných prodejen,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Řada kamenných obchodů musela kvůli epidemii covidu-19 zavřít. Pokles jejich tržeb byl ale v některých případech částečně kompenzován prodejem prostřednictvím internetu, který se meziročně zvýšil o 36,5 procenta.

Prodejny s oděvy a obuví zaznamenaly pokles tržeb o bezmála 80 procent. Obchody se sportovním zbožím utržily o 37 procent méně, v prodejnách s potravinami byl pokles přibližně třicetiprocentní a v prodejnách domácích potřeb byly tržby nižší asi o pětinu. Šestiprocentní pokles hlásí lékárny a drogerie.

Prodejny s počítači a komunikačním zařízením utržily víc

Vyšší tržby naopak zaznamenaly prodejny s počítači a komunikačním zařízením, nárůst v nich byl o 2,4 procenta. Nespecializované prodejny s převahou potravin utržily meziročně o 1,6 procenta více.

Za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně tržby očištěné o kalendářní vlivy o 11,3 procenta. Neočištěné tržby klesly meziročně o 14,1 procenta, v tom za opravy motorových vozidel se snížily o 17,8 procenta a za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 13,2 procenta.

Podle analytiků se maloobchod propadne až o sedm procent, lidé se naučili nakupovat on-line

Prodeje nepotravinářského zboží podle analytika Raiffeisenbank Víta Hradila meziročně klesly o 8,7 procenta. Snížená mobilita se podle něj projevila na prodejích pohonných hmot, který byl proti loňsku nižší o 10,9 procenta.

„Vzhledem k restriktivním opatřením není překvapivé, že největší nárůst tržeb zaznamenal maloobchod prostřednictvím internetu a zásilkových služeb, a to 36,5 procenta. Ani ten ale nebyl schopen kompenzovat propad prodejů v důsledku uzavření kamenných prodejen,“ řekla ekonomka Komerční banky Jana Steckerová.

Aktuální poklesy tržeb jsou podle ekonoma UniCredit Bank Jiřího Poura výsledkem hlavně omezení na straně nabídky. Poptávka domácnostní podle něj zůstává díky podpůrným programům vlády ovlivněna relativně málo a nezaměstnanost drží nízko.

V prosinci analytici předpokládají oživení. Přesto se podle Steckerové za čtvrté čtvrtletí loňského roku dá očekávat meziroční propad maloobchodních tržeb o sedm procent.

Situace kamenných prodejců nebude podle Hradila snadná ani po případném uvolnění. „Část spotřebitelů, kteří dříve využívali kamenné prodejny, se naučila vyřizovat své nákupy on-line. A ti obchodníci, kteří se orientují na zahraniční klientelu, se čilého turistického ruchu patrně také jen tak znovu nedočkají,“ dodal.