Vedení Dopravního podniku města Brna (DPMB) letos neplánuje žádné plošné zvyšování mezd. S tím ale nesouhlasí odbory. Obě strany spolu zase po roce vyjednávají o podobě nové kolektivní smlouvy. Ta loňská přestane platit s koncem dubna. Přidáno by chtěli dostat zejména řidiči.
Zaměstnanci brněnského dopravního podniku jednají o platech. Přidat by chtěli hlavně řidiči
„Pro letošek máme požadavek deset procent nad inflaci,“ řekl předseda Odborového svazu dopravy DPMB Libor Weinstein. Vedení dopravního podniku takový návrh odmítá. „Znamenal by vyčlenění 150 milionů korun, což v roce 2019 bohužel nejsme schopni zajistit,“ kontrovala mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.
Zajistit ale musí spoje i přes chybějící pracovní síly. „Směny se musí obsadit, spoj musí jet. Řeší se to tak, že řidiči se obvolávají domů, jestli by nešli do práce,“ vysvětlil jeden z řidičů Karel Bečka, který cestující vozí už 36 let a který říká, že si kvůli přesčasům za tu dobu napracoval ještě tři roky navíc.
Nejčastěji telefonáty poptávající řidiče řeší ti, co mají na starost trolejbusy. Tam je potřeba nejvyšší vzdělání. O tento typ trakce je ale podle Tomaštíkové také nejmenší zájem.
Řidiči trolejbusů jsou také zároveň jediní, komu brněnský dopravce vyšší platy navrhl. O deset korun na hodinu. „Deset korun nabídli, protože tam je situace nejkritičtější. Ale ve chvíli, kdy je celkové navýšení nula, tak se tenhle efekt ztratí a bude k ničemu,“ uvedl Weinstein.
Přidávat všem nechce vedení i z důvodu, že loni řidičům přidalo čtyři tisíce. Termín jednání o nové smlouvě, která by mohla platit i víc než jeden rok, ještě známý není. Řeč bude kromě peněz třeba i o systému stravenek.
Dopravní podnik nejsou jen řidiči
Brněnský dopravce má zhruba 2700 zaměstnanců, z toho asi 1300 řidičů. Zbytek pracovníků tvoří další profese, tedy například dělníci a dispečeři, kteří se starají o údržbu a provoz tramvají. I jim vzrostly v loňském roce platy. Letošní vyjednávání o nové kolektivní smlouvě zatím nechávají na odborech.
Právě dělníkům, kteří se starají o dobrý stav vozů, loni výrazně vzrostly platy. Díky kolektivní smlouvě o 14 procent. „Kromě nárůstu mzdy, na kterou čekali všichni, žádná výraznější změna nenastala. Směny máme stejné, práci taky,“ popsal denní mistr pracoviště kontrolních prohlídek DPMB Milan Novotný.
„Kvůli situaci na trhu práce je samozřejmě do těchto profesí těžké pracovníky sehnat. I z toho důvodu jsme oslovili vedení společnosti Zetor s nabídkou obchodních míst pro jejich uvolněné zaměstnance,“ přiblížila Tomaštíková.
Brněnskému dopravnímu podniku teď chybí 60 řidičů, ale taky jednotky dělníků. Jsou to především lakýrníci, zámečníci a karosáři. O tom, kam pojedou, zase rozhodují dispečeři. I ti dostali během loňského vyjednávání přidáno až o čtyři tisíce korun.