Praha chce začít se stavbou tramvajové tratě do Čakovic

Hlavní město prostřednictvím svého dopravního podniku zahájí práce na stavbě nové tramvajové tratě do Čakovic. Koleje budou prodlouženy od nynější smyčky Sídliště Ďáblice až k železničnímu uzlu Nádraží Čakovice. Vyplývá to z dokumentu, který schválili pražští radní. Praha se také chystá vypracovat studii terminálu vysokorychlostní železniční tratě na severu města.

„Přímé propojení Čakovic a Letňan s Kobylisy napravuje nevhodné ukončení trasy metra C na hranici katastrálních území Vysočan a Letňan mimo centrum osídlení. Tramvajová trať tak nabídne propojení se stanicí metra C Ládví,“ píše se v dokumentu, který radní schválili.

Cestující budou moci z Ládví cestovat tramvajemi buď po takzvané východní a severní tramvajové tangentě, tedy na Palmovku, Želivského a do Bohnice, nebo směrem na Staré Město. „Zároveň dojde ke zhodnocení stávající tramvajové trati Kobylisy – Sídliště Ďáblice, která po zprovoznění prodloužení trasy C z Ládví do Letňan ztratila na významu,“ stojí v dokumentu. Dopravní podnik už staví prodloužení trati z Holyně do Slivence a z Modřan na Libuš. 

Stavba trati bude koordinována s dalšími projekty, které mají v dané lokalitě vzniknout. Mezi nimi je například areál Ipodec nebo stavba trolejbusové trati. Součástí přípravných prací bude také urbanisticko-architektonická studie okolí nádraží v Čakovicích, kde bude možné přestupovat z vlaků na tramvaj a autobusy. Vybudováno bude také záchytné parkoviště P+R (kapacita parkoviště bude teprve určena), vznikne i cyklostezka.

Vysokorychlostní trať do Drážďan

Na severu města řeší pražský magistrát také vybudování terminálu vysokorychlostní trati. Radní schválili vypracování studie. Ta prověří možnost vybudování terminálu a rozvoje okolní zástavby a její napojení na strukturu města v této části. Zároveň zhodnotí přínosy či negativa stavby.

Koncepce vysokorychlostní železnice v Praze počítá s novou tratí z Ústí nad Labem, která do města přibude ze severu podél dálnice D8 a následně tunelem sjede z takzvané středolabské tabule do pražské kotliny. Nový terminál by mohl stát na území mezi Letňany, Čakovicemi a Ďáblicemi.

Pražský terminál má být součástí plánovaného nového železničního spojení Drážďany–Praha, které napojí Českou republiku na západoevropskou vysokorychlostní železnici a výrazně zkrátí cestování.

Rychlostní trať umožní jízdu vlaků rychlostí až tři sta padesát kilometrů za hodinu. Jízdní doba z Prahy do Ústí nad Labem by se měla zkrátit zhruba o polovinu na třicet minut. Cesta z české metropole do Drážďan by měla trvat hodinu a do Berlína dvě a půl hodiny. Na projektu bude město spolupracovat se Správou železnic a studie by měla být dokončená ve druhém čtvrtletí roku 2023.