Trať u Domažlic je po srážce vlaků opět v provozu. Železničáři vyměnili pražce a opravili výhybku

Železniční trať u obce Milavče na Domažlicku je zprovozněna. Správa železnic (SŽ) vyměnila všech 109 pražců na poškozeném úseku, kde se ve středu čelně srazil expres z Mnichova s osobním regionálním vlakem. Zhruba dvousetmetrový opravovaný úsek zpevňovala podbíječka, pak železničáři opravili výhybku, vše proměřili a zkontrolovali. Zatím po trati jezdí jenom regionální vlaky. 

Odstraňování nabouraných vlaků po srážce u Domažlic
Zdroj: ČTK Autor: Miroslav Chaloupka

Na trať vyjely v pátek večer nejprve vlaky regionální dopravy, mezinárodní expresy se tam vrátí od soboty, řekla mluvčí Českých drah (ČD) Vanda Rajnochová. První vlak, který po téměř třídenní výluce vyjel na opravenou trať, byl osobní vlak z Plzně do Domažlic. Místem nehody projel se zpožděním po 18:50.

Hasiči a SŽ od středy museli nejprve za pomoci těžké techniky vrátit pojízdné vagony na trať, zničené pak z trati odstavili na přilehlou louku. Následovala prohlídka a oprava 109 pražců na poškozeném úseku trati. SŽ trať předala k opětovnému provozu v pátek k 18:00, potvrdil mluvčí Dušan Gavenda.

Ve čtvrtek těžký jeřáb nasadil na koleje nabouranou německou lokomotivu vážící přes osmdesát tun, kterou odtáhl nehodový vlak na nádraží do Domažlic, kde stojí se dvěma vagony. Jejich vlastník, německá společnost Länderbahn, si je převezme o víkendu.

„Nejpoškozenější vagon ČD, který byl hned za lokomotivou, přesunul jeřáb na louku, kde čeká na sešrotování. Protijedoucí nabouraný regionální vlak RegioShark s hmotností 86 tun stojí od čtvrtka v nedaleké stanici Blížejov. O jeho dalším přesunu do depa se teprve bude rozhodovat,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Podezření z obecného ohrožení

Kriminalisté zahájili trestní řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti a stejně jako Drážní inspekce událost dále vyšetřují. „Šetření pokračuje, byly nařízené soudní pitvy zemřelých. Budou probíhat výslechy cestujících z vlaků, budeme vyžadovat různé zprávy, například od Drážní inspekce a Českých drah. To bude trvat několik měsíců,“ uvedla domažlická policejní mluvčí Dagmar Brožová. Dodala, že lidé, kteří měli ve vlaku zavazadla, si je mohou vyzvednout po domluvě se starostou obce Milavče.

Podle středečních informací inspekce a vyjádření ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) rychlík vjel na úsek bez povolení. Mohlo jít o chybu strojvedoucího nebo závadu techniky. Materiální škody přesáhnou 100 milionů korun.

Proč strojvůdce nezastavil, inspekce zatím neví

Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala je vyšetřování teprve na začátku. Inspektoři v pátek jedou do Německa kvůli analýze dat rychloměru lokomotivy. „Proběhly základní úkony na místě, byly prověřeny viditelnosti návěstidel a funkce zabezpečovacího zařízení,“ uvedl.

Generální inspektor Jan Kučera k tomu řekl, že na železniční trati nenašli žádnou závadu. Staniční zabezpečovací zařízení ve výhybně i v Domažlicích, odkud je výhybna dálkově řízena, bylo podle něj v pořádku a rovněž viditelnost návěstidel byla v souladu s právními předpisy. „V tento okamžik prakticky můžeme vyloučit selhání na straně provozovatele dráhy, návěstí byla v pořádku,“ zmínil Drápal.

Místo železničního neštěstí na trati 180
Zdroj: ČT24

Proč strojvůdce nezastavil před návěstím, inspekce zatím neví. Nicméně zjistila, že těsně před událostí začal brzdit. „Z toho se dá dovodit, že byl při vědomí a sledoval trať,“ doplnil Kučera.

Vlaky se srazily ve středu kolem osmé ráno. Mezi třemi oběťmi srážky jsou oba čeští strojvůdci, z nichž jeden řídil německý rychlík. Třetí obětí byla cestující v protijedoucím regionálním vlaku. Většinu zraněných záchranáři převezli do plzeňské fakultní a domažlické nemocnice a dva do Prahy. Ošetřili celkem 67 lidí. Několik bavorských sanitek odvezlo do Německa deset lidí hovořících německy.