Stavba metra D začne až v roce 2021. Může za to koronavirus, ozřejmil dopravní podnik

Z letošního září na příští jaro odložil pražský dopravní podnik zahájení stavby metra D, které má v první fázi propojit Pankrác a Nové Dvory, následně i Písnici a později též Vinohrady. Podle mluvčího podniku Daniela Šabíka se zdržela příprava stavby kvůli pandemii covidu-19.

Vizualizace metra D
Zdroj: www.novemetro.cz

Metro D má pomoci jižní části Prahy, která je závislá na autobusové dopravě, a v budoucnu také odlehčit lince C. Zatím se ale ještě jeho trasa nerazí, ačkoli podle původních plánů dopravního podniku měla v těchto dnech stavba začínat.

„Před koronakrizí jsme říkali, že bychom chtěli začít stavět letos v září. Podle aktuálního vývoje bychom v optimistické variantě mohli začít stavět na jaře příštího roku, podle pesimistické o půl roku později, to jest na podzim příštího roku,“ uvedl Šabík.

Zdržení zdůvodnil pandemií koronaviru, kvůli které se prodloužilo stavební řízení a delší byly i lhůty pro výběrová řízení. „Během nouzového stavu procesy stavebního řízení běžely mnohem pomaleji, respektive v omezeném režimu,“ vysvětlil mluvčí dopravního podniku.

Připustil, že kromě koronaviru přispěly ke zdržení také námitky, které přišly do stavebního řízení na úsek Pankrác – Nové Dvory. Dopravní podnik požádal o stavební povolení na konci loňského roku. Podnik čeká i na rozhodnutí antimonopolního úřadu, který posuzuje průběh tendru na zhotovitele stavby a monitoring úseku Pankrác–Olbrachtova.

Letos v létě skončil geologický průzkum na dvou ze čtyř míst, na zbylých dvou potrvá průzkum až do léta příštího roku. Projekt počítá s tím, že tunely vyvrtané v rámci geologického průzkumu bude možné využít i při samotné stavbě.

Kromě průzkumu DPP vyhodnocuje nabídky uchazečů v tendru na zhotovitele stavby a monitoring mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. 

První cestující budou na svezení „déčkem“ čekat ještě dalších sedm let. „Čtvrtou linku pražského metra bychom rádi zprovoznili ve druhé polovině roku 2028, bude ale záležet na tom, kdy budeme moci začít stavět první úsek,“ doplnil mluvčí dopravního podniku.

Metro D bude nejprve jezdit z Pankráce na Nové Dvory, poté se prodlouží dále na jih do Písnice, kde vznikne i nové depo podzemní dráhy. Potom se začne stavět i na sever, trasa D povede na náměstí Míru. Výhledově by se mohla prodloužit ještě dále, není ale jasné kam – v úvahu připadá směr k náměstí Republiky, ale i na Žižkov a do Vysočan.