Obce mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem chtějí dálnici zadarmo. Stěžují si na hustou dopravu

Patnáct obcí mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem bojuje za zrušení poplatku na dálnici D56. Řada řidičů totiž nechce za dálnici platit, a tak si cestu zkracují právě přes okolní obce. Situace je nejhorší v ranní a odpolední dopravní špičce. Lidé si stěžují na hluk i popraskané domy. Dálnice by podle zastánců její bezplatnosti měla plnit funkci obchvatu.

Podle starosty obce Žabeň Davida Hejneše (za OPŽ) je situace nejhorší ve chvíli, kdy se na dálnici stane dopravní nehoda. Doprava je v tu chvíli odkloněna právě přes okolní obce. To vedení obcí ovlivnit nemůže, počet aut chce však snížit v době běžného provozu. 

„V celé České republice roste počet aut. Průjezdy aut jsou tady opravdu tristní. V letošním roce jsme si udělali sčítání a opravdu nás šokovalo, že je to až sedm a půl tisíce aut denně,“ upozornil starosta. V některých obcích jsou čísla ještě vyšší, například Sviadnovem denně projede třináct tisíc vozidel. 

Problém nastává například v pátek, kdy lidé z Ostravy odjíždějí na víkend do Beskyd. Mnozí z nich nemají dálniční známku a tak musejí projíždět obcemi, které leží vedle čtyřproudé silnice. Situace se pak opakuje v neděli, kdy se lidé z hor vrací zpátky do města.  

Starosta: Řekli nám, že si máme postavit obchvat

Problém se netýká jenom zmíněných obcí, hustá doprava trápí další místa, které leží nedaleko dálnice D56. Mezi nimi například Paskov nebo ostravské části Hrabová nebo Nová Bělá. Nepříznivou dopravní situaci řeší starostové společně, a to už delší dobu. 

„Vím, že kolegové z Nové Bělé nebo Hrabové píší na ministerstvo a žádají o vyjmutí už několik let. Úředníci z ministerstva hovoří o tom, abychom si v rámci stavebně technického řešení postavili svůj vlastní obchvat,“ přiblížil Hejneš s tím, že funkci obchvatu by měla logicky plnit právě dálnice, a neměla by tak být zpoplatněna. 

Podle starostů doprava ohrožuje kvalitu života v obcích, ale i bezpečnost. Lidé mají často problém přejít na druhou stranu silnice, nebo se dostat na zastávku. Zástupci dotčených obcí se chtějí s ministrem dopravy ještě setkat a nadále vyjednávat, v opačném případě jsou rozhodnuti uspořádat blokádu komunikací.

S tím, že by byl poplatek na dálnici mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem zrušen v nejbližší době, však zatím obce počítat nemohou. Řešení tohoto problému totiž není na pořadu dne. Podle redaktorky ČT Pavly Krůčkové to pravděpodobně nebude ani během příštího roku. 

Dohodli jsme se, že se sejdeme na počátku roku 2020, kdy nás zástupci města a kraje seznámí s argumenty, proč požadují vyjmutí toho úseku. My jsme příslibili, že se těmi argumenty budeme zabývat.
František Jemelka
mluvčí ministerstva dopravy

Kraj sepíše seznam důvodů, proč poplatek zrušit

Jedním ze základních argumentů proto, aby byl úsek dálnice osvobozen od poplatků, je podle ministerstva fakt, že funguje jako obchvat jedné nebo více obcí. To právě dálnice D56 podle starostů splňuje. Jenom na to se ale v regionu spoléhat nebudou, kraj chce s obcemi sestavit seznam všech důvodů, které pak ministerstvu předloží.

„Ve Frýdku-Místku příští tři roky dálnice nebude dálnicí, protože se tam bude stavět, budou tam kolony, takže myslím, že je to další argument, proč by ten úsek měl být vyjmutý,“ řekl náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka (ODS). 

O zrušení poplatku na dálnici usiluje i Dopravní podnik Ostrava (DPO). Některé spoje městské hromadné dopravy totiž jezdí i po dálnici a tím pádem musí mít dálniční známku. To se podle vedení DPO projevuje na vyšších nákladech.