Obce mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem chtějí dálnici zadarmo. Stěžují si na hustou dopravu

Patnáct obcí mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem bojuje za zrušení poplatku na dálnici D56. Řada řidičů totiž nechce za dálnici platit, a tak si cestu zkracují právě přes okolní obce. Situace je nejhorší v ranní a odpolední dopravní špičce. Lidé si stěžují na hluk i popraskané domy. Dálnice by podle zastánců její bezplatnosti měla plnit funkci obchvatu.

Podle starosty obce Žabeň Davida Hejneše (za OPŽ) je situace nejhorší ve chvíli, kdy se na dálnici stane dopravní nehoda. Doprava je v tu chvíli odkloněna právě přes okolní obce. To vedení obcí ovlivnit nemůže, počet aut chce však snížit v době běžného provozu. 

„V celé České republice roste počet aut. Průjezdy aut jsou tady opravdu tristní. V letošním roce jsme si udělali sčítání a opravdu nás šokovalo, že je to až sedm a půl tisíce aut denně,“ upozornil starosta. V některých obcích jsou čísla ještě vyšší, například Sviadnovem denně projede třináct tisíc vozidel. 

Problém nastává například v pátek, kdy lidé z Ostravy odjíždějí na víkend do Beskyd. Mnozí z nich nemají dálniční známku a tak musejí projíždět obcemi, které leží vedle čtyřproudé silnice. Situace se pak opakuje v neděli, kdy se lidé z hor vrací zpátky do města.  

Starosta: Řekli nám, že si máme postavit obchvat

Problém se netýká jenom zmíněných obcí, hustá doprava trápí další místa, které leží nedaleko dálnice D56. Mezi nimi například Paskov nebo ostravské části Hrabová nebo Nová Bělá. Nepříznivou dopravní situaci řeší starostové společně, a to už delší dobu. 

„Vím, že kolegové z Nové Bělé nebo Hrabové píší na ministerstvo a žádají o vyjmutí už několik let. Úředníci z ministerstva hovoří o tom, abychom si v rámci stavebně technického řešení postavili svůj vlastní obchvat,“ přiblížil Hejneš s tím, že funkci obchvatu by měla logicky plnit právě dálnice, a neměla by tak být zpoplatněna. 

Podle starostů doprava ohrožuje kvalitu života v obcích, ale i bezpečnost. Lidé mají často problém přejít na druhou stranu silnice, nebo se dostat na zastávku. Zástupci dotčených obcí se chtějí s ministrem dopravy ještě setkat a nadále vyjednávat, v opačném případě jsou rozhodnuti uspořádat blokádu komunikací.

S tím, že by byl poplatek na dálnici mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem zrušen v nejbližší době, však zatím obce počítat nemohou. Řešení tohoto problému totiž není na pořadu dne. Podle redaktorky ČT Pavly Krůčkové to pravděpodobně nebude ani během příštího roku. 

Dohodli jsme se, že se sejdeme na počátku roku 2020, kdy nás zástupci města a kraje seznámí s argumenty, proč požadují vyjmutí toho úseku. My jsme příslibili, že se těmi argumenty budeme zabývat.
František Jemelka
mluvčí ministerstva dopravy

Kraj sepíše seznam důvodů, proč poplatek zrušit

Jedním ze základních argumentů proto, aby byl úsek dálnice osvobozen od poplatků, je podle ministerstva fakt, že funguje jako obchvat jedné nebo více obcí. To právě dálnice D56 podle starostů splňuje. Jenom na to se ale v regionu spoléhat nebudou, kraj chce s obcemi sestavit seznam všech důvodů, které pak ministerstvu předloží.

„Ve Frýdku-Místku příští tři roky dálnice nebude dálnicí, protože se tam bude stavět, budou tam kolony, takže myslím, že je to další argument, proč by ten úsek měl být vyjmutý,“ řekl náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka (ODS). 

O zrušení poplatku na dálnici usiluje i Dopravní podnik Ostrava (DPO). Některé spoje městské hromadné dopravy totiž jezdí i po dálnici a tím pádem musí mít dálniční známku. To se podle vedení DPO projevuje na vyšších nákladech. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Nový dokument mapuje osudy vězeňkyň na Cejlu

Unikátní snímek mapující osudy vězeňkyň v brněnské věznici na Cejlu uvede za necelý měsíc Česká televize. Tvůrci po deset let natáčeli s ženami, které obávanou věznicí prošly v době protektorátu i komunistické totality. Čtvrteční premiéru v Brně zhlédla i jedna z posledních žijících pamětnic.
před 8 hhodinami

Na Pražském hradě se v sobotu otevřou běžně nepřístupné prostory

Veřejnosti se v sobotu mezi devátou a osmnáctou hodinou otevřou jindy nepřístupná místa Pražského hradu. Lidé se budou moci podívat třeba do Španělského sálu, který vznikl v době Rudolfa II. a v současnosti slouží pro zvláštní příležitosti. Jeden z největších hradních komplexů světa se připravuje na tisíce návštěvníků, kteří mohou prostory navštívit zdarma. Podobnou příležitost mají dvakrát do roka.
před 8 hhodinami

Hasiči lokalizovali požár lesa na Jihlavsku

Hasiči v pátek zasahovali u požáru lesa v lokalitě Hutě, místní části obce Cejle na Jihlavsku. Vyhlásili třetí ze čtyř stupňů požárního poplachu a plameny hasili i z vrtulníku. Požár zasáhl asi tříhektarovou plochu a způsobil škodu 150 tisíc korun, uvedla mluvčí hasičů Petra Musilová.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro spalovnu v katastru Čeperky

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO). Spalovnu chce postavit v katastru obce Čeperka, sdělila mluvčí elektrárny Hana Počtová. Povolení vydal Dopravní a energetický úřad ministerstva průmyslu a obchodu, záměr již dříve získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Čeperka proti němu dlouhodobě vystupuje a zvažuje odvolání. Náklady se odhadují na sedm miliard korun.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Strojvůdce kvůli loňské srážce vlaků v Praze dostal podmínku a zákaz řízení

Strojvůdce jednoho z vlaků, které se loni v září srazily v pražské Libni, potrestal soud odnětím svobody na osm měsíců s podmíněným odkladem na tři a půl roku a pokutou téměř osmdesát tisíc korun. Soud mu zároveň zakázal na čtyři a půl roku řízení motorových vozidel, včetně vlaků a dalších hromadných dopravních prostředků, zjistila ČT. Bezprostředně po nehodě prokázala dechová zkouška u strojvůdce přítomnost alkoholu. Rozhodnutí soudu je pravomocné. Nehodu stále vyšetřuje policie i Drážní inspekce.
před 15 hhodinami

Segregace ve školách trvá. Odpovědnost mají obce, potřebují ale podporu státu

V Česku stále trvá vyčleňování romských dětí ve školství. Nadále existuje víc než 130 segregovaných škol, z toho v 78 z nich romské děti tvoří víc než polovinu žactva, vyplývá podle studie PAQ Research z odhadů ministerstva školství. Segregované školy se nacházejí ve většině krajů a situace se v poslední dekádě výrazně nemění.
před 18 hhodinami

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
před 20 hhodinami

Nepozornost chodců mnohdy končí střetem s tramvají

Devatenáct chodců skončilo za první tři měsíce letošního roku pod koly pražských tramvají, o čtvrtinu méně než loni. Na rozdíl od loňska při tom zatím nikdo nezemřel. Téměř polovina srážek se stala na vyznačených přechodech. Příčinou je často nepozornost i to, že si chodci mylně myslí, že mají před tramvají absolutní přednost. Roli podle dopravního podniku hrají i mobily a sluchátka chodců. Přibývá ale také zraněných ve vozech. Ze statistik vyplývá, že častěji pod koly tramvají končí muži. A přibylo také sražených dětí.
před 22 hhodinami
Načítání...