Bomby na Plzeň. Před 75 lety se Spojenci pokusili odstavit Škodovku v rukou nacistů

Průmyslový komplex Škodových závodů patřil za druhé světové války do zbrojařské mašinerie nacistického Německa a jako takový představoval i terč amerického a britského letectva. K jednomu z nejpustošivějších bombardování plzeňské Škodovky došlo před pětasedmdesáti lety, 16. října 1944.

Třetí říše byla na podzim 1944 ve zřetelné defenzivě. Od východu se přes polská území přibližovala vojska Rudé armády, američtí a britští spojenci postupovali od jihu přes Itálii a po letním vylodění v Normandii vázali síly i na otevřené západní frontě.

Zbrojní průmysl se v těchto okolnostech pro nacistické velení jevil ještě o něco významnější a už druhým rokem na něj dohlížel efektivní manažer Albert Speer, který svedl zvyšovat jeho obrátky i na vrcholu bojů. A kola se pod jeho dozorem točila i v protektorátní Plzni.

Škodovy závody (za války začleněné do koncernu Hermann-Göring-Werke) se svou zbrojovkou, strojírnami a lokomotivkou platily za jednu z dílen nacistické válečné mašinerie – a logicky tedy i za terč spojeneckých bomb, které se zdejší výrobu opakovaně snažily vyřadit z provozu.

Město s dřevěnou milenkou

Kvůli Škodovce se Plzeň stala nejčastěji bombardovaným městem v rámci celého protektorátu a britskému či americkému náletu musela mezi lety 1939 a 1945 čelit hned dvanáctkrát, přičemž bezmála polovina těchto úderů proběhla už v prvních válečných letech (1940 a 1941) v režii britského královského letectva.

Nacisté, vědomí si hospodářského významu plzeňského průmyslového areálu, dokonce v polích na západ od Škodovky nechali vystavět atrapu, přezdívanou „dřevěná milenka“, která měla britské bombardéry zmást.

O její existenci spojenecké síly věděly díky domácímu odboji, neznalost českého terénu ale k tragickým omylům v cílení útoku přece jen vedla; jeden z neúspěšných náletů tak Škodovku zaměnil za nedalekou psychiatrickou léčebnu v Dobřanech.

První nálet, který zasáhl ocelárny, montovny i autodílny, uskutečnili Britové v půli května 1943 a v následujícím roce s blížící se frontou válečný letecký ruch nad městem ještě vzrostl, takže svou efektivitu muselo zvyšovat i německé protiletadlové dělostřelectvo – a kanony se vyráběly právě ve Škodovce.

Dělníci v Plzni zpracovali pro třetí říši tisíce tun oceli
Zdroj: Z knihy Práce je čest

„Práce na obnovení výroby v plném proudu“

Už v únoru 1944 došlo k bombovému útoku v americké režii, ale přestože se ho zúčastnilo hned šestatřicet bombardérů, nezanechal za sebou ve městě větší škody – s výjimkou zničeného vysokého napětí. Ničivou sílu daly západočeské metropoli americké létající pevnosti B-17 poznat 16. října 1944.

Na Škodovku a přilehlou dělnickou čtvrť Karlov krátce před polednem zaútočilo pětašedesát letadel B-17 a spustilo hned dvaatřicet pum. Zničily lokomotivku a poničily elektrárnu, technické zázemí ale nikoliv. Dobové hlášení tak konstatovalo: „Škody na budovách a střechách jsou značné. Naproti tomu škody na strojích jsou nepatrné. Práce na obnovení výroby jsou v plném proudu.“

Bomby ale především nedopadaly jen na průmyslový areál, ale sypaly se i na plzeňský pivovar, hlavní nádraží a obytné čtvrti Roudná, Skvrňany a Lochotín. O život přišla třicítka lidí.

Škodovy závody v Plzni platily za jednu z největších zbrojních továren třetí říše
Zdroj: Z knihy Práce je čest

Panorama zkázy

Nejpustošivější úder, o kterém pamětníci mluvili jako o válečném infernu, se konal o půl roku později, v dubnu 1945. Spojenecké letouny na město svrhly desítky tun trhavých a zápalných bomb, a protože byl cílem bombardování i železniční uzel, úder se nevyhnul městské zástavě. Počty mrtvých civilistů dosahovaly stovek.

„Stupňující se protiletadlová palba u mne vyvolala pocit mrazivého pekla. Vyčerpaný a smířený s osudem jsem sledoval panorama zkázy,“ vzpomínal později pilot David C. Lustig, který se účastnil i posledního leteckého bombardování Plzně.

K němu došlo 25. dubna 1945 a zdejší výrobu definitivně zastavilo. Stalo se tak ale už ve chvíli, kdy by plzeňské zbrojení konec válečných bojů nezvrátilo. Třetí říše padla o necelých čtrnáct dní později.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Česko kvůli slintavce zakázalo dovoz krmiv a steliv ze Slovenska a Maďarska

Ze Slovenska a Maďarska se nově do Česka nesmí převážet krmiva a steliva pro hospodářská zvířata. Zákaz vydala s okamžitou platností Státní veterinární správa (SVS) v reakci na šíření nákazy slintavky a kulhavky. Opatření platí pro převoz sena, slámy a zelené píce určených pro hospodářská zvířata.
28. 3. 2025Aktualizováno28. 3. 2025

Dopravu na Pražském okruhu u Slivence omezí rekonstrukce

Řidiče na Pražském okruhu čekají komplikace. U Lochkovského tunelu silničáři rozmisťují provizorní dopravní značení, a připravují se tak na opravu úseku mezi Slivencem a severním portálem tunelu, která začne v pondělí. Do plného provozu by se měl tříkilometrový úsek vrátit v červenci.
28. 3. 2025

Letošním Zlatým Ámosem se stal Lukáš Knaute z Pardubicka

Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele v Česku získal Lukáš Knaute ze Základní školy v Sezemicích na Pardubicku. Získal i ocenění Dětský Ámos, které uděluje dětská porota. Ceny organizátoři udělili v Kongresovém sále hotelu Olšanka, kde se finálového kola zúčastnilo šest soutěžících. Jednalo se o 32. ročník soutěže.
28. 3. 2025Aktualizováno28. 3. 2025

Americká firma Aludyne propouští všechny zaměstnance závodu v Ostravě

Americký výrobce autodílů Aludyne propouští všech 331 zaměstnanců závodu v Ostravě. V pátek to uvedl server Novinky.cz. Důvodem je podle americké skupiny úbytek klientů. Provoz firmy Aludyne Czech, která vyráběla hliníkové součástky pro automobilový průmysl, skončí k poslednímu březnu.
28. 3. 2025

Hejtman vyhlásil v okolí Hustopečí stav nebezpečí

V okolí Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku začal v pátek v poledne platit stav nebezpečí. Vyhlásil ho olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) kvůli šíření toxického benzenu po únorové havárii cisteren. Opatření umožní rychlejší sanaci zamořené půdy a vody. Nařízení platí do 27. dubna, vyplývá z rozhodnutí na úřední desce. Benzen podle rybářů zamořil celé jezero u nehody, hromadný úhyn ryb zatím nebyl zaznamenán.
28. 3. 2025Aktualizováno28. 3. 2025

Zrychlení vlakového spojení z Liberce do Prahy bude stát přes osmdesát miliard

Nové železniční spojení mezi Libercem a Prahou bude stát podle posledních odhadů přes osmdesát miliard korun, uvedl liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Jízda z Liberce do Prahy nyní vlakem trvá 160 minut, po modernizaci by to mělo být 68 minut. Se stavbou by se mohlo začít v roce 2028.
28. 3. 2025Aktualizováno28. 3. 2025

Jindřichohradecké místní dráhy jdou do konkurzu

Českobudějovický soud vyhlásil potřetí konkurz na zadlužený podnik Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), který je v úpadku od podzimu 2022 a dluží skoro 350 milionů korun. Důvodem je podle soudu to, že věřitel Jan Kysela stáhl reorganizační plán. Většina věřitelů na schůzi 7. února byla totiž proti reorganizaci.
28. 3. 2025

Na pražské Cibulce vznikne dětský hospic

Nevyléčitelně nemocným dětem a jejich blízkým má pomáhat chystaný hospic na pražské Cibulce. Nadace rodiny Vlčkových otevřela jeho první část určenou i veřejnosti. Momentálně se na Cibulce pracuje v hlavním areálu. Vybudovat chtějí i nový pavilon. Hotovo by mělo být v roce 2026 a pečovat by měli o zhruba 350 dětí ročně. Půl roku funguje první dětský hospic v Brně. Podobných zařízení by ale podle odborníků mělo být v Česku zhruba deset. V zemi žije až patnáct tisíc rodin s vážně nemocným dítětem.
28. 3. 2025
Načítání...