Lidé si stěžovali na hustý kouř z ostravských koksoven. Podle studie však podnik emise nezvyšuje

Studie provedená společností E-expert a Státním zdravotnickým ústavem v Ostravě neprokázala, že by podnik OKK Koksovny během mimořádných událostí přispíval ke zvýšení imisí škodlivých látek v Ostravě-Přívoze. Z dlouhodobého pohledu sice koksovna určitý vliv na znečištění má, údajně však není zásadní a podnik nepatří mezi největší znečišťovatele v regionu. Vliv koksovny na ovzduší v oblasti chce nyní přezkoumat další společnost.

Lidé z okolí koksovny v posledních letech několikrát upozorňovali na hustý dým unikající v areálu podniku. Moravskoslezský kraj na to reagoval zpřísněním podmínek provozu. Opatření se týkala hlavně přísnějších kontrol a monitorování provozu. Firma však už delší dobu tvrdí, že všechny limity i podmínky plní. 

Studie se zaměřila na celkem třináct takzvaných nestandardních stavů, ke kterým došlo v letech 2017 a 2018. Nestandardním stavem je podle firmy situace, kdy závada na technologii nebo například porucha dodávky proudu způsobí výpadek, kvůli kterému není odsáván z baterií koksárenský plyn a jsou vidět výrony černého kouře.

Podle vedení koksoven trvá pět, maximálně patnáct minut, než se technologie znovu zapne. Výrobní ředitel Mojmír Trojek řekl, že většinou jde o poruchy na strojním zařízení. Letos tato situace nastala zatím jednou kvůli výpadku proudu. 

Zvýšení emisí se většinou neprokázalo

Společnost E-export ve studii použila minutová data z nejbližší monitorovací stanice Českého hydrometeorologického ústavu. V sedmi případech foukal vítr od koksovny ke stanici, ale koncentrace imisí stouply jenom dvakrát. „To znamená, že nejde jednoznačně říct, že vždy, když dojde na koksovně k nějakému problému, tak se to projeví i v imisích,“ řekl odborný konzultant firmy Vladimír Lollek. Někdy podle něj koncentrace paradoxně klesly.

Miroslav Stanovský z OKK tvrdí, že koksovny mezi rozhodující znečišťovatele v regionu nepatří. V Přívoze jsou zvýšené například koncentrace benzo(a)pyrenu. „Lokální topeniště se podílejí na obsahu benzo(a)pyrenu v ovzduší 96 procenty, průmysl třemi a doprava asi jedním procentem. Podílejí se na tom také přeshraniční emise z Polska,“ řekl.

Naopak podle Nikoly Cariče ze společnosti Dustee Technologies zabývající se čistotou ovzduší jsou úniky z koksovny špatně monitorovatelné a koksovna nemůže být už z principu bezemisním zdrojem. V blízkosti koksárny chce proto umístit své vlastní zařízení a zveřejňovat data on-line. „U koksovny bude on-line kamera, takže to každý bude moci vidět. Bude zajímavé, jaké budou výsledky v porovnání s tím, co naměří oni,“ uvedl Carič.

Největší výrobce koksu v Evropě

Koksovna loni vypustila do ovzduší zhruba třicet tun prachu. Do ekologických opatření firma za posledních deset let údajně investovala přes 3,2 miliardy korun, šlo například o odprášení jemné a hrubé třídírny koksu či odprášení uhelné služby. „Díky těmto investicím jsme snížili emise tuhých znečišťujících látek na polovinu,“ řekl ekonomický ředitel OKK Pavel Woznica.

Dnes firma údajně využívá nejlepší dostupné technologie a přibývá i kontrol jednotlivých zařízení. „Pořád jsme těžký provoz, je tady řada technologií, u kterých může dojít k nějakému výpadku, takže se může stát, že k nějaké epizodě dojde. Ale naším cílem je, aby k tomu docházelo minimálně,“ dodal Woznica.

OKK Koksovny v Ostravě jsou největším výrobcem slévárenského koksu v Evropě, ročně ho vyprodukují 700 tisíc tun. Zaměstnávají více než pět set lidí. Firma patří do holdingu MTX Group Petra Otavy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 6 mminutami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 47 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
09:52Aktualizovánopřed 57 mminutami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 2 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 5 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 6 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 16 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...