Při nehodě na přejezdu u Hradce Králové zahynuli čtyři lidé v autě. Dva dospělí, dvě malé děti

Čtyři lidé zahynuli při nehodě na přejezdu v Černožicích u Hradce Králové. Cestovali osobním autem, které vjelo do cesty spěšnému vlaku. Přejezd chránila výstražná světla. Nehoda je nejtragičtějším střetem na přejezdu za patnáct let, navíc přišla jen den po další vážné havárii vlaku a auta.

Den po tragické nehodě na přejezdu na Rakovnicku přišla další – v Černožicích na Královéhradecku. Zemřeli při ní čtyři lidé, všichni byli podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala v osobním autě, do kterého narazil vlak jedoucí z Trutnova do Hradce Králové. Tvořil ho velký motorový vůz a přívěsný vůz. Podle policejní mluvčí Ivany Ježkové v autě cestovali a zahynuli dva dospělí a jejich dvě děti, kterým bylo pět a osm let. Podle policistů řídila vůz dvaatřicetiletá žena.

Nehoda se stala krátce před třetí hodinou odpoledne. „Udála se na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací bez závor,“ uvedl Drápal. Dodal, že podle prvních závěrů vyšetřování „bylo přejezdové zabezpečovací zařízení v době nehody v činnosti“. Přejezd je hned u černožické zastávky, kde se kříží Hradecká ulice s železniční tratí Pardubice–Jaroměř. Auto podle Ivany Ježkové odbočilo z hlavní silnice I/33, která vede souběžně s železnicí, a mířilo přes přejezd do Černožic.

„V době nehody jel vlak poměrně vysokou rychlostí. Je to koridor, kde vlak jede téměř stokilometrovou rychlostí. Osobní auto bylo vláčeno zhruba 300 metrů,“ doplnila policejní mluvčí. Lidé v autě podle ní zemřeli na místě. Fabii vlak zcela zdemoloval. Nikdo z osmi desítek cestujících v havarovaném vlaku neutrpěl zranění. Většina z nich po nehodě odjela evakuačním hasičským autobusem do Hradce Králové.

Trať je jednokolejná, ale velmi vytížená – jezdí po ní rychlíky z Prahy do Trutnova i z Pardubic do Liberce, spěšné a osobní vlaky. Pět hodin po tragédii museli všichni cestující přestupovat do autobusů. Výluka skončila až po osmé večer.

Pět mrtvých na přejezdech za dva dny

O víkendu tak při střetech vlaků a aut zahynulo pět lidí. Jedna žena nepřežila sobotní srážku dodávky a osobního vlaku na přejezdu u středočeské Příčiny. I tento přejezd je chráněn výstražnými světly, nikoli však závorami. Dalších sedm lidí utrpělo zranění, dva lidé těžká. Motorový vůz, který havaroval, byl podstatně lehčí než ten z černožické nehody. Po střetu s autem vlak vykolejil a částečně spadl z náspu. Proto utrpěli vážnější poranění i lidé ve vlaku.

Policejní mluvčí v neděli uvedla, že zřejmě řidič dodávky nerespektoval výstražnou signalizaci. Sobotní nehoda způsobila také rozsáhlou škodu, jde především o pět milionů na vlaku.

Nehod na přejezdu přibývá

Ze statistiky Drážní inspekce vyplývá, že letos střetnutí na železničních přejezdech ve srovnání s minulým rokem přibývá. V prvním pololetí jich inspektoři evidovali 92, loni se v prvních šesti měsících stalo takových nehod o deset méně. Klesl však počet obětí i zraněných.

Podle Martina Drápala jsou statisticky nejnebezpečnější přejezdy chráněné výstražnými světly, ale bez závor – jako ten černožický i příčinský. „Umírá tam téměř polovina všech usmrcených na železničních přejezdech,“ upozornil mluvčí Drážní inspekce. Přejezdů s výstražnými světly bez závor je v Česku asi 2500.