Fenomén Most! Město poháněné hnědým uhlím vidí budoucnost v turistice

11 minut
Události: Historie i budoucnost města Most
Zdroj: ČT24

Když se řekne Most, vybaví se většinou hnědouhelné doly. Jsou všude v okolí, ať už bývalé, nebo stále aktivní. Budoucnost města je ale možná překvapivě v turistickém ruchu, vzniká tam jedna z největších rekreačních zón v zemi. Bývalé doly se při rekultivaci zatopily vodou; vznikla nádrž Milada či jezero Most. Samotné město by pak podle ředitele Institutu pro sociální inkluzi mělo získat do svých rukou byty zprivatizované v minulosti. Situaci v Mostě se věnovalo mimořádné vydání pořadu Devadesátka ČT24 vysílané živě z restaurace Severka.

 „Doufám, že o Most se začnou lidé trošku víc zajímat, přijedou se k nám podívat, zjistí, že to město není tak úplně jak v seriálu,“ říká primátor Jan Paparega.

Ředitel Institutu pro sociální inkluzi Martin Šimáček ve vysílání upozorňoval, že v seriálu pár důležitých informací chybí. Třeba že ve městě před 15 lety došlo k masivní privatizaci bytů – právě do nich se stěhují noví a noví nájemníci. „Co se musí stát: byty se musí dostat zpět do vlastnictví města, a zároveň se musí mnohem, ale mnohem posílit vše okolo bydlení. To znamená sociální práce, řešení dluhů,“ upozorňoval Šimáček v mimořádné 90′ ČT24.

Podle něj je ve městě zhruba dvojnásobné procento lidí v exekucích, než je v celém Česku. „Nemáte tady k tomu adekvátní sociální práci nebo poradenství při dluhových problémech. To všechno se sem musí dostat, místo debat, jestli se snad zkrouhnou dávky a kolik.“

76 minut
Mimořádná 90′ ČT24: Fenomén Most!
Zdroj: ČT24

S Martinem Šimáčkem souhlasí i primátor Paparega: „Zprivatizovaný bytový fond se musí dostat zpátky do rukou města, které bude moci ovlivňovat skladbu obyvatel. Teď ten nástroj nemáme.“

Ve městě se prý osvědčili asistenti prevence kriminality. „My jich máme v problémových lokalitách několik a chodí – byť to není represivní složka – a mluví s těmi lidmi. V Chanově působí pan Bažo, který hraje i v seriálu Most! Já myslím, že je to taková prodloužená ruka naší městské policie,“ dodává mostecký primátor.

Okolí města se proměňuje, v budoucnu má lákat turisty

Těžba uhlí pomalu patří minulosti a okolí Mostu se začíná proměňovat. Stejnojmenné jezero zatopilo po těžbě uhlí plochu 309 hektarů, po obvodu měří zhruba deset kilometrů a maximální hloubka je 75 metrů. Nedaleká Milada je pak o něco menší: rozlohu má 252 hektarů, maximální hloubka je skoro 25 metrů.

Jezero Milada se stalo hned po svém otevření na jaře roku 2015 jednou z hlavních atrakcí regionu. Místu ale dodnes chybí zázemí. Dobrovolný svazek obcí tak ve spolupráci se státem pokračuje ve zvelebování areálu. 

Pod vodou skončí bývalé hnědouhelné lomy
Zdroj: ČT24

U jezera Most mají vzniknout oblázkovo-písčité pláže, sportoviště, mola a přístav pro dvacet bezmotorových lodí. Rekultivace území kolem jezera se ale letos zkomplikovala, podloží je plné vody, a tudíž nestabilní.

„Projekt sice s hladinou spodní vody počítal, nikdo ale nepředpokládal, že se objeví už třicet centimetrů pod povrchem,“ vysvětlil vedoucí odboru veřejných zakázek města Most František Jirásek.

Město už oznámilo, že kvůli komplikacím areál neotevře během letošního léta, jak původně počítalo, ale o rok později. „V příštím roce rozhodně otevřeme jezero Most veřejnosti,“ slíbil primátor Paparega.

Dalším místem pro jezero pak bude důl ČSA, kde těžba skončí asi za pět let. Těžba navíc výhledově skončí i v dalších velkolomech, výhledově jich bude zatopeno šest. Ve vzdálenější budoucnosti by mohly být propojeny i vodními kanály.

  • Usnesením československé komunistické vlády bylo v březnu 1964 rozhodnuto, že musí starý Most ustoupit milionům tun uhlí: „Vyuhlením mosteckého pilíře a využitím uvolněného prostoru pro výsypku bude výrazně zlepšeno výsypkové hospodářství…“ Ze starého Mostu, majícího více než 750letou tradici, se podařilo zachovat jen přemístěný gotický děkanský kostel a pozůstatky hradu Hněvín. Demolice města definitivně skončily 1. dubna 1987.
  • Obrovské zásoby uhlí však byly v okolí města objeveny už v 18. století. V 19. století byla do města přivedena železnice, postaven byl cukrovar, porcelánka, ocelárna, pivovar či městské muzeum. Počet obyvatel se prudce zvýšil. 
  • Po druhé světové válce byla většina původních, německy mluvících obyvatel z města vysídlena (Most byl v letech 1938–1945 jako součást Sudet připojen k německé říši), na začátku komunistické éry v roce 1948 zde žilo na 45 tisíc lidí. Město mělo sevřené centrum s mnoha gotickými stavbami.
  • V roce 1965 začaly demolice starého Mostu a asi pětapadesátitisícové město, které by se dnes mohlo významem historických památek směle měřit s jakoukoli památkovou rezervací v zemi, bylo postupně bořeno po následná více než dvě desetiletí trhavinou. Nejstarší části města byly zničeny již během prvních deseti let.
  • V roce 1981 například proběhla demolice budovy divadla z roku 1911, v roce 1972 se poroučel místní pivovar (založen v roce 1470), už koncem 60. let vzal za své i mostecký hřbitov z roku 1853 a v letech 1974–1975 proběhla demolice Oceláren 1. máje, které byly otevřeny v únoru 1914.
  • Z památek byl zachráněn pouze gotický děkanský kostel Nanebevzetí Panny Marie (vystavěn v letech 1517–1550), který byl v roce 1975 přesunut po kolejích o 841 metrů. Kostel pak byl znovu vysvěcen v roce 1993.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 11 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 12 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...