Praha odmítá vládní čtvrť v Letňanech. A hledá státní objekt, kam přesunout magistrát

12 minut
Tisková konference primátora Prahy
Zdroj: ČT24

Představitelé pražské radnice jednali s vládou Andreje Babiše (ANO) o investičních plánech v metropoli. Žádají spolupráci na vykupování pozemků pro Pražský okruh, lepší spojení na letiště a hledají nevyužívaný státní objekt, do kterého by mohli přesunout magistrát z pronajatého Škodova paláce. Ústy primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) metropole současně odmítla premiérovy plány na vznik vládní čtvrti v pražských Letňanech.

S myšlenkou na vytvoření vládní čtvrti, do které by se stěhovaly úřady rozmístěné v současnosti napříč pražským centrem, přišel premiér Andrej Babiš loni na podzim. Jako lokalitu pro vznik „úřednického městečka“ si vytipoval sídlištní čtvrť na severu Prahy, již tehdy ale jeho vizi odmítl jak městský Institut plánování a rozvoje, tak nový primátor, který své negativní stanovisko zopakoval i na současném jednání s vládními zástupci.

„Není vhodné v Praze stavět úřednické ghetto,“ řekl Hřib po jednání s Babišem a ministry. „Vytváření monotematických čtvrtí zvyšuje náklady na dopravu. Chceme stavět multicentrické město, město krátkých vzdáleností, kde jsou mezi sebou vzájemně jednotlivé funkce promísené, a díky tomu jsou kladeny na dopravu nižší nároky.“

Pražská představa budoucnosti Letňan, které již nyní obsluhuje i jedna z tras metra, je vize rezidenční čtvrti; metropole by zde rovněž ráda vystavěla „novou moderní severní nemocnici“. 

Sen o vládním sídle

Babiš původně navrhoval, že by šestnáct žádoucích pozemků v Letňanech mohla republika se svým hlavním městem vyměnit za zámeček ve čtvrti Veleslavín, k tomu ale nakonec nedojde. Podle aktuálních informací o památku projevilo zájem ministerstvo kultury. Nyní premiér doufá, že Hřib změní názor poté, co se s nápadem lépe seznámí a uvidí příslušnou prezentaci.

„Požadavek administrativního centra v Letňanech je pro nás klíčový,“ prohlásil a spolu s generální ředitelkou Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) Kateřinou Arajmu totiž odmítl, že by byla v plánu monotematická čtvrť. „Synergie jsou tam obrovské, návratnost je tam obrovská,“ konstatoval Babiš.

Pozemky, o které by měl stát podle premiéra zájem, mají celkovou rozlohu 354 000 metrů čtverečních. V listopadu Babiš uvedl, že v letňanském komplexu by mohlo být více než deset tisíc zaměstnanců, výstavba by stála 10 miliard korun. Podle šéfky ÚZSVM by v Letňanech mohla sídlit například ministerstva financí, pro místní rozvoj, dopravy či částečně resort kultury.

Spolupráce na okruhu

Setkání pražských a vládních špiček se primárně soustředilo na investiční vize pro metropoli, přičemž reprezentanti rady hlavního města na jednání vystoupili hned s několika požadavky. Kvůli problému s nedostatkem bytů a zbrzděným stavením rozvojem Prahy vyzvali stát a jednotlivé resorty, aby respektovaly lhůty ve stavebním zákoně, hlavní debata se pak vedla kolem dopravních staveb.

„Chceme, aby stát postavil vnější okruh kolem Prahy a železnici do Kladna. Také chceme, aby stát zafinancoval stavbu městského okruhu, tak jako se to stalo například u Vysočanské radiály nebo jako by to mělo být u městského okruhu v Brně,“ informoval Hřib – a obdobně mluvil i Babiš: „S Prahou máme absolutní shodu ohledně stavby Pražského okruhu a propojení dálnice z Plzně na Hradec Králové.“

2 minuty
Události ČT: Babiš se s Hřibem shodli na prioritě dostavby Pražského okruhu
Zdroj: ČT24

Hlavní město se v současnosti chystá odstartovat výkup pozemků pro ochranné pásmo Pražského okruhu mezi dálnicemi D1 a D11, počítá s částkou 2,2 miliardy korun. Primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) se kvůli stavbě v novém týdnu setká s premiérem Babišem, a ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO). „Chceme nastavit spolupráci ohledně výkupu pozemků pod samotnou komunikací,“ sdělil.

Náhrada za Škodův palác

Třetí pražský požadavek pak měl „inzertní charakter“. Metropole poptává některý z nevyužívaných státních areálů, který by po rekonstrukci mohla využít jako sídlo svého úřednictva, a zbavit se tak platby nájmu za Škodův palác v centru Prahy.

„V rámci studie vyšel jako nejvhodnější možný areál Invalidovny, nicméně Invalidovna má využití ze strany ministerstva kultury, takže vhodná budova nyní volná není,“ připustil náměstek pro majetek Jan Chabr (Spojené síly pro Prahu), Hřib je ale optimističtější: „Chceme zahájit jednání o tom, zda v Praze najdeme areál, který stát vlastní, nevyužívá a budovy chátrají. Areálů je v Praze víc, není to jen Invalidovna, napadají mě i Karlínská kasárna.“

Podle premiéra Praha po státu už nyní požaduje osmadvacet staveb a 146 pozemků. Radní Chabr sdělil, že stát vstřícnost ohledně náhrady za palác podmiňuje právě vládní čtvrtí. „Velkou podmínkou vzájemných vztahů je právě požadavek na směnu pozemků v Letňanech zamýšlených pro stavbu vládní čtvrti. Pakliže by se daná směna nerealizovala, je zřejmé, že dojde k zásadnímu přehodnocení vztahů a plnění žádostí Prahy,“ uvedl

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 5 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 8 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 21 hhodinami
Načítání...