Žádný další komín. Kandidáti na primátora Ostravy nechtějí nové znečišťovatele prostředí

Debata kandidátů na primátora Ostravy o ekologii (zdroj: ČT24)

Polovina obyvatel Ostravy považuje špatné životní prostředí ve městě za zásadní problém, vyplývá z průzkumu agentur Kantar TNS a Median pro ČT. I tomuto tématu se proto věnovala předvolební debata s kandidáty na primátora města. Shodli se především na tom, že do Ostravy nechtějí pouštět nové provozy produkující nebezpečné látky. Ve městě v současnosti vládne koalice ANO, Ostravak, KDU-ČSL a ODS.

Dědictví průmyslového rozmachu minulých desetiletí na Ostravsku není možné jednoduše vymazat, shodli se lídři kandidátek pro volby do zastupitelstva Ostravy. Znečišťovatelů životního prostředí je v důsledku historického vývoje v oblasti hodně. Patrik Hujdus, který vede opoziční kandidátku NEZÁVISLÝCH, apeloval na to, aby se likvidovala ekologická zátěž z minulosti.

Názor Ostravanů na stav životního prostředí
Zdroj: ČT24
  • Hosté byli do studia pozváni na základě průzkumu takzvaného volebního potenciálu, který si Česká televize nechala zpracovat společnostmi Kantar TNS a Median.
  • Průzkum volebního potenciálu neukazuje možný výsledek voleb. Lidé v něm nevybírají jednu stranu, které by hodili svůj hlas, ale říkají, o volbě kterých stran vážně uvažují. Jde pouze o hlasy od lidí, kteří nevylučují svou účast u voleb.
  • Součet v průzkumu volebního potenciálu tak nemusí odpovídat stu procent.

Důležité podle kandidátů také je, aby se neobjevovaly nové ekologicky nešetrné provozy. Současný primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO) z tohoto důvodu odmítá návrh na stavbu nové spalovny nebezpečných odpadů, která by rozšířila již funkční provoz v městské části Mariánské Hory. S tím souhlasili i další kandidáti.

Macura připustil, že nemá k dispozici žádné propočty o tom, jestli by spalovna skutečně ovzduší zhoršila. „Nepochybně ta technologie není bezemisní,“ je však přesvědčený.

Dostat pryč prach

Lukáš Semerák z hnutí Ostravak, které se podílí na současné vládní koalici ve městě, vyzdvihl, že magistrát už nyní dělá hodně pro to, aby se životní prostředí zlepšovalo. To se podle něj děje. Konkrétně uvedl sběr prachu z komunikací. „My jsme město s nejpropracovanějším nadlimitním čistěním v republice,“ řekl.

Podle opozičního kandidáta Václava Kubína (SPD) však magistrát selhává v boji s uhelným prachem, který podle něj pochází z provozu firmy ArcelorMittal. „Město by mohlo vyvíjet nějakou aktivitu aspoň proti tomu, aby tam byla skládka uhlí, která zásobuje Bartovice nebo Radvanice uhelným prachem,“ vyzval.

Volební potenciál pro komunální volby 2018
Zdroj: Kantar TNS a Median pro ČT

Jiří Srba z opoziční ČSSD zdůraznil, že v minulosti nebylo možné kvůli vysoké nezaměstnanosti příliš tlačit na průmysl, aby zavíral nejméně ekologické provozy. V současnosti je však nezaměstnanost rekordně nízká. „Dnes je přesně ta doba, kdy se musí tlačit na zaměstnavatele,“ řekl.

V dopravě je prostor pro zlepšení

Volební potenciál pro komunální volby 2018
Zdroj: Kantar TNS a Median pro ČT

Podle Zdeňka Nytry z koaliční ODS je třeba snížit emise pocházející z dopravy, a to nejlépe prostřednictvím dokončení chybějících dopravních staveb. „Asi všichni souhlasíme, že auto, které nejede, emise neprodukuje, ale plynule jedoucí auto produkuje emisí podstatně méně než auto v zácpě,“ vysvětlil.

Na to, aby do města jezdilo aut celkově méně, chce tlačit Libuše Přikrylová zastupující nové hnutí LEČO. „Naším záměrem je vybudovat záchytná parkoviště na okraji Ostravy, aby lidé byli motivovaní dopravit se hromadnou dopravou do centra,“ řekla a doplnila, že by se měly stavět parkovací domy a garáže. Navrhla také zlevnění jízdného v MHD.

Opoziční kandidát David Witosz (Piráti) ocenil, že Ostrava má moderní dopravní podnik s ekologickým provozem. Vidí však prostor pro růst mezd jeho zaměstnanců. „Ono se říká, že se jim teď zvýšil plat, ale já bych řekl, že se jen dohnaly resty. Oni byli roky podhodnocení,“ myslí si.

Podle dalšího opozičního politika Jiřího Jurečka (STAN) by Ostrava měla připravit jasný plán pro smogové situace. „Chybí dočasný regulační řád, který by v době smogu reguloval vjezd určitých automobilů,“ navrhl. Dočasný zákaz vjezdu v době krizových hodnot znečištění by se mohl týkat například těžkých vozidel nebo poloviny aut podle čísla na poznávací značce.

Výměna kotlů a ozdravné pobyty

Martin Juroška z opoziční KSČM apeloval na další podporu výměny kotlů. „Připomněl bych, že krajská vláda KSČM a ČSSD v roce 2012 rozhýbala projekty dotací na výměnu domovních kotlů, od té doby se v tom pokračuje,“ řekl.

Podle zástupce koaliční KDU-ČSL Zbyňka Pražáka je důležité ještě více podpořit ozdravné pobyty pro děti. „Město do toho dává asi přes 20 milionů. Ne všechny děti umíme uspokojit,“ řekl a dodal, že by chtěl, aby na ozdravný pobyt dosáhli všichni školáci.

Předvolební debata (zdroj: ČT24)