Světelná instalace Hlavu vzhůru na Nové scéně Národního divadla

Před oponou, za oponou divadla nesmí stát, i když nebudou hrát

Divadla jsou pro diváky zavřená, režiséři, herci i technici ale nadále pokračují ve zkoušení naplánovaného repertoáru. Mimo jiné proto, aby neztratili kontakt s jevištěm anebo kondici. Národní divadlo navíc každou noc ozvláštňuje budovu Nové scény světelnou inscenací, chce tak symbolicky kolemjdoucím připomenout, že divadlo pokračuje.

 

Instalace Hlavu vzhůru se poprvé rozsvítila ve čtvrtek. K vidění je každý den od šesté hodiny večerní do sedmi ráno dalšího dne. Červené světlo umožňuje lidem nahlédnout za skleněnou fasádu budovy. V jejích útrobách symbolicky pulzuje „strom života“ jako součást organismu, jímž divadlo je, byť v čase koronavirové pandemie tento organismus zdánlivě hlubocí spí. 

Vizuální vjem doplňuje zvuková performance. „Saša Rašilov říká zmodulovaný monolog z inscenace Koncové světlo, kde se snaží kolemjdoucí uklidnit,“ upřesnil režisér Jan Frič.

Projekt vytvořili pracovníci technických profesí Nové scény Národního divadla a chtějí tak v době ticha poukázat právě i na běžně skrytá divadelní umění. Červené světlo ale především upozorňuje, že divadelníci pracují i v současné situaci, která jednou musí skončit.

Pracuje se jinak

Například v Divadle ABC míří Petr Pan s dětmi a vílou Zvoněnkou na dobrodružnou cestu do Země Nezemě. Premiéra pohádkového příběhu je naplánována na začátek prosince, zkoušky se tedy neodkládají. 

„Na vrátnici se měří teplota a dodržujeme i další věci a musím říct, že o to je větší legrace. Práce je soustředěnější, protože lidé nejsou tak rozlítaní. A navíc, ale to neobjevuju Ameriku, tak to má asi každý, člověk si najednou práce víc váží,“ domnívá se režisér David Drábek.

Video Události v kultuře
video

S koronavirovou pauzou se práce v divadlech nezastavila

Les sebevrahů v Divadle Letí měl mít premiéru dokonce tento týden, odložena je nakonec o měsíc. Milostný příběh tu nastudovali s odstupem. „Od herců, kteří musí občas sundat roušku, protože potřebují zkoušet na mikroporty, jsem docela daleko. Samozřejmě se musel zúžit inscenační tým,“ upřesňuje režisérka Kasha Jandáčková, jak opatření do provozu souboru zasáhla.

Akrobaté ani nasmlouvaná práce si nemůžou dát pauzu

V Klicperově divadle začnou zkoušet Ženitbu pod vedením režisérského tandemu Skutr. První čtená bude místo ve zkušebně na jevišti, aby herci mezi sebou dodrželi potřebnou vzdálenost. „Plánujeme rok až dva dopředu, máme podepsané smlouvy s inscenačními týmy a ty mají další práci nasmlouvanou jinde, takže není možné, abychom zkoušení teď zastavili,“ vysvětluje ředitelka Eva Mikulková. 

Některé scény se připravují i na scénář, že letos už pro diváky neotevřou a plánované premiéry odehrají přes stream. Třeba novocirkusová Losers Cirque Company streamuje už nyní své tréninky. Premiéru kabaretu Cizinec odložila o rok, akrobaté si ale pauzu dát nemůžou. „Nejde, abychom přestali na měsíc cvičit a za měsíc do toho znova skočili a tvářili se, že je to v pohodě. Tělo musí být stále připravené,“ říká principál Petr Horníček. 

Kromě zkoušení se v divadlech během koronavirové přestávky věnují i pracím, na které za běžného provozu není vždy tolik času a prostoru, třeba renovaci.