Gott chtěl být poslem dobrých zpráv, být s lidmi byla jeho existence, vzpomíná textař Horáček

„Jevilo se, že takový člověk je skoro nesmrtelný. Česká kultura ztrácí jedinečný hlas,“ komentuje úmrtí zpěváka Karla Gotta textař Michal Horáček. Přiznává, že pro „Sinatru Východu“ se mu texty psaly těžko, Gott si ale vždy dokázal vybrat skladby, které rozdávaly úsměv. Zesnulý umělec byl podle Horáčka dobrým člověkem, který chtěl být poslem dobrých zpráv.

„Co jsem naživu, tak mě doprovázel Karel Gott. Je to instituce a jevilo se, že takový člověk je skoro nesmrtelný. Česká kultura ztrácí jedinečný hlas, kterým Karel disponoval v dobách své největší slávy,“ reagoval na zpěvákovo úmrtí Horáček.

Skladatel vzpomíná na moment, kdy dostal příležitost s Gottem spolupracovat. „Napsal jsem mu píseň, kterou měl hodně rád, protože si myslel, že vystihuje to, čím chce být. To znamená poslem dobrých zpráv,“ líčí Horáček.

Klíčové podle Horáčka je, že publikum Gotta stále chtělo slyšet a on na sobě neustále pracoval. „Je nepochybné, že měl jedinečný hlas, ale dělal všechno pro to, aby ho vylepšoval a udržoval. Pořád a pořád trénoval a byl jistotou,“ říká Horáček.

Připomíná situaci, kdy Gotta požádal o zazpívání ve Státní opeře, ale zpěvák onemocněl s hlasivkami. „Jel do motolské nemocnice a věnoval se tomu, ačkoliv to pro něj nebylo nic zásadního. Zásadní pro něj byl slib, který dodržel,“ poznamenal textař.

Horáčkovi se pro Gotta psalo těžko, přiznává. „Já potřebuji výraz při svých textech. U něj se to dvacet let točilo kolem toho, že rád zpívá,“ vysvětluje. Skvělé texty pro Gotta zvládli psát Jiří Suchý a Jiří Šlitr ze Semaforu, věří Horáček. Zásadní podle něj je to, že Gott si vybíral skladby, které se mu dobře zpívaly a které vyjadřovaly pohodu a rozdávaly úsměv.

Karel Gott žil zpěvem, to mu nemůže upřít ani největší nepřítel. Chtěl být se svými posluchači, to byla jeho existence.
Michal Horáček
textař, producent

K režimu Gott kritický nebyl, spoustě lidí ale pomohl

Poslem dobrých zpráv byl Gott proto, že i „v nejhnusnějších dobách zpíval optimistické písničky“. K bývalému režimu podle textaře a producenta Gott nebyl tak příkrý a kritický. „Znal každého za každého režimu, všude byl vítaný, všichni mu dávali vyznamenání,“ shrnuje Horáček s tím, že s Gottem podobné věci příliš neřešil.

V osobní rovině byl zpěvák dobrým člověkem, zdůrazňuje a připomíná, že s Gottem v roce 1989 vystoupil i Karel Kryl, ikona odporu vůči komunismu. „Svým životem představoval apolitičnost, nebo si to alespoň myslel,“ míní textař.

Na složitost měnících se režimů a poměrů se podle Horáčka může každý dívat odlišně, Gott si ale zachoval lidskost. „Na osobní notu bych chtěl připomenout, že spoustě lidí pomohl. Nejenže jim půjčoval peníze, i když věděl, že je nevrátí, ale jelikož měl konexe za jakéhokoliv režimu, tak se za mnoho lidí postavil a pomáhal jim,“ podotýká Horáček, podle nějž Gott netoužil po tom, aby se o tom vědělo.