Recenze: Violoncellista Jiří Bárta dozrál do Bacha

Violoncellista Jiří Bárta je zkušeným hudebníkem, o svých nesporných kvalitách přesvědčuje i na dvojalbu Bachových suit pro violoncello. Jeho nahrávka obstojí i v silné konkurenci.

Na podobný kus si skutečně nemůže troufnout jen tak každý, nejen kvůli interpretační obtížnosti. Než se pustí do takového díla, musí si totiž hudebník náležitě věřit. Bachových nahrávek obecně je nespočet a platí to i pro jeho šest violoncellových suit – a vstoupit do nevyhnutelného porovnávání s takovými mistry, jako je Pablo Casals, Yo-Yo Ma či Mstislav Rostropovič, to si opravdu musí být violoncellista hodně jistý svým hráčským uměním, stejně jako schopností vcítit se do notového zápisu, vložit do něj svou osobnost.

Sám Jiří Bárta přiznává, že se nechal při interpretaci ovlivnit svými slavnými předchůdci, přesto je zcela svůj a jeho nahrávka ve zmíněném srovnání rozhodně obstojí. Bárta již od úvodního preludia první suity v G-dur přesvědčivě ukazuje, že ke svému úkolu dozrál. Nemluvme zde o technickém zvládnutí díla, bylo by to zbytečným vyzdvihováním něčeho naprosto samozřejmého, a zaměřme se na podání, na to, co je nad „pouhými“ notami.

Bártův krásný teplý tón je plný emocí, přitom jaksi distingovaně – zkrátka, obsahují-li jednotlivé suity čísla taneční (menuet, sarabandu, gigu, bourrée či gavotu, allemandu nebo courante), vše je uměřené. Dokonce i v případě courante, lidového tance původně skutečně skočného.

Emoce a produševnělost Bártovy nahrávky navíc dostojí průvodnímu slovu alba, které připomíná, že když hrál Bachových šest suit pro violoncello poprvé, „bylo to jako zjevení: jednotlivé suity se mi zpodobnily v dokonalém tvaru jako symfonie o šesti větách, jako příběh života o šesti kapitolách“.

Bachovskou nahrávkou Jiřího Bárty se vydavatelství Animal Music opět více přiblížilo světoznámému a renomovanému mnichovskému vydavatelství ECM, jež také začalo u jazzu, aby postupně přecházelo i k vážné hudbě, jak klasické, tak současné. Což je pro všechny zúčastněné možná – nenápadná – pochvala z nejvyšších.

Jiří Bárta: Bach / The Six Cello Suites, vydalo Animal Music, 2018.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
před 2 hhodinami

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
před 12 hhodinami

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
před 23 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025
Načítání...