Desítky tisíc turistů využily kampaň „V Praze jako doma“. Lákala je zoo, Petřín nebo Pražský hrad

Kampaň na podporu turismu v hlavním městě s názvem „V Praze jako doma“ přilákala v létě téměř šedesát tisíc návštěvníků. Tvořili je lidé převážně z tuzemska a sousedních států. Do projektu se zapojilo přes 400 ubytovacích zařízení a 80 turistických míst. Turisté mířili hlavně do pražské zoologické zahrady, na Pražský hrad nebo na Petřín. I přes podporu českých turistů ale zůstává v Praze okolo třiceti procent ubytovacích zařízení uzavřeno, problémy mají i průvodci. 

Pražský hrad
Zdroj: ČTK Autor: Michal Kamaryt

Projekt V Praze jako doma na podporu turismu v hlavním městě spustilo Prague City Tourism společně s vedením Prahy na začátku července. Od té doby do metropole v rámci kampaně přicestovalo na 60 tisíc návštěvníků z tuzemska a okolních států.

„Do projektu je zapojených přes 400 hromadných ubytovacích zařízení a téměř 80 turisticky atraktivních míst, jako jsou muzea, galerie, památky a podobně,“ sdělila tisková mluvčí Prague City Tourism Klára Malá.

Podle počtu objednaných nocí pak získávali turisté body, které jim sloužili jako vstupní vouchery na různé památky, galerie či muzea v Praze. Za jednu noc dostal návštěvník automaticky dva body, za které mohl navštívit třeba Vyšehrad nebo zahradu Kinských.

„Nejčastěji návštěvníci přijíždí za účelem dovolené a v průměru tu tráví jednu až dvě noci. V rámci kampaně pak nejvíce turisté míří do Zoologické zahrady hlavního města Prahy, na Pražský hrad nebo Petřínskou rozhlednu,“ okomentovala Malá.

Díky projektu přijeli do hlavního města někteří úplně poprvé. „Akce nás s přítelem motivovala ke společnému rodinnému výletu, kdy moje maminka byla v naší metropoli poprvé v životě. Za prodloužený víkend jsme obdrželi každý čtyři body. Měli jsme tak čtyři vstupy na nejrůznější památky. Navštívili jsme Pražský hrad, Národní muzeum, Staroměstskou radnici a Werichovu vilu,“ okomentovala pro ČT návštěvu Prahy Michaela Šálková.

Na akci se podílela také Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR ČR). „Projekt hodnotím velmi přínosný pro zvýšení poptávky cestovního ruchu z řad domácích turistů. Celkem bylo dosud vydáno více než 280 tisíc bodů. Kampaň přinesla celkem 70 tisíc pobytů a na ubytování samozřejmě navazují další služby, které turisté během svého pobytu čerpají,“ řekl prezident asociace Václav Stárek.

Naopak průvodcům kampaň zákazníky nepřinesla. Kvůli malému počtu turistů mnoho z nich přišlo o příjem, někteří si museli hledat novou práci. Ve středu proto vyšli demonstrovat na Mariánské náměstí v Praze, aby na celou situaci upozornili.

Třicet procent pražských podniků je stále zavřených

I podle Stárka situace v Praze zůstává pro řadu dalších podnikatelů v oblasti cestovního ruchu kritická. „Praha je momentálně nejvíce zasaženým regionem ČR, co se týká propadu poptávky po službách cestovního ruchu, ubytování a stravovacích služeb. Je zřejmé, že samotní domácí turisté nejsou schopni pokrýt výpadek zahraniční klientely, který v současné době vede k tomu, že přibližně 30 procent ubytovacích zařízení je stále uzavřeno,“ upozornil Stárek.

Oproti loňskému červenci vykazovaly podle zprávy STR Global report čtyř a pětihvězdičkové hotely v Praze pouze 22procentní obsazenost. Propad hlásí také pohostinství. „Situace v pohostinství rovněž vykazuje propady, a to mezi 30 až 50 procenty v meziročním srovnání. Na nízké poptávce se podílí nejen nedostatek zahraniční klientely, ale také skutečnost, že mnohé firmy až dosud udržují zaměstnance na práci z domova,“ vysvětlil Stárek.

Poptávka po cestovním ruchu by se podle prezidenta asociace měla zlepšovat až v druhém čtvrtletí roku 2021. Se zvýšením turismu do té doby mohou hoteliérům a dalším podnikatelům závislým na návštěvnících pomoci i projekty jako kampaň V Praze jako doma. U ní se už také plánuje, že dojde k prodloužení nabídky z letošního října až do jara příštího roku.