Slovenské továrny Volkswagenu přerušují výrobu. O totéž usilují v Česku odboráři Škody a Hyundai

Všechny tři slovenské továrny německého automobilového koncernu Volkswagen kvůli epidemii nového koronaviru přechodně zastavují výrobu. Agentuře DPA to v pondělí potvrdila mluvčí Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovičová Makayová. Produkci od úterý přeruší i španělská divize VW – Seat. Žádost o čtrnáctidenní karanténu vznesly odbory také v automobilce Škoda Auto, která patří pod koncern Volkswagen. O přerušení výroby na 14 dnů požádaly rovněž odbory automobilky Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Premiér Andrej Babiš (ANO) to nepovažuje v Česku za dobrý nápad. České i slovenské hospodářství jsou na automobilovém průmyslu výrazně závislé. 

Karosárna slovenské divize Volkswagenu v Bratislavě
Zdroj: ČTK Autor: Koller Jan

V pondělí byly závody Volkswagenu v Bratislavě, Martinu a ve Stupavě ještě v provozu. Podle firmy to bylo nutné, protože přerušení produkce se musí provést postupně a organizovaně. Společnost se domnívá, že odstávka je jediné rozumné řešení nastalé situace, pokud chce chránit zdraví svých zaměstnanců.

Volkswagen na Slovensku zaměstnává zhruba 15 tisíc lidí. V jeho struktuře hraje zvlášť důležitou roli továrna v Bratislavě, kde se vyrábí hned pět koncernových značek. Tento podnik je v případě potřeby také schopen převzít výrobu jiných zahraničních poboček.

Stejné rozhodnutí přechodně pozastavit od úterý veškerou výrobu oznámila španělská divize VW – Seat, která zaměstnává 14 800 lidí. Opatření se má dotknout 10 500 z nich.

Odbory automobilky Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku v pondělí požádaly firmu, aby na 14 dní kvůli zabránění šíření nákazy přerušila výrobu. Zaměstnanci by mohli být doma v karanténě. Agentuře ČTK to řekl předseda základní odborové organizace KOVO Hyundai Czech Patrik Fupšo.

Přerušení výroby podle něj požadují sami zaměstnanci, kteří jsou připraveni po uklidnění situace výpadek výroby nadpracovat. Mluvčí automobilky Pavel Barvík sdělil, že výroba bude pokračovat za přijetí dalších zpřísňujících hygienických opatření uvnitř závodu.

Žádost o čtrnáctidenní karanténu vznesly odbory také v automobilce Škoda Auto. Premiér Babiš s tím konkrétně u této firmy nesouhlasí, aby cíleně došlo k uzavírání největšího podniku v zemi. Na pondělní večerní tiskové konferenci připomněl, že Škoda Auto je klíčová firma s největším podílem na hrubém domácím produktu. Doplnil, že tyto velké firmy mají své krizové štáby. Pro další fungování české ekonomiky považuje za důležité, aby lidé chodili do práce a domů. 

České i slovenské hospodářství jsou na automobilovém průmyslu výrazně závislé. Všiml si toho i americký byznysový deník The Wall Street Journal, který loni v listopadu napsal, že závislost řady ekonomik ve střední a východní Evropě na automobilovém průmyslu by se mohla stát problémem, neboť toto odvětví zažívá celosvětově zpomalení a čelí velkým změnám v poptávce i v technologiích.

A to bylo ještě v době předkoronavirové. 

Slovensko je světovou jedničkou z hlediska poměru počtu vyrobených automobilů k počtu obyvatel. Slovensko loni vyrobilo 200 aut na 1000 obyvatel, zatímco v České republice to bylo 127 vozů na 1000 obyvatel, uvedl list na svých internetových stránkách.

Podle odhadů Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD) se počet aut vyráběných ve střední a východní Evropě během uplynulých dvou desetiletí více než zečtyřnásobil. „Naše země byly mimořádně úspěšné ve snaze přilákat výrobu automobilů. Tato expanze se možná chýlí ke konci,“ citoval list Polku Beatu Javorcikovou, hlavní ekonomku EBRD.