Průmysl v Moravskoslezském kraji čeká těžký rok. Velké firmy přesto propouštět nechtějí

Těžební, hutní či automobilový průmysl v Moravskoslezském kraji se musí v tomto roce připravit na řadu problémů. Jedná se například o vysokou konkurenci, vyšší ceny vstupních materiálů nebo menší poptávku po produktech. Průmyslové firmy přitom patří ke stěžejním zaměstnavatelům v regionu. Žádná velká firma se ale zatím nechystá snižovat počty zaměstnanců, ekonomové ale propouštění do konce roku nevylučují. 

Ilustrační snímek
Zdroj: ČTK Autor: Luděk Peřina

Například hutní společnost Liberty v Ostravě už v červenci snížila výrobu o dvacet procent. Firma už teď ví, že za loňský rok skončí ve ztrátě, podrobnější čísla však zatím připravuje. 

„Na konec roku byla dokonce část zaměstnanců po část měsíce doma se sníženou mzdou, což teď neplatí. Zaznamenali jsme mírné zlepšení situace na trhu, ale zatím nevíme, jestli se jedná o trend nebo o drobný výkyv,“ řekla mluvčí Libety Ostrava Barbora Černá Dvořáková.

Odboráři ale současnou situaci stále vnímají jako vážnou. „Konec roku se podepsal na výplatách zaměstnanců, kteří to samozřejmě nesou nelibě,“ připomněl odborový předák Liberty Ostrava Petr Slanina. Ceny materiálů nebo energií zastavily ve firmě vyjednávání o nové kolektivní smlouvě. Liberty bude s odboráři opět jednat na konci měsíce. 

Velký tlak na snížení cen

To, že není současná situace pro firmy jednoduchá, potvrzuje i vedení Třineckých železáren. „Současný odhad ekonomického výsledku především s ohledem na nízké prodejní ceny na trhu není nijak příznivý. Na trzích vidíme obrovský tlak na snížení cen a čelíme dovozům levné oceli, takže letos budeme bojovat o každou zakázku,“ sdělila mluvčí Třineckých železáren Petra Jurásková. 

„V důsledku zavádění cel ze strany USA právě na ocel došlo k přesměrování toků oceli. To znamená, že například Turci míří ve vyšší míře do Evropy, protože dříve mířili do USA.“

Lukáš Kovanda

analytik, ekonom, Czech Fund

O peníze přišli i v nošovické automobilce

Podle redaktorky ČT Pavly Daňkové pocítila v závěru roku 2019 oslabení poptávky i nošovická automobilka Hyundai. Část zaměstnanců zůstávala v rámci nevýrobních dnů doma a dostávala jenom sedmdesát procent platu. 

„V tuto chvíli máme nevýrobní dny spojené se začátkem roku. Využíváme je pro údržbu našich linek, přípravu výroby na nové modely, proškolení lidí. Chystáme se na hlavní sezonu, která začne od jara. Jedná se o opatření, které souvisí s náběhem nové sezony,“ popsal aktuální situaci mluvčí HyundaiMotor Czech Pavel Barvík. 

Podle ekonoma a analytika Lukáše Kovandy čelí automobilky problémům, které jsou spojeny s nasycením trhu. „Samozřejmě se hovoří o přechodu na elektromobilitu a bude zapotřebí, aby i automobilky v Česku výrazněji přecházely na elektromobilitu,“ doplnil. 

Na přelomu ledna a února by měla automobilka v Nošovicích představit podrobnější plány pro letošní rok. Mzdy na tento rok už společnost zvyšovala, dělníkům ve výrobě v průměru o 2400 korun. Podle Barvíka tak jde u výrobních profesí v průměru o více než 42 tisíc korun měsíčně. 

Babiš: OKD je ve ztrátě

Například v těžební společnosti OKD se vyjednávání o nové kolektivní smlouvě ještě chystá. To, že je státní firma ve ztrátě, oznámil už loni v prosinci premiér Andrej Babiš (ANO). „Je úkolem nového vedení společnosti, aby se zaměřilo teď na přípravu nového plánu OKD i s výhledem na následující období,“ uvedl mluvčí OKD Ivo Čelechovský. 

„Právě ty sektory, které jsou koncentrovány na severu Moravy, tak patří k těm nejohroženějším – těžební průmysl, hutnictví, automobilový průmysl,“ shrnul Kovanda. Další vývoj bude podle něj těžké odhadnout, k výraznějšímu propouštění by ale mohlo dojít údajně až v příštích letech.