Průmysl v Moravskoslezském kraji čeká těžký rok. Velké firmy přesto propouštět nechtějí

Těžební, hutní či automobilový průmysl v Moravskoslezském kraji se musí v tomto roce připravit na řadu problémů. Jedná se například o vysokou konkurenci, vyšší ceny vstupních materiálů nebo menší poptávku po produktech. Průmyslové firmy přitom patří ke stěžejním zaměstnavatelům v regionu. Žádná velká firma se ale zatím nechystá snižovat počty zaměstnanců, ekonomové ale propouštění do konce roku nevylučují.

Například hutní společnost Liberty v Ostravě už v červenci snížila výrobu o dvacet procent. Firma už teď ví, že za loňský rok skončí ve ztrátě, podrobnější čísla však zatím připravuje. 

„Na konec roku byla dokonce část zaměstnanců po část měsíce doma se sníženou mzdou, což teď neplatí. Zaznamenali jsme mírné zlepšení situace na trhu, ale zatím nevíme, jestli se jedná o trend nebo o drobný výkyv,“ řekla mluvčí Libety Ostrava Barbora Černá Dvořáková.

Odboráři ale současnou situaci stále vnímají jako vážnou. „Konec roku se podepsal na výplatách zaměstnanců, kteří to samozřejmě nesou nelibě,“ připomněl odborový předák Liberty Ostrava Petr Slanina. Ceny materiálů nebo energií zastavily ve firmě vyjednávání o nové kolektivní smlouvě. Liberty bude s odboráři opět jednat na konci měsíce. 

Velký tlak na snížení cen

To, že není současná situace pro firmy jednoduchá, potvrzuje i vedení Třineckých železáren. „Současný odhad ekonomického výsledku především s ohledem na nízké prodejní ceny na trhu není nijak příznivý. Na trzích vidíme obrovský tlak na snížení cen a čelíme dovozům levné oceli, takže letos budeme bojovat o každou zakázku,“ sdělila mluvčí Třineckých železáren Petra Jurásková. 

V důsledku zavádění cel ze strany USA právě na ocel došlo k přesměrování toků oceli. To znamená, že například Turci míří ve vyšší míře do Evropy, protože dříve mířili do USA.
Lukáš Kovanda
analytik, ekonom, Czech Fund

O peníze přišli i v nošovické automobilce

Podle redaktorky ČT Pavly Daňkové pocítila v závěru roku 2019 oslabení poptávky i nošovická automobilka Hyundai. Část zaměstnanců zůstávala v rámci nevýrobních dnů doma a dostávala jenom sedmdesát procent platu. 

„V tuto chvíli máme nevýrobní dny spojené se začátkem roku. Využíváme je pro údržbu našich linek, přípravu výroby na nové modely, proškolení lidí. Chystáme se na hlavní sezonu, která začne od jara. Jedná se o opatření, které souvisí s náběhem nové sezony,“ popsal aktuální situaci mluvčí HyundaiMotor Czech Pavel Barvík. 

Podle ekonoma a analytika Lukáše Kovandy čelí automobilky problémům, které jsou spojeny s nasycením trhu. „Samozřejmě se hovoří o přechodu na elektromobilitu a bude zapotřebí, aby i automobilky v Česku výrazněji přecházely na elektromobilitu,“ doplnil. 

Na přelomu ledna a února by měla automobilka v Nošovicích představit podrobnější plány pro letošní rok. Mzdy na tento rok už společnost zvyšovala, dělníkům ve výrobě v průměru o 2400 korun. Podle Barvíka tak jde u výrobních profesí v průměru o více než 42 tisíc korun měsíčně. 

Babiš: OKD je ve ztrátě

Například v těžební společnosti OKD se vyjednávání o nové kolektivní smlouvě ještě chystá. To, že je státní firma ve ztrátě, oznámil už loni v prosinci premiér Andrej Babiš (ANO). „Je úkolem nového vedení společnosti, aby se zaměřilo teď na přípravu nového plánu OKD i s výhledem na následující období,“ uvedl mluvčí OKD Ivo Čelechovský. 

„Právě ty sektory, které jsou koncentrovány na severu Moravy, tak patří k těm nejohroženějším – těžební průmysl, hutnictví, automobilový průmysl,“ shrnul Kovanda. Další vývoj bude podle něj těžké odhadnout, k výraznějšímu propouštění by ale mohlo dojít údajně až v příštích letech. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 44 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...