Prahu a Bangkok má spojit přímá letecká linka. Pro společnost Air Asia, s jejímiž zástupci v Bangkoku jednal český premiér Andrej Babiš (ANO), přitom půjde o první linku do Evropy. Mohla by začít fungovat do Vánoc. Spojení, o kterém Češi jednají již delší dobu, podle předsedy vlády pomůže turistice i obchodu.
Přímý spoj mezi Prahou a Bangkokem by mohl začít létat do Vánoc
V jednání je jeden let denně, řekl premiér s tím, že je třeba doladit administrativní záležitosti. Zástupce letecké společnosti proto do měsíce navštíví Prahu.
Let z Prahy do Bangkoku trvá zhruba deset hodin a letecká společnost nyní hledá partnera, který by pasažéry z Prahy napojil na další evropské destinace. Ročně létá do Thajska zhruba 43 tisíc Čechů, do Česka míří kolem 50 tisíc Thajců. Linka by ale mohla do Česka přivést turisty i z dalších zemí jihovýchodní Asie, protože Bangkok je jedním z dopravních uzlů skupiny Air Asia, takže by bylo možné vytvořit síť navazujících letů.
Letiště Praha dlouhodobá jednání s Air Asia o přímé lince do Thajska potvrdilo. V následujících měsících jsou podle mluvčího letiště Romana Pacvoně připravena jednání o technickém a administrativním zajištění případného leteckého spojení. „Jsme velmi rádi, že Air Asia potvrdila svůj zájem provozovat novou linku, která by mohla být otevřena do konce roku,“ uvedl Pacvoň.
„Je třeba připravit speciální programy pro turisty, především pro thajské v Česku,“ uvedla ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková (za ANO). Zavítat by podle Novákové neměli jen do Prahy, ale i do dalších oblastí. Česko by se mělo v regionu prezentovat i jako země vyspělých technologií a průmyslu. „Asiaty toto všeobecně zajímá,“ vysvětlila.
Babiš se zástupci Air Asia a zástupci thajské vlády jednal v závěru své návštěvy země. S výsledky své cesty do Thajska je spokojený. „Přijetí bylo velkolepé, já byl v rozpacích, jak jsme tady vlastně zastavili dopravu. Úžasné, to jsem v životě nezažil,“ uvedl.
Delegace předsedy vlády podle něj udělala maximum pro to, aby české firmy mohly být v Thajsku úspěšné. Předseda české vlády doufá, že jeho thajský protějšek Prajutch Čan-Oča využije pozvání a přicestuje do Prahy. Čan-Oča je bývalým šéfem junty, která se chopila moci v Thajsku v roce 2014.
„Já se ptal na volby a on říkal, že budou v březnu. Ale jak tady vypadá společnost, tyto záležitosti jsme neřešili,“ uvedl Babiš, který už před odletem z Prahy avizoval, že při své týdenní cestě do Singapuru, Thajska a Indie bude řešit hlavně obchod.
Thajsko zajímají zbraně i letadla
Český premiér absolvoval několik jednání se zástupci firem a asistoval při zahájení podnikatelského semináře. V Thajsku je podle něj zájem o letadla L-39NG, aktivní i pasivní radary či pancéřová vozidla. „Zakázek je strašně moc, proto jsme měli (ve středu) separátní jednání s ministrem obrany,“ uvedl. Škoda Transportation podle něj nabízí tramvaje na Phuket, společnost Vamed pak chce stavět v Thajsku nemocnici.
L-39NG je jednomotorový dvoumístný letoun, který navazuje na legendární stroj Aero L-39 Albatros. Jeho nástupce má podle Aera Vodochody větší dolet, lepší aerodynamické vlastnosti, je bezpečnější a lehčí. Dosahuje rychlosti 750 kilometrů za hodinu. Podle představitelů firmy nový stroj na předchůdce navazuje svým jménem, postaven byl ale nově zcela od začátku.
Ministryně průmyslu potvrdila, že Thajsko hodně zajímá import zbraní. „České firmy se v tomto směru výrazně aktivizují a byly aktivní už před naší návštěvou. Zrovna pro zbrojní průmysl má ale oficiální premiérská návštěva velký význam,“ řekla Nováková.
Na středeční premiérské schůzce podle Novákové vyjádřili zástupci Thajska také zájem o české zkušenosti s hlubinnou těžbou nerostů. „Objevili poměrně velké zásoby potaše, chtějí ho hlubinně těžit, ale nemají na to odborníky,“ uvedla. Na čtvrteční schůzce proto chtěla řešit, že by Česká republika do Thajska poslala firmy schopné prozkoumat území a připravit je na těžbu.
Čtvrteční program Babiš zahájil zhruba hodinovou prohlídkou bangkockého Královského paláce a projížďkou na lodi Čao-Praja. Odpoledne se s delegací podnikatelů přesune do Indie na závěrečnou část týdenní cesty po Asii.