Nový Albatros vyroloval. Aero představilo první typ letadla po 21 letech, chystá sériovou výrobu

Nová generace Albatrosů – cvičných a lehkých bitevních letounů, které se ve 20. století rozšířily napříč zeměkoulí – je na světě. Aero provedlo slavnostní rollout, ukázalo tedy nový model, se kterým se vrátí k sériové výrobě proudových letadel. Naposledy zde nový typ představili v roce 1997, kdy světlo světa spatřil bitevník L-159 Alca.

Původní albatrosy letos oslavily 50 let od prvního vzletu, ale Aero při představení nové generace ujistilo, že se nevrací k výrobě půlstoletého typu. „Navazujeme na původní historii pouze ve svém jménu. Je to postavené úplně od začátku,“ zdůraznil manažer programu L-39NG Martin Hönig.

Rollout je ale teprve prvním krokem na cestě nové generace albatrosů z továrny do vzduchu. „První let je plánovaný do konce letošního roku – poté, co proběhne celá série pozemních zkoušek a testů, aby byl letoun pro první let bezpečný,“ shrnul zkušební pilot Aera David Jahoda. Sériová výroba nové generace začne v roce 2020.

Oproti strojům L-39, resp. L-39MS, které vyrábělo Aero do poloviny 90. let, má nová generace především novou pohonnou jednotku a avioniku a nové křídlo. V něm jsou také integrované palivové nádrže, původní albatrosy je měly v trupu. Jak upozornil David Jahoda, je výsledkem štíhlejší trup, menší jsou oproti původním albatrosům i nasávací otvory. Výrobce slibuje lepší aerodynamické vlastnosti, vyšší bezpečnost, stroj je lehčí a má delší dolet.

Ve Vodochodech chtějí jednak vyrábět zcela nové stroje, jednak nabízejí i modernizaci starších albatrosů na aktuální specifikaci dosazením nového motoru a dalšími úpravami.

L-39NG
Zdroj: Michal Kamaryt/ČTK

U rolloutu nechyběl ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) ani premiér Andrej Babiš (ANO) a zástupci armády v čele se zástupcem náčelníka generálního štábu Jiřím Vernerem. Babiš ve svém projevu odkázal na význam předválečné československé zbrojní výroby. „Rád vidím, že je české letectví zpět na mezinárodní scéně jako významný hráč,“ podotkl.

  • jednomotorový proudový cvičný letoun
  • délka: 12,03 m
  • rozpětí: 9,56 m
  • prázdná hmotnost: 3100 kg
  • max. vzletová hmotnost: 5300–5800 kg
  • motor a max. tah: Williams Int. FJ44-4M (16,87 kN)
  • max. rychlost: 420 uzlů (775 km/h) 
  • dolet: 1400 NM (2590 km)
  • zdroj: Aero Vodochody

Původní albatrosy, které sériově vyrábělo Aero od počátku 70. let, získaly již druhého nástupce. Když k původním albatrosům počítáme i evoluční verzi L-39MS z 80. a 90. let, následovala po ukončení produkce typu L-39 výroba strojů L-159. Ty byly sice míněny jako lehké bitevníky na rozdíl od primárně cvičných albatrosů, ale i ony jsou k výcviku použitelné.

L-159 svého předchůdce nezapře, jeho popularita mu ale nepomohla. Dlouho byla jediným uživatelem česká armáda, až v posledních letech se podařilo prodat je také do Iráku, kde se „stopadesátdevítky“ zapojily do boje proti takzvanému Islámskému státu. Mají je také američtí kontraktoři, u nichž simulují nepřátelské síly při leteckých cvičeních.

8 minut
Zkušební pilot: Nová generace sdílí s původním letounem pouze vnější tvar
Zdroj: ČT24

L-39NG jde jinou cestou. Hlavní zaměření na výcvik umožnilo udělat stroj lehčí a subtilnější a pochopitelně i levnější. Aero má ostatně již nyní několik objednávek. Prvním zákazníkem má být české výcvikové středisko LOM Praha, z armád si zatím novou generaci Albatrosů objednala ta senegalská. Další objednávky má Aero z Portugalska a Spojených států, kde se uživatelem stane výcviková společnost RSW Aviation. Zájem mají i v Rakousku nebo na Blízkém východě. „Předpokládáme, že se množství objednávek výrazně zvýší,“ poznamenal Martin Hönig.

Nový cvičný letoun Aero L-39NG
Zdroj: Aero Vodochody Aerospace

Cena nového letounu se pohybuje řádově v desítkách milionů dolarů. Ve světě však má konkurenci – například Aermacchi M-345 má velmi podobné parametry, ve výcviku se ale používají i pokročilé turbovrtulové letouny. Přesto soudí šéfredaktor Letectví a kosmonautiky Jan Čadil, že L-39NG má šanci uspět. „Je na co navazovat, L-39 byla oblíbený stroj jak u pozemního personálu, tak u pilotů. Nová generace z těchto devíz těží,“ míní.

Albatrosů L-39 a L-39MS (resp. L-59) vzniklo přes 2800 a dostaly se do čtyř desítek států. Proslavily se nejenom jako cvičné stroje, ale také si je oblíbily akrobatické skupiny. Letají s nimi Biele Albatrosy či Breitling Jet Team.

Zájem o letouny L-39NG
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 13 mminutami

Dva roky od tragédie na filozofické fakultě připomene koncert i tichá vzpomínka

Památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK) v neděli připomene tichá vzpomínka před sídlem fakulty, benefiční koncert i mše za oběti tragédie a pozůstalé. Akce pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Po střelbě na fakultě, k níž došlo před dvěma lety, zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
před 50 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 2 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 3 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 11 hhodinami

Policie obvinila dva muže, že podvedli více než pět set lidí

Pražští policisté obvinili z podvodu dva muže, kteří podle nich v letech 2015 až 2020 prodali emisní dluhopisy vydané jejich stavebními společnostmi, kupujícím ale investované částky později nevyplatili. Muži podle kriminalistů podvedli 535 lidí a způsobili škodu přes 360 milionů korun. Dvojici podle mluvčího pražské policie Jana Rybanského hrozí v případě odsouzení až desetileté tresty vězení.
před 14 hhodinami

Reorganizace na ministerstvu zahraničí vyvolala kritiku z opozice

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) ve výzvě předsednictvu vládního hnutí ANO kritizuje reorganizaci na ministerstvu zahraničí pod vedením Motoristů. Struktura úřadu se podle STAN mění narychlo a bez analýz. Odbor komunikace ministerstva v sobotu sdělil, že systemizace byla projednána s uznávanými velvyslanci a že úřad neruší žádné místo v zahraničí. Podle Deníku N chce premiér Andrej Babiš (ANO) věc řešit ještě před vánočními svátky.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami
Načítání...