Nový Albatros vyroloval. Aero představilo první typ letadla po 21 letech, chystá sériovou výrobu

Nová generace Albatrosů – cvičných a lehkých bitevních letounů, které se ve 20. století rozšířily napříč zeměkoulí – je na světě. Aero provedlo slavnostní rollout, ukázalo tedy nový model, se kterým se vrátí k sériové výrobě proudových letadel. Naposledy zde nový typ představili v roce 1997, kdy světlo světa spatřil bitevník L-159 Alca.

Původní albatrosy letos oslavily 50 let od prvního vzletu, ale Aero při představení nové generace ujistilo, že se nevrací k výrobě půlstoletého typu. „Navazujeme na původní historii pouze ve svém jménu. Je to postavené úplně od začátku,“ zdůraznil manažer programu L-39NG Martin Hönig.

Rollout je ale teprve prvním krokem na cestě nové generace albatrosů z továrny do vzduchu. „První let je plánovaný do konce letošního roku – poté, co proběhne celá série pozemních zkoušek a testů, aby byl letoun pro první let bezpečný,“ shrnul zkušební pilot Aera David Jahoda. Sériová výroba nové generace začne v roce 2020.

Oproti strojům L-39, resp. L-39MS, které vyrábělo Aero do poloviny 90. let, má nová generace především novou pohonnou jednotku a avioniku a nové křídlo. V něm jsou také integrované palivové nádrže, původní albatrosy je měly v trupu. Jak upozornil David Jahoda, je výsledkem štíhlejší trup, menší jsou oproti původním albatrosům i nasávací otvory. Výrobce slibuje lepší aerodynamické vlastnosti, vyšší bezpečnost, stroj je lehčí a má delší dolet.

Ve Vodochodech chtějí jednak vyrábět zcela nové stroje, jednak nabízejí i modernizaci starších albatrosů na aktuální specifikaci dosazením nového motoru a dalšími úpravami.

L-39NG
Zdroj: Michal Kamaryt/ČTK

U rolloutu nechyběl ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) ani premiér Andrej Babiš (ANO) a zástupci armády v čele se zástupcem náčelníka generálního štábu Jiřím Vernerem. Babiš ve svém projevu odkázal na význam předválečné československé zbrojní výroby. „Rád vidím, že je české letectví zpět na mezinárodní scéně jako významný hráč,“ podotkl.

  • jednomotorový proudový cvičný letoun
  • délka: 12,03 m
  • rozpětí: 9,56 m
  • prázdná hmotnost: 3100 kg
  • max. vzletová hmotnost: 5300–5800 kg
  • motor a max. tah: Williams Int. FJ44-4M (16,87 kN)
  • max. rychlost: 420 uzlů (775 km/h) 
  • dolet: 1400 NM (2590 km)
  • zdroj: Aero Vodochody

Původní albatrosy, které sériově vyrábělo Aero od počátku 70. let, získaly již druhého nástupce. Když k původním albatrosům počítáme i evoluční verzi L-39MS z 80. a 90. let, následovala po ukončení produkce typu L-39 výroba strojů L-159. Ty byly sice míněny jako lehké bitevníky na rozdíl od primárně cvičných albatrosů, ale i ony jsou k výcviku použitelné.

L-159 svého předchůdce nezapře, jeho popularita mu ale nepomohla. Dlouho byla jediným uživatelem česká armáda, až v posledních letech se podařilo prodat je také do Iráku, kde se „stopadesátdevítky“ zapojily do boje proti takzvanému Islámskému státu. Mají je také američtí kontraktoři, u nichž simulují nepřátelské síly při leteckých cvičeních.

Zkušební pilot: Nová generace sdílí s původním letounem pouze vnější tvar (zdroj: ČT24)

L-39NG jde jinou cestou. Hlavní zaměření na výcvik umožnilo udělat stroj lehčí a subtilnější a pochopitelně i levnější. Aero má ostatně již nyní několik objednávek. Prvním zákazníkem má být české výcvikové středisko LOM Praha, z armád si zatím novou generaci Albatrosů objednala ta senegalská. Další objednávky má Aero z Portugalska a Spojených států, kde se uživatelem stane výcviková společnost RSW Aviation. Zájem mají i v Rakousku nebo na Blízkém východě. „Předpokládáme, že se množství objednávek výrazně zvýší,“ poznamenal Martin Hönig.

Nový cvičný letoun Aero L-39NG
Zdroj: Aero Vodochody Aerospace

Cena nového letounu se pohybuje řádově v desítkách milionů dolarů. Ve světě však má konkurenci – například Aermacchi M-345 má velmi podobné parametry, ve výcviku se ale používají i pokročilé turbovrtulové letouny. Přesto soudí šéfredaktor Letectví a kosmonautiky Jan Čadil, že L-39NG má šanci uspět. „Je na co navazovat, L-39 byla oblíbený stroj jak u pozemního personálu, tak u pilotů. Nová generace z těchto devíz těží,“ míní.

Albatrosů L-39 a L-39MS (resp. L-59) vzniklo přes 2800 a dostaly se do čtyř desítek států. Proslavily se nejenom jako cvičné stroje, ale také si je oblíbily akrobatické skupiny. Letají s nimi Biele Albatrosy či Breitling Jet Team.

Zájem o letouny L-39NG
Zdroj: ČT24